A fost primul tur de stadion. Urmeaza sprintul in 2005

Autor: Razvan Voican 09.11.2004


Pe o piata bancara in crestere rapida, multe banci au reusit sa-si extinda cotele detinute dupa primele sase luni din acest an, insa jocul cotelor de piata a dat si perdanti, chiar dintre numele mari.



A doua jumatate a lui 2004 a adus o serie de replieri si repozitionari: BRD, al doilea jucator, a trecut la un program agresiv de extindere a retelei teritoriale cu 50 de unitati pana la sfarsitul acestui an, ING Bank si-a continuat incursiunea pe piata de retail avand programata deschiderea a circa 45 de locatii, ABN Amro si-a lansat operatiunile de consumer banking. In acelasi timp, BCR si Raiffeisen Bank au cladit pe structurile existente, extinzandu-si oferta de produse si servicii pentru a atrage mai multi clienti.



Spre final de an, Banc Post se gaseste in plin proces de schimbare a imaginii pe piata, ceea ce va insemna si un amplu proces de restructurare a retelei, cu lichidari de unitati in unele zone si extinderi in altele.



Schimbari de ierarhie pot aparea la sfarsitul anului si in partea inferioara a clasamentului pietei, in conditiile in care banci precum Banca Transilvania ori Banca Carpatica si Romexterra isi maresc vizibil numarul de sucursale si agentii.



Majoritatea jucatorilor incearca sa se pozitioneze pentru marea batalie care se anunta in 2005.



Atunci piata de retail va putea fi atacata de un numar sporit de jucatori care se vor fi pregatit cu retele de distributie. Tot in 2005, sunt asteptate si primele miscari ale OTP Bank, care vine cu ambtii serioase in domeniu.





Fotografie de grup la jumatatea anului



La jumatatea lui 2004, sistemul bancar romanesc detinea active bilantiere in valoare de circa 17,2 miliarde de euro, cu 30% mai mari decat in aceesi perioada a anului trecut. Potrivit estimarilor BNR, activele ar putea insuma 20 de miliarde de euro la sfarsitul acestui an.



Evident, cresterea isi are radacinile in expansiunea puternica a creditului, mai ales din a doua jumatate a lui 2003. Unii jucatori au crescut din creditarea pe segmentul de retail - persoane fizice si IMM, insa altii si-au majorat cotele de piata tot pe seama sectorului companiilor, cum au facut si in anii precedenti. Dominanta este insa tendinta orientarii spre activitati de retail.



Schimbarile de ierarhie nu au fost spectaculoase, cu exceptia schimbului de locuri intre ABN Amro Bank si Banc Post. Cota de piata a filialei bancii olandeze nu a tinut pasul cu cresterea generala, astfel ca s-a subtiat de la 5,6% in iunie 2003 la 4,39% in iunie 2004. Chiar daca Banc Post nu a urcat decat de la 4,2% la 4,4%, a fost suficient pentru ca banca detinuta de grupul elen Eurobank sa treaca pe locul cinci, in timp ce ABN a coborat pe sase.



Olandezii au lansat insa in luna septembrie o strategie de abordare a pietei de retail, dupa ce au ajuns la concluzia ca aceasta este singura varianta pentru a rezista in topul pietei, dupa ce ani de zile s-au concentrat de zona de corporate. In aceste conditii, lupta pentru cote de piata se anunta apriga mai ales la jumatatea clasamentului primilor 15 jucatori.



Conform asteptarilor, cota din total active detinuta de Banca Comerciala Romana continua sa scada usor, fara insa a-i fi afectata pozitia de lider. BCR a ajuns la 28,59% fata de 31,6% in iunie 2003, pierderea sa regasindu-se in castigurile inregistrate de jucatori de talie mult mai mica.



A doua mare banca, BRD-SocGen a reusit practic sa-si conserve pozitia din urma cu un an in contextul cresterii consistente a pietei, inregistrand o cota de 13,2%.



Raiffeisen Bank si-a consolidat locul trei pe care a urcat la sfarsitul anului trecut. Austriecii au urcat la 8,32%, cu 2,3 puncte fata de cota detinuta la jumatatea lui 2003, aceasta fiind cea mai mare expansiune de pe piata.



La nivelul primilor 15 jucatori, cresterea cu 30% a pietei a permis ca 8 banci sa-si majoreze cotele, una a stationat, iar restul de sase au inregistrat scaderi.



O crestere solida a inregistrat HVB Bank, membra a puternicului grup german cu acelasi nume, cota de piata a bancii extinzandu-se cu aproape un punct procentual, de la 2,6% la 3,54%, corespuzator unui loc 9.



Banca are zece sucursale, urmand ca pana la jumatatea anului sa mai deschida cel putin trei. "Pregatim o accelerare de ritm anul viitor, cand dorim sa deschidem macar inca zece sucursale", a mai spus Pascariu.



Intre pozitia a sasea ocupata de ABN Amro si locul noua al HVB se gasesc in ordine ING Bank, a doua mare banca olandeza prezenta pe piata, si Alpha Bank, filiala grupului elen. ING a reusit sa-si mentina o cota de circa 4,2%, insa de curand a inceput o campanie agresiva de dezvoltare a unui segment de servicii de retail pe care mizeaza pentru o crestere de cota in a doua parte a anului. ING se asteapta ca lansarea programului de retail sa ii aduca o cota de circa 5% la sfarsitul acestui an, avand in vedere ritmul actual de crestere. Ca tinta de business, obiectivul nostru este sa atingem o cota de 10% din piata de retail in urmatorii doi ani, in conditiile in care pentru 2005-2006 avem ca orizont un procent de 10% din totalul activelor din sistem.



Alpha Bank, prima filiala de banca straina deschisa la Bucuresti dupa 1989, a atins o cota de piata de 3,61% fata de 3,3% la jumatatea anului trecut.



Pozitiile zece si unsprezece ale clasamentului cotelor din totalul activelor sistemului bancar se afla Banca tiriac, respectiv Banca Transilvania, ambele cu cresteri moderate: de la 3% la 3,11%, respectiv de la 2% la 2,66%.



Sunt urmate de cel mai mare perdant la nivelul cotei din total active, Citibank Romania, filiala locala a liderului mondial al bancilor. Fara un program sustinut de investitii, cota Citibank s-a diminuat de la 3,5% in iunie 2003 la 2% in iunie 2004. Oficialii bancii nu au pentru anul acesta proiecte de crestere a activitatii, un anumit plan de extindere a operatiunilor in Romania fiind avut in vedere pentru 2005.



Un alt jucator cu mare potential de crestere, UniCredit Romania a inregistrat in decurs de un an o extindere a cotei de piata de la 1% la 1,45%, in contextul unor investitii importante in dezvoltarea retelei de retail.



UniCredit si-a extins reteaua la 31 de unitati si are ca obiectiv majorarea numarului acestora pana la cel putin 80.



A trecut de pragul cotei de 1% si Piraeus Bank, care a ajuns la 1,32%. O performanta apropiata a inregistrat-o Volksbank, cu o cota majorata la 1,04%, insa inaintea sa a ramas Banca Romaneasca, cu 1,11%.