Belgienii de la Carmeuse au dat 10 mil. euro pe doua fabrici de var

Autor: Adrian Mirsanu 30.06.2003

Grupul belgian Carmeuse a cumparat doua fabrici  romanesti de var de la HeidelbergCement (Germania) cu 10 milioane euro, au dezvaluit pentru Ziarul Financiar reprezentantii firmelor implicate.
Carmeuse a devenit astfel cel mai mare producator de profil autohton, pe o piata a varului estimata la 30 -31 mil. euro.
"Tranzactia globala de cumparare de catre Carmeuse include, pe langa societatea Temelia Brasov, alte doua societati din Ungaria si Cehia, valoarea totala a acestei preluari fiind de aproximativ 31 milioane euro. Pentru piata romaneasca, valoarea achizitiei reprezinta o treime din cea totala", a declarat pentru Ziarul Financiar Neculae Stinghe, director general al Temelia SA Brasov.
Temelia Brasov include doua unitati de productie: fabrica din Brasov si cea din Deva, desprinsa din fabrica de ciment Casial Deva.
Pretul de 10-11 mil. euro a fost platit de belgieni pentru achizitionarea pachetului de 96,7% din actiunile Temelia Brasov, detinute de catre compania germana Bohemian Lime BV, o societate de tip holding ce conducea operatiunile HeidelbergCement pe pietele de var din Romania, Ungaria si Cehia.
Cumparatorul, grupul belgian Carmeuse, devine astfel cel mai puternic producator de pe piata autohtona de profil, avand in total trei fabrici (Campulung, Brasov, Deva), cu o productie de aproximativ 230.000 tone pe an si o cota de piata de 25%.
Belgienii vor opera pe piata interna prin intermediul filialei Carmeuse Romania SA, in acest moment in curs de constituire.
"Societatea rezulta in urma fuziunii prin absorbtie a societatii Temelia Brasov de catre Cedru & Melon, sediul central al noii companii urmand sa fie stabilit la Brasov", a precizat Stinghe.
El a adaugat ca noua societate va avea aproximativ 250 de angajati, din care 153 provin de la compania achizitionata, iar 100 de la Cedru & Melon Campulung.
Carmeuse, cu venituri consolidate de 868 mil. euro in 2002, a intrat pe piata romaneasca acum doi ani prin cumpararea pachetului de 100% din actiunile Cedru & Melon Campulung, de la persoane private romane.
Cu o productie de 125.000 tone si o cifra de afaceri de 119 mld. lei in 2002, compania are o cota de piata de circa 12%. De la preluare, belgienii au investit 1,2 mil. euro, urmand ca programul de investitii sa atinga 11 mil. euro pana in 2007.
HeidelbergCement a cumparat in 1999 un pachet de circa 84% din actiunile Temelia Brasov de la persoane private prin negociere directa, dupa care in 2001 unitatea de producere var a fabricii de ciment Casial Deva a devenit punct de lucru al Temelia Brasov.
Compania are o productie de 100 -105.000 tone/an, o cifra de afaceri de 106,9 mld. lei in 2001 si o cota de circa 8%. Investitiile facute aici au fost de 2,4 mil. €, cu o majorare de capital varsat de 0,7 mil. € .
Statistic, consumul anual de var din Romania se situeaza intre 950.000 - 1.050.000 tone. Exista o piata libera, de 550 - 600.000 tone, dominata de firme precum Lafarge Romania (cu unitati la Medgidia si Targu Jiu), Prescon Brasov, Holcim Romania (prin fabrica de la Alesd), HeidelbergCement cu Romcif Fieni, Temelia Brasov, Cedru Melon Campulung, care isi vand productia.
Pe langa aceasta, mai exista o piata "captiva", a companiilor care produc pentru propriile nevoi: producatorii de otel (Ispat, COS Targoviste), producatorii de soda caustica (UPSOM Ocna Mures, Govora), carbid (Tarnaveni) si fabricile de zahar.
Potrivit estimarilor lui Stinghe, vanzarile anuale de var pe piata interna se ridica la 30 mil. euro, aici fiind inclusi atat operatorii de pe piata libera, cat si cei de pe piata captiva (care produc pentru consumul propriu si fac livrari catre alti furnizori in limita cantitatilor suplimentare).
Cererea de var de pe piata este adjudecata de companiile de constructii, in conditiile in care pe piata de profil nu s-au realizat exporturi, iar importurile sunt nesemnificative, potrivit Consiliului Concurentei.
"In general, consumul in Romania este influentat de ponderea consumului industrial (a productiei de otel) si de ponderea activitatii de constructii", sustine oficialul societatii Temelia.
Stinghe spera la o crestere a pietei cu 20-25% pana in 2007, cand Romania ar putea adera la structurile Uniunii Europene.
HeidelbergCement AG, cel mai mare investitor german in Romania, a ajuns prin aceasta tranzactie iarasi in centrul atentiei. Anul trecut, nemtii au trecut in fruntea pietei cimentului, printr-o preluare de 70 mil. $ a fabricii de la Fieni. Dealtfel, grupul german va ramane pe piata varului, prin intermediul unitatii de producere de la Romcif Fieni. adrian.mirsanu@zf.ro