A fi lider nu este nu privilegiu, ci o responsabilitate

Autor: Miruna Lebedencu 22.11.2004


Date despre leadeship in Romania sunt destul de putine. Termenul este destul de utilizat, dat conceptul in sine ramane inca o necunoscuta la nivelul multor companii unde persista confuzia intre management si leadership si mentalitatea potrivit careia "Managerul firmei este automat si liderul. El este seful, desi el este si liderul!".



Unul dintre lucrurile foarte rar intelese in Romania din punctul de vedere al leadershipului, este faptul ca a fi lider nu este nu privilegiu, ci o responsabilitate.



Notiunea de leadership e diferita de cea de management, dar nu in felul in care cred majoritatea oamenilor. Conceptul de leadership nu e nici mistic nici misterios. Nu are nimic de-a face cu "charisma" sau alte trasaturi de personalitate exotice. Nu este un spatiu rezervat celor alesi. Nu este nici mai important ca managementul si nici un inlocuitor.



Dar, de ce este nevoie de leadership? Pentru ca, daca afacerea ta este o poarta spre succes, leadershipul este cheia acestei porti. In plus, o firma care are cel putin un lider, va putea influenta mediul extern, canalizand astfel fortele companiei in directia dorita. O firma fara un lider adevarat va fi modelata de presiunile mediului.



Analistii spun ca la nivelul companiilor romanesti nu exista inca o traditie a leadershipului, caracteristica doar companiilor internationale din Romania. De altfel, nici nu se fac eforturi pentru a intelege conceptul si necesitatea acestuia pentru viata companiei. In plus, in companiile romanesti sau in cadrul intalnirilor de afaceri se discuta foarte rar sau deloc despre acest subiect. Asta poate si pentru ca nu exista inca o pregatire teoretica prealabila a actualilor lideri, iar conceptul abia incepe sa fie predat in scoli.



O alta explicatie pentru slaba dezvoltare a leadershipului este si faptul ca managerii sunt mai mult implicati in rezolvarea sarcinilor subordonatilor si mai putin in coordonarea acestora, din cauza lipsei de incredere in abilitatea angajatilor de a duce la bun sfarsit sarcinile respective.



In plus, lipsesc modelele pe care tanara generatie sa le urmeze. Persista inca ideea potrivit careia managerul este acea persoana care sta comod in fotoliul din biroul lui, tipa dupa secretara pentru a-i fi adusa cafeaua, arunca cu lucruri in toate partile, foloseste injurii pe care le adreseaza oricui si oricum... si cu asta rolul sau este complet. Acest tip de director este incapabil sa relationeze intr-adevar cu oamenii.



Din fericire viitorul pare promitator, iar leadershipul incepe sa fie perceput ca o realitate: liderul stabileste scopul de atins, echipa manageriala stabileste strategia de atingere a scopului propus, iar echipa operationala duce la bun sfarsit proiectul.



De asemenea, analistii spun ca se resimte o crestere a interesului pentru programe de cercetare si dezvoltare a leadershipului in mediile de afaceri si exista potential promitator pentru aparitia de noi generatii de lideri eficienti.