Principalii investitori straini din noile state membre ale UE

Autor: Ioana Leaua 30.04.2004


Cateva dintre cele mai renumite companii vest-europene, americane si asiatice au fost atrase de potentialul celor opt state central-europene care vor adera la Uniunea Europeana la 1 mai, unde au investit mai multe miliarde de dolari in ultimii ani.



Cel mai important investitor strain din Ungaria este constructorul auto german Audi, a carui uzina a produs peste 1,3 milioane de motoare si a asamblat 32.000 de automobile in 2003. Suma investita se ridica la 1,75 miliarde de euro. Pe locul al doilea, grupul american GE s-a indreptat catre diverse segmente economice, de la productia de becuri la echipamente medicale si servicii bancare, totalul investitiilor sale in Ungaria fiind de 1,1 miliarde de dolari.



In Polonia, France Telecom ocupa prima pozitie in topul investitorilor straini, cu angajamente de 4,02 miliarde de dolari, de cand a participat la privatizarea operatorului dominant de telecomunicatii TPSA, in 2000. Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare a investit 2,69 miliarde de dolari in sectoare diferite, de la cel bancar la infrastructura si proiecte de protectie a mediului. Compania italiana Fiat a alocat pentru Polonia 1,77 miliarde de dolari, uzina sa din sudul tarii producand noul model compact Panda.



In Republica Ceha, grupul german RWE a participat la privatizarea detinatorului de monopol in sectorul gazelor naturale, Transgas, si a companiilor regionale de distributie a gazelor in 2002. Investitiile grupului se ridica la 4,85 miliarde de dolari. In 1991, Volkswagen a investit 562 milioane de dolari in cumpararea de actiuni Skoda Auto, care a devenit intre timp cea mai mare companie ceha. Ulterior, constructorul auto a construit o noua uzina de motoare si a preluat mai multe actiuni de la stat, investitiile sale totalizand 2,74 miliarde de dolari. Sectorul auto ceh a mai atras doua companii de talie mondiala, Peugeot-Citroen (Franta) si Toyota Motor (Japonia), care au format un consortiu pentru a construi o uzina auto, investitia planificata fiind de 1,8 miliarde de dolari.



In Slovacia, consortiul format din Ruhrgas (Germania), Gaz de France (Franta) si Gazprom (Rusia) a investit 2,7 miliarde de dolari si detine un pachet de 49% din actiunile SPP, companie de distributie si transport al gazelor. Filiala Kia a companiei sud-coreene Hyundai a inceput sa construiasca, in luna aprilie, o uzina auto, proiect evaluat la un miliard de euro. In 2003, PSA Peugeot Citroen a inceput lucrarile de constructie la o uzina auto in Slovacia, in care investeste 700 milioane de euro.



Slovenia a atras grupul farmaceutic elvetian Novartis, care a investit 930 milioane de dolari, cumparand producatorul de medicamente Lek in cadrul unei tranzactii amiabile in 2002. In 2004, Renault a preluat restul de 33% din actiunile Revoz, singurul constructor auto sloven, devenind actionar unic. Dupa ce a investit 400 milioane de euro intre 1999 si 2003, Renault urmeaza sa investeasca inca 370 milioane de euro pana in 2006.





Largirea UE nu va afecta exporturile Rusiei



Procesul de largire a Uniunii Europene nu va cauza nici un fel de intarzieri in exporturile de produse agricole ale Rusiei catre statele care se vor alatura UE la data de 1 mai, potrivit Ministerului de Dezvoltare Economica si Comert din Rusia. Extinderea regulilor de control veterinar asupra noilor membrii ai UE ar fi putut determina o suspendare a exporturilor Rusiei, dar in urma acordului stabilit cu UE va fi instituita o perioada de tranzitie, a comentat Maxim Medvedkov, director al departamentului de negocieri din cadrul ministerului. Majoritatea jurnalistilor rusi considera ca tranzitul in regim duty - free al bunurilor spe Kaliningrad si alte concesii comerciale acordate Rusiei reprezinta "un mare succes pentru negociatorii rusi". Potrivit acordului, UE va renunta la taxele asupra livrarilor cargo intre Rusia si Kaliningrad si va onora contractele actuale de asigurare a centralelor nucleare din noile state membre cu combustibil produs in Rusia.





Asistenta de cinci miliarde de euro in 2005



Uniunea Europeana preconizeaza sa acorde, in anul 2005, fonduri de aproximativ cinci miliarde de euro, net, celor zece state care adera in aceasta saptamana, a afirmat, miercuri, comisarul european pentru Buget, Michaele Schreyer. Schreyer a dezvaluit un proiect care prevede alocarea a 10,3 miliarde de euro pentru subventionarea agriculturii si pentru a ajuta statele membre mai sarace in procesul de convergenta fata de actualii membri.Insa cele zece tari va trebui sa contribuie cu 5 miliarde de euro la bugetul UE.