Banatim asteapta sa vanda de 86 miliarde lei anul acesta

Autor: Miruna Lebedencu 10.04.2003

Producatorul de incaltaminte Banatim Timisoara, societate cu capital exclusiv romanesc, mizeaza anul acesta pe o crestere a cifrei de afaceri in lei cu 7,5% in conditiile in care, potrivit oficialilor, societatea a castigat doi noi clienti externi: Rieker din Germania si Orizo, Italia.
Societatea timisoreana a avut anul trecut o cifra de afaceri de 80 miliarde de lei (circa 2,4 milioane de dolari), iar pentru anul acesta se estimeaza o crestere pana la 86 miliarde de lei. De asemenea, managementul companiei sustine ca anul acesta profitul net va fi de 2,7 miliarde de lei, fata de 1,8 miliarde de lei in 2002.
"Anul trecut,  societatea aprodus circa 600.000 de perechi de incaltaminte, la care se adauga si alte compomente, cum ar fi fetele de incaltaminte. Din aceasta productie, numai 7% a fost destinata pietei interne, restul mergand la export. Anul acesta dorim sa crestem procentul destinat pietei interne si deja au fost lansate in productie modele noi care au aparut pe piata la inceputul acestei luni", a declarat pentru Ziarul Financiar Carmen Cazan, directorul general al societatii.
Societatea produce pentru piata interna incaltaminte cu fete de piele naturala pentru barbati si adolescenti - creatii proprii, in timp ce la export se livreaza incaltaminte sport (bocanci Gore-tex, ghete Ski fond), cizme, pantofi, sandale cu fete din piele naturala sau sintetica, toate pentru barbati - in principal creatii ale partenerilor externi. Printre principalii clienti externi ai companiei se numara Salomon - Adidas, Franta, Bonis -  Italia si Fraven - Italia.
Firma timisorena lucreaza in sistem lohn circa 90% din productie, sistem care are, in opinia managerului societatii, atat avantaje, cat si dezavantaje. Avantajele constau in asigurarea pietei de desfacere, modelele si matrialele sunt aduse de client, nu implica personalul tehnic pentru crearea/proiectarea de noi modele si exista o legatura directa cu tendintele in moda. In ceea ce priveste dezavantajele, cel mai important este acela ca nu se poate face export cu marca proprie.
"Daca pe piata interna, marca Banatim este cunoscuta in cele mai indepartate zone ale tarii, pe piata externa nu s-a reusit patrunderea cu marca proprie desi produsele fabricii (dar sub alta marca) sunt prezente in magazinele din intreaga lume. De aceea, o alta prioritate de perspectiva in strategia firmei va fi legata de impunerea marcii Banatim pe piata externa", a mai spus Carmen Cazan.
Planul de dezvoltare al companiei pentru acest an prevede realizarea unor investitii de 80.000 de euro, in special pentru achizitionarea de utilaje tehnologice specifice, finantate din fonduri proprii.
Directorul general al Banatim spune ca, in prezent, societatea are o cota de piata de 1%. "Piata produselor de incaltaminte din Romania are o tendinta de suprasaturare cauzata de existenta unui numar mare de producatori de incaltaminte", a mai spus Cazan.
Banatim a fost fondata in 1901 sub denumirea de Fabrica de Ghete Turul, ca societate anonima, cu un capital austriac. In acest moment, societatea este privatizata in totalitate, actionariatul fiind foarte faramitat, pachetul de control, respectiv 40% din actiuni fiind detinut de asociatia salariatilor. Societatea detine si pachetul majoritar de actiuni, 75%, al companiei Rosada din Lugoj, specializata in productia de incataminte pentru femei. In 2001, Rodasa a avut o cifra de afaceri de 1,6 milioane de dolari si un profit de aproape 100.000 de dolari. Actiunile ambelor societati se tranzactioneaza pe Rasdaq la un pret de 1.600 lei/actiunea Banatim si 250 lei/actiunea Rosada.
miruna.lebedencu@zf.ro