Telecomul de business se muta incet dar sigur pe Internet

Autor: Dan Dragomir 17.12.2003


Marile companii internationale au gasit un nou segment pe care pot reduce cheltuielile si pot controla mai bine costurile in perioada de recesiune economica - comunicatiile de voce, incepand deja tranzitia de la servicii de telefonie fixa (operatori telecom si cablu) spre comunicatiile de retea (network telephony si IP telephony - VoIP).



Tendinta a fost notata de principalele companii de analiza a pietelor IT&C, Gartner si International Data Corp. (IDC), care sustin ca tot mai multe companii mari vor trece la comunicarea prin Internet datorita fiabilitatii si a costurilor reduse pe care le asigura acest sistem. Unii analisti considera ca viitorul apartine industriei comunicatiilor fara cablu (wireless - telefonie mobila sau WiFi) si ca liniile fixe vor fi eliminate treptat. Deo camdata insa linia fixa din birou ramane principalul mijloc de comunicare al responsabililor marilor companii.





Creste piata de comunicatii pe Net



"Piata de telefonie fixa din Europa Occidentala este acum o industrie matura si este in plina transformare. Nu in declin", a declarat un analist al Gartner, companie specializata in studiul pietei. Transmisia de voce ramane principalul atu al operatorilor de telefonie fixa, iar acestia trebuie sa raspunda rapid noilor tendinte, avertizeaza el. Printre care s-ar numara, dupa cum nota recent un studiu intocmit tocmai de Gartner, trecerea de la sistemul de telefonie fixa clasica (swiched, ISDN si cablu) la noile tehnologii de comunicatii pe Internet. In ciuda revirimentului inregistrat de unii operatori de telefonie fixa, numarul conexiunilor de acest gen la nivel mondial continua sa scada, rata fiind in jur de 5% pe an in perioada 2002-2007, conform Gartner.



In acelasi timp, tehnologiile de transmisie pe Internet cresc puternic. Cota lor de piata a fost de numai 1% in 2002 in Europa Occidentala (incasari de 965 milioane $), insa va ajunge la 3,6% in 2007, respectiv 3,6 miliarde de euro incasari, spun specialistii Gartner.



In Statele Unite, daca industria telecom ajunge la incasari anuale de 600 de miliarde de dolari, piata tehnologiilor de comunicare prin Internet nu trece in prezent de 400 de milioane $. Analistii Forrester Research sustin insa ca in 2006 numai in SUA incasarile vor ajunge la 12 miliarde de dolari pe acest sector, din care 2,7 miliarde de dolari vor fi generati de comunicatiile de business.





Telefonia pe Net nu este insa perfecta



Sistemul de comunicare pe baza de protocol Internet are insa si avantaje si dezavantaje. In primul rand pentru ca Internetul nu a fost conceput ca un mediu de comunicatii de voce in timp real. Internetul a fost gandit ca un sistem de comunicare care permite expedierea sau retransmisia unor pachete de date, in functie de starea serverelor si a retelelor. Activitatea pe Internet nu se desfasoara sub controlul unui server central sau a unei sistem de management centralizat, care sa permita mentinerea calitatiii comunicatiilor sau interactionarea directa a utilizatorilor. Spre deosebire de sistemele de telefonie fixa, Internetul consta in nenumarate retele separate, nenumarate companii ISP (furnizori de servicii Internet - Internet Service Providers), care nu totdeauna functioneaza la parametrii normali.



In ciuda tuturor acestor probleme, comunicatiile pe Internet devin din ce in ce mai utilizate de companii pentru ca asigura urmatoarele avantaje: reducerea costurilor, utilizarea mai buna a resurselor de retea, flexibilitate si noi servicii multimedia, precum video-conferintele.



