De ce se inghesuie editorii sa ne faca daruri

Autor: Raluca Mirescu 23.05.2003


Pentru bucurestenii nehotar=ti in privinta timpului liber (ei, da, unii mai au si asa ceva!) oferta de informatie gratuita de pe piata e deja extrem de serioasa si matura: trei ghiduri gratuite in limba rom=na. Ele contin in linii mari cam aceeasi informatie, de la oferta culturala a Capitalei la cea de divertisment, pe care fiecare o prezinta in formate editoriale si de structura proprii. Pentru ca acest tip de publicatie nu are un pret de coperta, existenta ei depinde in intregime de veniturile din publicitate, care l-a r=ndul lor sunt in corelatie directa cu audienta respectivului titlu. Dincolo de talentul art-directorilor si al redactorilor, audienta este determinata de doi factori importanti: sistemul de distributie si tirajul. Pia ta totala pentru acest tip de publicatii este estimata de ZF la 6-700 de mii de dolari anul acesta. Daca banii sunt multi sau putini, inca nu stim. Insa este clar ca cititorii vor avea un cuv=nt greu de spus.



O noua oferta de la Academia Catavencu



Cea mai noua oferta de pe piata ghidurilor gratuite din Bucuresti este revista B24FUN, lansata la inceputul acestei luni de catre compania Academia Catavencu prin firma Bazar Media. "Lansarea acestui produs era confrom cu planurile noastre de extindere.", spune Sorin Vulpe, director general al companiei Academia Catavencu. "In plus, exista un decalaj intre oferta publicatiilor deja existente si banii din publicitate care au intrat pe aceasta piata, in sensul ca oferta era mai mica dec=t cererea", precizeaza Sorin Vulpe.



Revista are 48 de pagini, un tiraj de 50.000 de exemplare pe editie, apare saptam=nal si este distribuita in Bucuresti in peste 400 de locatii, incep=nd cu miercuri seara. "Fata de publicatiile similare de pe piata, avantajul nostru se refera in primul r=nd la continutul editorial", spune Vulpe, referindu-se la faptul ca pe l=nga informatiile utilitare revista contine o serie de materiale semante de nume cunoscute din media rom=neasca. "Existenta unui continut editorial reprezinta un avantaj pentru clientii de publicitate, pentru ca genereaza mai multe citiri", este de parere Sorin Vulpe.



Desi a ajuns abia la a patra aparitie, pentru urmatoarele patru luni revista are incheiate contracte cu clienti de publicitate si parteneri institutionali in valoare de 15.000$. "Agentiile au avut incredere intr-un produs scos de Academia Catavencu, iar revista a fost promovata pe print si radio", explica Sorin Vulpe.



Anul trecut, Academia Catavencu a investit 700.000$ in piata de media din Rom=nia, achizition=nd revista Tabu de la compania Publimedia International si pachetul de control de la publicatia Bucataria pentru toti. Pentru acest an sunt prevazute investitii de 500.000$, din care 250.000 doar pentru B-24-FUN, iar restul pentru lansarea unei publicatii glossy masculine, pe segmentul high-end.



De cinci ani pe piata



Luna viitoare revista Sapte Seri va implini cinci ani, fiind cel mai longeviv ghid de informatie culturala din Bucuresti. Acest tip de publicatie nu reprezinta o noutate pentru marile orase din Occident, dar pentru piata rom=neasca de media lansarea Sapte Seri in iunie 1998, a reprezentat o premiera. Practic Sapte Seri fost prima publicatie din Rom=nia care a folosit conceptul de revista saptam=nala gratuita, care ofera informatii culturale si in acelasi timp si un nou tip de suport media pentru investitiile publicitare.



"Noi am introdus acest format in Rom=nia pe care insa l-am modificat dupa un concept propriu. Sapte Seri este o revista originala pe piata europeana", spune AndrA!s KovA!cs, director general al grupului Sapte Seri, referindu-se la faptul ca informatiile din revista sunt grupate dupa zile si nu dupa domenii, ca in cazul altor ghiduri europene.



In prezent editia de Bucuresti a revistei Sapte Seri are 48 de pagini si apare saptam=nal, intr-un tiraj de 50.000 de exemplare care sunt distribuite in peste 500 de locatii incep=nd cu joi seara. Sapte Seri are tiraj auditat de BRAT (Biroul Rom=n de Audit al Tirajelor) si, conform datelor furnizate de Studiul National de Audienta, editia de Bucuresti are 104.000 de cititori pe editie, din care 51% au v=rsta cuprinsa intre 14 si 24 de ani.



"Situatia se va clarifica in cel mult un an. Cititorii vor fi cei care vor alege p=na la urma", spune AndrA!s KovA!cs, coment=nd aparitia revistei concurente B-24-FUN. "Noi nu suntem impotriva concurentei. Faptul ca modelul nostru a fost copiat si de altii demonstreaza ca facem o treaba buna", completeaza KovA!cs.



In afara de editia de Bucuresti, Sapte Seri mai are doua editii pentru provincie, cu frecventa bilunara, una pentru orasele Cluj-Napoca, Sibiu, T=rgu Mures si Bistrita si alta pentru Arad, Timisoara si Oradea, iar luna aceasta a lansat revista Junior, o publicatie gratuita lunara pe formatul Sapte Seri care se adreseaza publicului de 14-18 ani.



Anul trecut, KOPA Publicatii, compania care editeaza Sapte Seri a avut o cifra de afaceri de aproximativ 500.000$.



Cultura in frecventa bilunara



Editia de Bucuresti a revistei Zile si Nopti a fost lansata in luna noiembrie a anului trecut, fiind editata de agentia de publicitate Adjust in parteneriat cu Publicatiile Flacara. Revista este conceputa tot pe formatul ghidului gratuit de informatii culturale, insa are o frecventa de aparitie bilunara iar continutul informativ este structurat pe domenii (teatru, cinema, evenimente). Zile si Nopti a aparut mai intii in Brasov, la sf=rsitul anului 2000, fiind distribuita in acest oras si in localitatile de pe Valea Prahovei. Conceptul si numele revistei apartin editorului din Brasov iar editiile din celelalte orase sunt publicate in regim de franciza.



"In ciuda concurentei de pe piata Bucurestiului, revista Zile si Nopti a inregistrat, in cele c=teva luni de la lansare, o crestere constanta at=t financiara, c=t si ca notorietate pe piata."



Editia de Bucuresti are 32 de pagini plus coperta si un tiraj de 38.000 de exemplare, care este distribuit in XXX de locatii. "Noi consideram ca formatul bilunar prezinta avantajul ca imaginea celui care cumpara publicitate in Zile si Nopti sta pe piata doua saptam=ni", spune Alexandru Arion, director general al companiei Publicatiile Flacara.



Publicul tinta al revistei il reprezinta persoanele cu venituri medii si v=rsta cuprinsa intre 25 si 40 de ani, fapt semnalat si de modul de structurare al informatiilor, cu accent pe cele culturale, si prezenta unei rubrici suplimentare de servicii. "Pentru revista noastra studentii nu reprezinta principalul public", declara Alexandru Arion.



In afara de Bucuresti si Brasov, Zile si Nopti mai are o editie pentru orasul Timisoara, urm=nd ca in acest an revista sa fie lansata si in alte orase. "Pe viitor intentionam sa intram in Cluj, Constanta, Arad, Braila si Galati", spune Arion. raluca.mirescu@zf.ro