Obstacole de ordin fiscal in calea fuziunii Royal Dutch/Shell

Autor: Ioana Leaua 27.01.2005


Proiectul gigantului anglo-olandez Royal Dutch/Shell, cel de-al doilea grup petrolier din Europa, de a-si combina companiile-parinte intr-o singura entitate, s-ar putea confrunta cu anumite costuri fiscale, avertizeaza Financial Times.



Potrivit conducerii de varf a Royal Dutch/Shell, planul se bucura de aprobarea universala a actionarilor.



Analistii de la CSFB (Credit Suisse First Boston) au anuntat insa ca fuziunea ar putea genera si anumite costuri fiscale. "Avand in vedere costul, complexitatea, incertitudinea si promovarea in continuare a unei structuri duale a actiunilor, toate implicate de propunerea de creare a unei noi companii, miscare pe care noi nu o consideram capabila sa adauge valoare per se, actionarii Royal Dutch si Shell Transport ar trebui sa analizeze foarte bine daca aceasta tranzactie este intr-adevar ce doresc", au comentat analistii CSFB.



Shell a declarat ca va mentine actiuni separate A si B pentru actionarii britanici si cei olandezi, pentru a se asigura ca fuziunea propusa nu va genera penalitati sporite de ordin fiscal. Compania a incercat sa convinga publicul de oportunitatea acestei miscari prin argumentul ca tranzactia va fi "neutra din punct de vedere fiscal", atat pentru corporatie cat si pentru actionari.



CSFB, care si-a exprimat dubiile in legatura cu rationalitatea acestei fuziuni, a recomandat investitorilor britanici sa solicite "consultanta fiscala detaliata in ceea ce priveste implicatiile". Banca a mai ridicat problema unei eventuale taxe de timbru in valoare de 1,8 miliarde dolari (1,37 miliarde euro), cu toate ca Shell a reiterat afirmatia ca tranzactia nu va avea implicatii fiscale negative din punct de vedere al costurilor.



Restructurarea anuntata de grupul anglo-olandez este cea mai importanta din istoria sa de 97 de ani. Noua entitate formata se va numi Royal Dutch Shell, va avea un singur consiliu director si va fi inregistrata in Marea Britanie. Compania va avea insa sediul si va plati taxe in Olanda, iar Jeroen van der Veer, actualul director general al grupului, va deveni primul director executiv al noii corporatii.



Peste 200 de locuri de munca din administratie vor fi transferate din sediile britanice in noul sediu din Haga.



Actionarii Royal Dutch vor detine 60% din capitalul companiei rezultate, restul de 40% urmand sa apartina actionarilor Shell Transport & Trading.



Profitul inregistrat de grupul anglo-olandez pe al treilea trimestru din 2004 s-a dublat fata de aceeasi perioada a anului precedent, pana la 5,4 miliarde dolari (4,13 miliarde euro). ioana.leaua@zf.ro