Tehnologia comunicatiilor pe Internet (VoIP), unifica fluxul de voce si date din cadrul retelei unei companii reducand astfel cheltuielile de administrare si, pe de alta parte, asigura folosirea la maximum a resurselor IT care in mod normal raman neexploatate. Pe de alta parte, simplul fapt ca necesita un singur cablu pentru comunicare reduce cheltuielile cu necesarul de echipamente, abonamentele la diversi operatori si asa mai departe. Iar de platit ramane practic doar traficul de date si licenta pentru aplicatia software necesara efectuarii acestuia.





VoIP da rezultate pe termen mediu



Studiile efectuate in privinta marilor companii arata ca implementarea telefoniei IP da rezultate bune numai pe termen mediu (spre exemplu, cinci ani), perioada in care toate costurile se amortizeaza si compania poate observa cum a economisit banii. Studiul, realizat de Forrester Research si publicat de Microsoft, se refera la o companie cu 10.000 de angajati utilizatori de telefon fix, unde activitatea se desfasoara in cel putin un sediu central si 12 fialiale regionale. Astfel, compania cheltuie in medie pe cinci ani, numai pentru comunicatiile interne, 10,4 milioane de dolari, care intra in buzunarul operatorului de telefonie fixa la care este abonata in prezent. Din aceasta suma, aproape 8 milioane $ sunt comunicatiile de lunga distanta intre filiale, 2 milioane $ costa suportul tehnic si reparatiile, iar echipamentele si celelalte chletuieli aduc cheltuieli suplimentare de peste 500.000 de dolari.



Conform documentului, cel mai dezastruos scenariu il reprezinta trecerea la un alt operator de telefonie fixa, caz in care cheltuielile cresc pe termen mediu la 15,4 miliarde de dolari, din cauza schimbarilor tehnice sau a altor costuri legate de infrastructura si echipamente. Cea mai buna solutie ramane apelarea la comunicatiile pe Internet. in acest caz, desi apar cheltuielile de schimbare a echipamentelor, retea, telefoane si suport tehnic, costul comunicatiilor scade la doar 2 milioane de dolari pe 5 ani, fapt ce duce nota de plata finala la numai 9,2 milioane de dolari pe aceasta perioada, deci mai ieftin decat daca se ramane la actualul operator la care compania este abonata (10,4 milioane $).



Analistii noteaza urmatoarele puncte forte ale comunicatiilor pe Internet: nu exista frontiere, expresia de "apel de lunga-distanta" fiind depasita. Fiind deschis, Internetul nu are o autoritate de reglementare, neavand alt cost decat transmisia pachetelor de date. Astfel, concurenta pe piata este incurajata, iar beneficiarul este utilizatorul.





Vanzatorii de echipamente jubileaza



Piata mondiala de echipament pentru comunicatii pe Internet a explodat practic in 2003, cresterea vanzarilor estimata fiind de 39%, in conditiile in care companiile au cheltuit cu 66% mai mult fata de 2002 pentru astfel de solutii, se arata intr-un raport al International Data Corp. (IDC). Anul acesta, vanzarile totale de astfel de echipametne, ai caror principali producatori sunt mari jucatori din piata de echipamente de retea si producatori de echipamente telecom (precum Cisco, 3Com sau Siemens, Nortel si Avaya), au ajuns la 3,2 miliarde de dolari, fata de 2,3 miliarde $ in 2002. Conform estimarilor, cresterea va fi constanta si va ajunge la 50% pe an in 2006. In 2007, incasarile din industrie vor totaliza 15 miliarde de dolari, spun analistii IDC.



"Anul 2003 a reprezentat o oportunitate uriasa pentru vanzatorii de solutii de comunicare pe Internet, precum si pentru cei care ofera servicii de acest tip. Operatorii de telefonie fixa ar trebui, de asemenea, sa se orienteze de pe acum spre noile tehnologii de succes, pentru a putea sa se gandeasca la o optimizare a activitatii lor financiare pe termen lung", se arata in raportul IDC. dan.dragomir@zf.ro