Kodak trece la tinuta de business

Autor: Dan Dragomir 29.09.2003

Eastman Kodak depune efortuir serioase sa se reinventeze in urma caderii continue a vanzarilor de film si hartie foto, determinata de ofensiva imaginii digitale.
Un lucru este sigur pentru toata lumea: brandul Kodak va ramane unul puternic si va continua sa desemneze cel mai important producator mondial de echipament fotografic. Insa piata il sileste pe acest gigant sa-si schimbe modelul de business. Kodak, care produce o gama larga de produse pentru consumatorii obisnuiti, de la aparatele foto de buzunar si pana la camere digitale, a inceput sa se orienteze spre clientii de afaceri, respectiv industria medicala, spre echipamentele digitale de printare si cipuri specializate in grafica. Chiar daca este riscanta, schimbarea propusa de Kodak  eobligatorie si are toate sansele sa reuseasca, pentru ca industria fotografica oricum bate pasul pe loc, spun analistii.
"In curand vor descoperi ca industria filmului nu va mai cunoaste niciodata crestere si s-ar putea sa  fie deja prea tarziu acum pentru alegerea altor directii de dezvoltare", a apreciat un specialist al Rochester Institute of Technology. Insa Kodak  nu prea are alternative. Asta pentru ca popularitatea camerelor digitale i-a facut sa piarda continuu teren in fata mai ieftinelor solutii foto ale adversarilor. Vanzarile companiei pe primele sase luni ale 2003 au fost de 6,08 miliarde de dolari, fata de 6,84 miliarde in aceeasi perioada a anului 2000. Iar nu mai departe de 1998, Kodak avea in aceasta perioada incasari de 17,34 miliarde de dolari. Astfel si profitul sau pe aceste 6 luni a scazut dramatic, de la 2,2 miliarde acum cinci ani, la numai 450 de milioane anul acesta. Peste toate acestea, valoarea actiunilor companiei s-au prabusit anul acesta, de la 40,24 dolari bucata in ianuarie, la 28,8 dolari vinerea trecuta.
"Ma intreb daca orientarea spre solutii de business va putea aduce incasari macar comparabile cu cele din perioada in care compania vindea film si hartie si developa fotografii pentru public", a declarat un analist financiar. Industria fotografiei pe hartie a constituit totusi anul trecut cea mai mare parte a vanzarilor Kodak, aproximativ 60% din cei 12,8 miliarde de dolari incasati
Orientarea spre business este din ce in ce mai clara. Kodak a cumparat anul acesta PracticeWorks, pentru 500 de milioane de dolari, companie care vinde sisteme IT pentru cabinete dentare."Eu cred ca domeniul sanatatii a fost foarte bine ales si va da mare parte a incasarilor companiei", a apreciat un analist de investitii. Deja, departamentul foto nu mai exista in cadrul Kodak, reorganizarea activitatii comasandu-l direct cu divizia ce se ocupa de clientii de business. In acelasi timp, conducerea companiei a creat alte patru departamente: solutii pentru Sanatate, solutii de printare comerciala, solutii de stocare a imaginilor si una care se ocupa de display-uri si cipuri.  Odata cu restructurarea, compania si-a imbunatatit si echipa de lucru, aducandu-i pe Antonio Perez si pe James Langley de la Hewlett-Packard si pe Bernard Masson, de la Lexmark. 
Alte companii au reusit cu succes sa treaca de la clientii persoane fizice, la business cu marile companii, spun analistii. Dell isi castiga majoritatea veniturilor de la clientii-companii, spun ei. Dar, avertizeaza aceiasi analisti, Dell si-a construit brandul ca fiind un provider de solutii ieftine. Kodak, a fost intotdeauna un brand premium. "Kodak risca sa isi piarda si pozitia de furnizor de solutii pentru marele public", a mai avertizat un analist Goldman Sachs. dan.dragomir@zf.ro