Chinezii se dau in vant dupa bijuteriile de platina

Autor: Oana Georgescu 01.09.2004


In China, piata bijuteriilor de platina s-a dezvoltat aproape din nimic la inceputul anilor 90. Astazi aceasta piata satisface aproape un sfert din cererea globala pentru acest gen de bijuerii. Oamenii apreciaza aceste bijuterii, un inel sau un lantisor de platina fiind etalonul pozitiei profesionale in China si Hong Kong. In China, ambasadoarea acestui brand este actrita de film Maggie Cheung.



Totusi, in conditiile in care pretul platinei a crescut foarte mult, chiar si piata chineza se confrunta cu probleme.



Achizitiile Chinei in materie de bijuterii din platina au scazut cu 20% in prima jumatate a acestui an, conform ultimei actualizari realizate de Johnson Matthey, una dintre cele mai mari companii prelucratoare de platina din lume.



Mike Steel, directorul de marketing al companiei Johnson Matthey, a declarat: "Chiar daca ne revenim in al doilea semestru al acestui an, nu vom putea compensa primul semestru."



Cererea dezamagitoare generata de preturile record ale platinei ar putea afecta producatorii din Africa de Sud, care satisfac aproximativ 70% din cererea la nivel mondial.



Preturile record i-au nelinistit pe directorii de marketing, care sunt ingrijorati de urmarile ce se vor produce pe piata chineza."Nu ne este bine cand preturile cresc." a declarat Derek Engelbrecht, director de marketing la Impala Platinium.



Un studiu recent realizat de UBS a aratat ca producatorii sud africani ar trebui sa poata sa-si mareasca castigurile la o rata rezonabila, pe termen mediu.



Bijuteriile reprezinta aproximativ o treime din vanzarile totale de platina. Cererea pentru acest segment de piata ramane ferma, in parte datorita cresterii vanzarilor de masini diesel in Europa.



Dar cererea mare de bijuterii, mai ales in China, a fost unul dintre factorii principali care au dus la cresterea pretului platinei in ultimii ani. In aprilie pretul metalului a atins valoarea de 942 dolari pe 31,19 grame. Astazi platina se tranzactioneaza la valoarea de 850 de dolari, care este cu 20% mai mare decat valoarea medie de anul trecut si cu 60% mai mare decat valoarea medie din 2002.



James Courage, directorul executiv de la Platinum Guild, a declarat ca cererea de bijuterii va ramane relativ puternica in ciuda nivelurilor ridicate ale preturilor. "Este remarcabil faptul ca desi pretul platinei este de peste 800 de dolari, noi ne asteptam ca cererea sa ramana in continuare stabila." a informat Courage.



Derek Engelbrecht de la Impala Platinum a declarat ca anul acesta, cand pretul platinei a depasit 900 de dolari, China a stopat achizitionarea metalului pretios. El a mai adaugat ca " in curand, China se va intoarce si va continua sa cumpere. Pe zi se cumpara, in medie, 15 kg de platina la un pret de 870 de dolari. Oricum, o scadere a pretului de numai 20 de dolari a crescut iarasi vanzarile la 50 kg."



Cererea pentru bijuteriile din platina a crescut anul acesta cu 21 de procente in Marea Britanie, iar in Europa, Japonia si SUA aceasta a ramas stabila.



Johnson Matthey estimeaza ca piata platinei va fi echilibrata sau sau va inregistra un mic surplus la sfarsitul acestui an, pentru prima oara din 1998.



Datorita preturilor ridicate, piata bijuteriilor din platina va trebui sa faca fata, pe de o parte, concurentei aurului alb, in care aurul este amestecat cu aliaje precum paladiu sau nichel , si pe de alta parte, unei noi linii de bijuterii din paladiu.