Navol Oltenita a reusit sa se intoarca din drumul spre faliment

Autor: Catalin Ciocan 20.12.2004

Stergerea si reesalonarea datoriilor catre stat, obtinerea unor contracte de 39 milioane de euro si atragerea de finantare pentru derularea proiectelor noi au determinat actionarii Santierului Naval Oltenita (Navol) sa anuleze declansarea procedurii de reorganizare judiciara, initiata din cauza faptului ca societatea se afla in imposibilitate de plata a datoriilor.
Navol a semnat recent un contract de 33 milioane de euro cu o firma din Germania pentru constructia a cinci nave complete tip cargo, valoarea contractului fiind de 33 milioane de euro.
De asemenea, santierul naval va mai semna astazi un contract cu o societate din Olanda pentru constuctia a patru corpuri de nava, doua tip cargo si doua tip barja, in valoare de 6 milioane de euro. Ace ste contracte nu vor influenta rezultatele din acest an, primul dintre ele fiind asteptat sa se finalize la finalul anului 2006, in timp ce definitivarea celui de-al doilea contract este programata pentru anul viitor.
Contractele vor avea totusi o influenta asupra rezultatelor anului viitor, conducerea Navol  estimand ca va reusi in 2005  trecerea pe profit. Navol previzioneaza pentru finalul lui 2005 un profit net de 1,35 milioane de euro la o cifra de afaceri de 21 milioane de euro.
Pentru acest an, Navol estimeaza inregistrarea unei pierderi de 1,11 milioane de euro, in conditiile unor vanzari de peste 6,2 milioane de euro. Compania a incheiat anul trecut cu o pierdere de 1,102 milioane de euro la vanzari de 6,1 milioane de euro.
Compania va trece anul viitor pe profit mai ales datorita faptului ca o serie de datorii ale companiei fata de bugetele de stat reprezentand dobanzi si penalitati vor fi sterse, in timp ce alte datorii vor fi reesalonate.
"Potrivit legii 442 de aprobare a Ordonantei 26/2004 pentru acordarea de facilitati unor societati cu viitor, baza datoriilor fata de bugetele de stat in valoare  de 78 miliarde de lei (1,9 mil. euro - n.red)  va fi reesalonata pe o perioada de cinci ani cu o perioada de gratie de sase luni. In acelasi timp, potrivit aceleiasi legi, dobanzile, majorarile si penalitatile in valoare totala de 193 miliarde de lei (4,8 milioane de euro - n.red), vor fi sterse" a declarat Gheorghe Giba, directorul general al santierului naval.
Pentru stergerea dobanzilor si penalitatilor, AVAS trebuie sa semneze un ordin comun cu creditorii Navol, dupa aceea bilantul societatii putand fi "curatat" de aceste datorii. In conditiile in care semnarea acestui acord cel mai probabil nu va fi realizata pana la finalul acestui an, datoriile respective se vor "regasi" in rezultatul din acest an.
Compania mai avea datorii si fata de furnizori, in mod deosebit fata de Ispat Sidex, in valoare de 9 miliarde de lei (0,2 mil. euro) la data la care actionarii Navol au aprobat declansarea procedurii de reorganizare judiciara. Societatea a reusit sa plateasca  aceste datorii cu banii adusi de actionarul principal al companiei, SIF Muntenia, care a cumparat cea mai mare parte a obligatiunilor emise de Navol. Muntenia a cumparat obligatiuni de 0,5 milioane euro, aceasta SIF preluand controlul santierului naval in acest an  in urma unei majorari de capital cu aport in numerar.
Navol a emis obligatiuni convertibile in actiuni la scadenta, in valoare de aproximativ 780.000 euro, datorita faptului ca nu toata emisiunea a fost achizitionata, compania prelungind perioada de subscriere pana la data de 15 ianuarie, anul viitor.
Actiunile Navol sunt listate la Bursa de Valori, in categoria titlurilor necotate. Aceste titluri au castigat ieri peste 14% la inchidere, ultima tranzactie perfectandu-se la pretul de 1.410 lei/actiune. La acest pret, capitalizarea bursiera a companiei este de 3,5 milioane de euro. catalin.ciocan@zf.ro