O noua tinerete pentru Cadillac

Autor: Catalina Apostoiu 16.10.2003

Elvis Presley a cumparat unul roz pentru mama sa, iar Frank Sinatra obisnuia sa le ofere ca pe tigari. Cadillac-urile au reprezentat candva simbolul american absolut al succesului. Mai tarziu, au devenit simple imitatii, locul lor fiind luat de importuri mai atragatoare-BMW, Mercedes, Lexus.
In prezent, insa, modelul revine pe piata, vanzarile fiind in crestere, redescoperit de noua generatie. Revenirea acestei marci americane este surprinzatoare, pentru ca piata automobilelor de lux parea sortita a fi permanent dominata de automobilele europene sau japoneze.
"Este o revenire extraordinara," remarca Csaba Csere, editor al revistei Car and Driver, al carei numar din luna noiembrie plaseaza Cadillac SRX pe primul loc din punct de vedere al performantelor, inaintea modelelor Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg si Infinity FX45.
In plus, renasterea Cadillac-ului contribuie din plin la consolidarea pozitiei detinute de producatorul sau, General Motors Corp., pe piata auto a Statelor Unite.
Analistii se asteapta ca rezultatele publicate de GM cu privire la trimestrul trei sa indice castiguri modeste comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. In acelasi timp, insa, se asteapta ca rezultatele Ford Motor Co. si DaimlerChrysler sa fie mult mai slabe.
"Comparativ cu Ford si Chrysler, GM pare sa-si egaleze performantele din trecut," declara Art Spinella, analist al acestei industriei, din cadrul CNW Marketing Research din Oregon. GM lanseaza noi produse, promovand in acelasi timp discounturi indraznete.
Reputatia putinor marci a avut de suferit atat de mult ca aceea a GM. In anii '80, compania a modificat designul Crevrolet Cavalier, vanzandu-l mai apoi sub denumirea de Cadillac Chimaron. A urmat un adevarat esec ce a stirbit reputatia marcii. Mai apoi, GM s-a asociat cu unii designeri italieni pentru a produce modelul Allante ce a avut unele probleme de ordin mecanic, vanzarile acestuia fiind in cele din urma foarte scazute.
Catre sfarsitul anilor '90, pozitia GM era atat de nesigura, incat compania si-a asumat un risc. Bazandu-se pe un model numit Evoq ce a avut succes in cadrul show-urilor auto din 1999, compania a lansat un nou design al modelului Cadillac, caracterizat de unghiuri foarte ascutite si linii verticale foarte pronuntate.
La inceput, acesta nu a avut succes pentru ca toti erau obisnuiti ca automobilele de lux sa aiba aproximativ acelasi design, ce nu includea nici un fel de linii verticale.
In cele din urma, GM a creat o noua linie de produse ce a costat-o miliarde de dolari, iar aceasta incepe acum sa dea roade.
Dupa ce timp de un deceniu, Cadillac-ul a pierdut in fata automobilelor de import, in 2002 acesta a inregistrat o crestere de 16% a vanzarilor, la 199.748 de unitati, fata de cresteri de 8% in cazul BMW, 4,5% pentru Lexus si 3% pentru Medcedes.
Iar, desi Cadillac-ul reprezinta inca o mica parte din vanzarile GM, studiile realizate in randul cumparatorilor de automobile indica faptul ca acest model ocupa unul din primele locuri in preferintele acestora. catalina.apostoiu@zf.ro