Creditarea a urcat vanzarile de automobile la doua miliarde de euro

Autor: Ionut Bonoiu 25.01.2005

Leasingul si dezvoltarea sistemelor de creditare au permis anul trecut o explozie a pietei auto romanesti. La un an dupa ce au determinat cresterea pietei de electrocasnice, tot creditele au fost cele care au stat la baza atingerii celui mai mare nivel al vanzarilor de masini noi de dupa Revolutie - 180.000 de unitati, cu o valoare ce se apropie de 2 miliarde de euro.
"Piata auto a inregistrat in 2004 cea mai mare crestere anuala - 33,7%, depasind precedentul record de 24,3% din anul 1998", a declarat Brent Valmar, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).
Pe parcursul anului 2004 estimarile analistilor au fost de mai multe ori depasite. Daca la prezentarea datelor aferente anului 2003, in urma cu aproape un an, oficialii APIA avansau un ritm de 10-11% drept crestere a vanzarilor in 2004, pe parcursul anului valoarea a fost marita luna de luna la 15%, 20% si 23-25%, pentru ca la finalul anului rezultatele inregistrate sa depaseasca chiar si cele mai optimiste asteptari - peste 33%.
Ce a determinat o astfel de explozie a vanzarilor ?  "Leasingul s-a mentinut la un nivel ridicat, mai ales in cazul achizitiilor de masini din import. Creditul a avut la randul sau un rol important, cea mai buna dovada in acest sens fiind faptul ca cele mai mari cresteri s-au inregistrat in zona masinilor ieftine", explica Marius Carp, director executiv al APIA. Practic dezvoltarea sistemelor de creditare a permis clientilor sa aiba acces la automobile pe care altfel nu si le-ar fi permis.
Nu in ultimul rand, rezultatele peste asteptari inregistrate de modelul Dacia Logan, cu comenzi mult peste estimarile initiale, au contribuit la randul lor la cresterea pietei auto din anul 2004.



200.000 in acest an
"Situatia va continua si in anul acesta si pe viitor, mai ales ca este de asteptat o scadere a dobanzilor in paralel cu imbunatatirea mediului economic in general", adauga Valmar. El mizeaza in acest an pe o crestere de aproximativ 10%, ceea ce inseamna ca volumul vanzarilor de masini noi se va apropia de 200.000 de unitati.
Estimarile ar putea fi la randul lor depasite, mai ales avand in vedere cea mai recenta ordonanta de Guvern privind introducerea primelor de casare.
Potrivit actului normativ, posesorii de automobile mai vechi de 12 ani pot beneficia de o prima de 30 de milioane de lei la achizitia unui automobil nou, prima conditionata de predarea vehicului catre un centru de reciclare.
"Sistemul va functiona pe principiul bulgarelui de zapada, adica, pe masura ce va functiona va produce noi fonduri provenite din taxe si impozite, care vor alimenta fondurile aferente acestui proiect", explica Valmar.
Pentru acest an, fondurile alocate de oficialii romani prevad accesul la aceasta posibilitate pentru aproximativ 15.000 de persoane, ceea ce inseamna 7,5% din cele 200.000 de masini noi estimate a fi vandute.



Cresteri pe toata linia
Spre deosebire de alti ani, toate segmentele pietei au inregistrat cresteri in 2004. Productia nationala a inregistrat un plus de peste 28%, exporturile au explodat inregistrand un volum cu peste 70% mai mare decat in 2003, iar importurile s-au situat usor peste ritmul de crestere al pietei in ansamblu.
Aproape toate clasele pietei auto au inregistrat anul trecut cresteri, de la micile Daewoo Matiz sau Fiat Panda, modele incluse in clasa A, pana la monovolume, masini de teren sau chiar modele sport.
Cele mai bine vandute marci de pe piata locala sunt, la fel ca si in ultimii ani, Dacia si Daewoo, cei doi producatori reusind din nopua sa isi creasca vanzarile la nivelul anului trecut.
Nici intre marcile de import, care controleaza peste 40% din piata auto, lucrurile nu s-au modificat prea mult anul trecut. Renault, Skoda, Peugeot si Volkswagen fac in continuare legea printre marcile de import, fiidn situate la oarecare distanta de Ford, Fiat, Opel si ceilalti concurenti.
Evolutii cu mult peste cresterea pietei au inregistrat insa marci precum BMW, Hyundai, Mitsubishi, Smart sau Ssangyong, care si-au dublat cel putin vanzarile in 2004 fata de anul precedent.
ionut.bonoiu@zf.ro