Cu cardul de credit la cumparaturi prin magazine

Autori: Ionela Nuta , Ionut Bonoiu 16.10.2003

Chiar daca explozia de credite de consum din ultimul an nu s-a propagat inca cu acelasi ritm si pe piata cardurilor de credit, bancile romanesti, singure sau in parteneriate, dau semne ca anticipeaza potentialul de crestere pe acesta noua nisa de piata. 
Raiffeisen Bank, pe de o parte, si Finansbank impreuna cu Bucuresti Mall, pe de alta, au lansat ieri primele lor carduri de credit, pe o piata inca mult prea mica si pe care prea putin jucatori s-au incumetat sa se arunce.
Dintr-o piata estimata la peste 4,2 milioane de carduri active, cardurile de credit reprezinta in jur de 5,5%, nivel extrem de mic daca tinem cont ca in acest moment sunt 15 banci care emit "bancnote de plastic". In valoare absoluta, sunt de fapt doar putin peste 250.000 de carduri de credit.
Potrivit studiilor de piata sunt insa semnale ca anul viitor ponderea detinuta de cardurile de credit in total carduri emise se va dubla, ajungand spre 10%, pentru ca apoi sa creasca si mai accelerat.
De unde vine totusi reticenta bancilor de a emite carduri de credit?
"Atata timp cat economia romaneasca este bazata pe cash acesta este mersul firesc al lucrurilor. Costurile pe care le implica pentru o banca emiterea unui card de credit sunt enorme si atata timp cat cardul este folosit pentru retragerea de numerar de la bancomat nu se justifica. Cardul de credit devine rentabil pentru o banca daca acesta este utilizat la comercianti. Suntem siguri insa ca lucrurile se vor schimba", a afirmat ieri Rasvan Radu, vicepresdintele Raiffeisen Bank.
In acest moment sunt functionale in jur de 6.600 cititoare de carduri (POS-uri) si 2.200 bancomate.
Chiar daca dobanzile pentru imprumuturile pe card sunt mai mari decat cele la un credit obisnuit, iar pentru obtinerea unui astfel de card sunt necesare mai multe drumuri la banca pentru depunerea documentatiei, cererea pentru astfel de carduri de credit ar putea fi totusi mare.
In momentul in care practic ai un card de credit folosesti limita de creditare pe toata perioada de valabilitate a cardului, nefiind necesara intocmirea dosarului de credit de fiecare data.
Apoi, din spate vin parteneriate de genul celui incheiat ieri intre Finansbank si Bucuresti Mall, bancile fiind de fapt impinse din spate de supermaketuri si galerii comerciale pentru a dezvolta un asltfel de business.
Cele doua au lansat Cardavantaj, un card de "shopping" compilat cu unul de credit.
Cum functioneaza de fapt acest sistem?
"Clientul poate cumpara in prezent produse din magazinele a peste jumatate dintre chiriasii Bucuresti Mall. Indiferent ce produs isi doreste, nu trebuie sa plateasca pe loc ci doar sa foloseasca cardul de cumparaturi. La sfarsitul lunii, va primi acasa extrasul cu trazactiile efectuate" explica directorul general al Bucuresti Mall, Ali Ergun Ergen.
Mai mult, cardul va face posibila cumpararea in rate a unor produse care pana acum nu erau disponibile astfel, iar ratele nu implica dobanzi. "Pentru inceput termenul pentru plata ratelor este de trei luni insa il vom extinde in viitorul apropiat la sase luni" completeaza Ergen.
Potrivit acestuia, pana la Craciun vor exista 50.000 de posesori ai unor astfel de carduri de cumparaturi, iar vanzarile Buucresti Mall vor creste in aceasta perioada cu 20%-25% fata de anul trecut numai datorita acestui sistem.
oana.nuta@zf.ro ; ionut.bonoiu@zf.ro