Tendinta de tabloidizare a presei scrise se extinde. Marile ziare tind sa devina tot mai mici

Autor: Bucur Irinel 10.12.2004


In ultima perioada, o noua tendinta si-a facut simtita prezenta pe piata ziarelor din intreaga lume. Pentru ca oamenii sunt din ce in ce mai ocupati, mai grabiti, iar spatiile din ce in ce mai restranse, publisherii au decis ca a venit vremea sa se treaca de la formatele mari (broadsheet) la formatul tabloid.



Pentru seriosul The Times nu au contat cei 216 ani de existenta ca publicatie de format mare: de la 1 noiembrie 2004 apare in format compact, asa cum a anuntat staff-ul, dorind sa evite termenul de tabloid, care in opinia multora este asociat cu The Sun. "Ne-am testat vanzarile in format compact in Scotia, Irlanda de Nord si vestul Angliei, si acestea au crescut doar atunci cand am abandonat definitiv formatul mare", a declarat atunci Paul Hayes, director general al ziarului.



" Nebunia trecerii de la formatul broadsheet la formatul compact a fost declansata, se pare, de transformarea ziarului The Independent din Marea Britanie, la sfarsitul lui 2003 ", a declarat pentru ZF Aura Iordan, director de dezvoltare la MediaPro International si business analist la Organizatia Mondiala a Ziarelor. De la un altul tirajul lor a trecut cu aproape 20%.



Potrivit ei, trecerea la formatul compact, coroborata cu incercarea de a tipari ziare integral color marcheaza un moment de transformare in industria presei scrise: ziarele se axeaza mai mult pe vizual, sunt mai spectaculoase, mai apropiate de conceptul de revista, chiar daca in unele cazuri isi pastreaza stilul serios.



In ultimii cinci ani, procentul titlurilor de tabloide a crescut de la 30,5% la 34%. De asemenea a crescut si numarul titlurilor in format mediu (Berlinner) de la 2,3% la 4.4%.



In prezent, Organizatia Mondiala a Ziarelor, care reuneste companii de publishing din 100 de tari, stie de existenta a peste 50 de titluri importante de ziare care si-au schimbat sau urmeaza sa isi schimbe in curand formatul de aparitie. Avand acestea in vedere, se preconizeaza ca, la nivel mondial, circa 38% dintre ziare vor fi de format tabloid pana la sfarsitul anului viitor.



Semnificanta este, desi se vorbeste inca putin despre aceasta, si marirea numarului de cotidiene in format si mai mic, A4. Cele mai vandute doua ziare din Austria apar in acest mod. Un astfel de ziar, este cotidianul gratuit 20 Minutes apare deja in Spania, Elvetia si Franta. Mai mult, exista deja companii care analizeaza potentialul unui ziar de format A5, de rasfoit pe strada.



Aceste ziare A4, jumatate dintr-un tabloid obisnuit, sunt mult mai apropiate de formatul unei reviste saptamanale. Pana la urma, revista The Economist este descrisa drept unul dintre cele mai bune ziare din lume. Arata ca o revista, dar mare parte din continut este constituit din stiri moderne si analize.



Cotidienele gratuite care au aparut in urma cu 10 ani in Suedia (Metro International a lansat ziarul Metro la Stockholm) si au avut un succes foarte mare, se vand zilnic in 15 milioane de exemplare in intreaga lume si au 30 de milioane de cititori. Conceptia lor este diferita de cea a ziarelor obisnuite : 32 pagini, format tabloid, stiri scurte, de interes general, cu rol informativ in general. Formatul si ideea sunt potrivite pentru oamenii in miscare, care nu au decat 20 de minute pentru a se informa pana ajung la serviciu. Aceste noi tipuri de ziare au facut ca industria presei scrise sa nu scada in cursul ultimului an.



Un concept mai nou si cumva similar a aparut in Germania, unde cateva ziare traditionale au scos pe piata si o forma rezumata a editiei principale, precum Welt Kompact si News.



Toate aceste noi formate si tendinte au aparut deoarece industria ziarelor pierde teren in fata tuturor celorlalte media. De ce? "Pentru ca oamenii au mult mai mult acces, sunt mult mai tentati de televizor si de Internet, care a devenit acum obiect de larg consum. In vest deja accesul la broadband nu mai este o problema", a declarat Aura Iordan. In plus, televiziunile s-au dezvoltat mult mai mult decat ziarele. Sunt mult mai targetate, mult mai multe canale de nisa, unde oamenii gasesc mult mai usor ce-si doresc.



Industria ziarelor a crescut cu 5% in ultimii cinci ani, dar a stagnat in acest an. Peste 400 de milioane de ziare se vand zilnic la nivel mondial, citite de circa un miliard de cititori. tarile foarte dezvoltate sufera un declin evident, Germania, Anglia si Japonia fiind cele mai afectate. O evolutie pozitiva au unele tari din Europa de Est care inca mai au de recuperat dupa perioada comunista.



Numarul de ziare vandute la mia de locuitori este mai mare in tarile dezvoltate, precum si in tarile cu traditie in abonamente (peste 60% din tirajul total al tarii). Norvegia se afla pe primul loc in clasamentul tarilor cu cele mai multe ziare vandute raportat la numarul de locuitori, cu 684 de copii. Japonia si tarile scandinave se afla pe locuri fruntase - aici existand o adevarata cultura a cititului ziarelor, in unele cazuri statul facand chiar demersuri pentru ca populatia sa poata beneficia tot timpul de o a doua opinie. Romania se afla spre sfarsitul acestei liste, fiind depasita de toate tarile din regiune.



Desi banii castigati din vanzarea ziarelor sunt importanti, o analiza mai atenta dovedeste ca veniturile din publicitate devin tot mai importante.



Marii publisheri si asociatiile lor doresc in acest context atragerea printre cei care citesc ziare a tinerilor si a audientei feminine. Alte tendinte vizeaza transformarea companiilor de publishing in distribuitori de content multi channel pentru a contracara preferinta oamenilor pentru alte tipuri de media (Internet, TV) si, poate cel mai important, lansarea unor modele alternative de business, clar targetate pe segmente de audienta (asemenea canalelor de nisa din televiziune).



Aura Iordan a tinut speech-ul de deschidere la cea mai recenta Conferinta mondiala a ziarelor, care s-a desfasurat, la sfarsitul lunii noiembrie, in Portugalia, la Lisabona. Conferinta a fost organizata de Organizatia Mondiala a Ziarelor (World Association of Newspapers - WAN) care reuneste asociatiile nationale din 72 de tari, companii de publishing din 100 de tari. 13 agentii de presa si 9 organizatii nationale de presa. Aura Iordan, director de dezvoltare al MediaPro International, lucreaza ca business analist la WAN, pe proiecte, incepand din februarie 2004.