Piata berii: consumul creste, producatorii zonali dispar

Autor: Laurentiu Ispir 13.01.2004


Accelerarea ritmului de disparitie a producatorilor independenti, intrarea puternica a grupului European Drinks si cresterea cu 11,9% a consumului au fost principalele caracteristici ale pietei romanesti de bere in 2003.



Piata a atins in 2003, conform raportului Asociatiei Producatorilor de Bere din Romania, un maxim istoric de 12,83 milioane de hectolitri, depasind nivelul de 12,08 milioane hecolitri din 2002.



Cresterea de anul trecut a intervenit dupa doi ani dezamagitori, in care consumul de bere a scazut comparativ cu 2000, in ciuda asteptarilor optimiste ale producatorilor.



Concomitent cu cresterea pietei, in 2003 s-a accelerat si procesul de consolidare a acesteia. Pri mii cinci jucatori de pe piata - Brau Union, SABMiller, Interbrew, Carlsberg (prin Tuborg Romania) si Bere Mures - detineau cumulat la sfarsitul lui 2003 76,4% din piata, fata de 70% in 2001. Piata a fost "furata" in special de la producatorii zonali independenti, al caror numar a scazut drastic in ultimii ani si va continua sa scada.



Conform raportului APBR, din cei 33 de producatori care mai exista in prezent, circa 18 au o cota de piata sub 1%. O mare parte din acestia deja nu mai produc, restul urmand sa reziste din ce in ce mai greu.



"Concentrarea pietei este un fenomen nu numai local ci si la nivel



international. De aceea, cred ca si pe piata de bere din Romania el va



continua pana la un anumit nivel", spune Isaac Sheps, presedintele Tuborg Romania.



Consolidarea pietei va fi stimulata si de aparitia unui nou jucator puternic - European Drinks, care va afecta in principal micii producatori.



Grupul fratilor Micula a acaparat deja, dupa numai cateva luni de prezenta pe piata berii in 2003, o cota de 1,8%. Cota ar putea creste rapid la 4 - 5% in 2004, grupul avand o capacitate de productie de bere de 1 milion de hectolitri.



"Sunt profesionisti pe ceea ce fac si au atuuri care nu pot fi ignorate, precum distributia foarte buna si competitivitatea la nivel de pret. Aparitia jucatorilor mari, care joaca dupa anumite reguli este imbucuratoare, pentru ca piata devine mai predictibila", comenteaza Mihai Albu, director general al Interbrew Romania, ascensiunea rapida a European Drinks. laurentiu.ispir@zf.ro