Toneli pregateste oul bio: facut de gaina nestresata

Autor: Claudia Covaci 11.03.2003

Grupul Toneli, unul dintre cei mai mari producatori de oua din Romania, se pregateste sa infiinteze prima ferma bio de oua din tara, investitia urmand a se ridica la cateva sute de mii de dolari, conform directorului general al companiei Eli Joseph Zogheib.
Compania mai are in plan pentru viitorul apropiat si intrarea pe piata carnii de pasare. In total, investitiile din acest an ale companiei sunt estimate intre 3-4 milioane de dolari. Anul trecut, Toneli Group a avut o cifra de afaceri de 22 milioane de dolari, in crestere cu 20% fata de 2001.
Practic, pana in 2007, toate fermele avicole din tara trebuie sa se alinieze la standardele Uniunii Europene, lucru care va presupune investitii destul de mari, pe care o parte din producatori s-ar putea sa nu si le permita. Ast fel, din cele 33 de ferme care acriveaza acum pe piata, exista posibilitatea sa mai ramana doar jumatate, a spus Zoghieb.
"Conform standardelor europene, gainile producatoare trebuie sa fie crescute la sol, in aer liber, hranite vegetal, fara chimicale," a spus el.
O alta consecinta a aplicarii normei europene ar fi, in opinia directorului Toneli, cresterea cu 20-30% a preturilor si scaderea cu circa 40-50% a productivitatii, dat fiind faptul ca suprafata pe care vor fi crescute gainile se va mari.
"Nu vor mai fi patru gaini intr-o cusca, ci fiecare gaina va avea alocat cate un metru patrat in aer liber. O sa avem productie mai mica si probabil ca vom pierde din punct de vedere financiar, dar acesta este viitorul," a spus Zogheib.
In acest moment, productia declarata de oua din Romania, conform Uniunii Crescatorilor de Pasari din Romania (UCPR) este de circa 5,5 milioane de oua pe luna.
"Exista o problema insa, pentru ca in perioada de vara avem supraproductie, lucru care duce la o scadere a pretului cu 50%, iar iarna creste. In perioada sarbatorilor pretul creste, dar nu din cauza avicolelor, ci din cauza angrosistilor din piata. Sunt anumite avicole care n-au activitate si sunt obligate sa lucreze cum cer angrosistii. Problema e ca nu exista o colaborare intre avicole pentru a stabili un plan de productie, in functie de populatie," a mai spus Zoghieb.
El a anticipat ca, in preajma Pastelui, pretul la oua ar putea ajunge, anul acesta, la peste 3.000 lei.
"Sase luni pe an vindem sub cost, de doi ani incoace. Cred ca mai avem doi-trei ani de <<durere>> pana ca toate avicolele sa inteleaga ce trebuie sa facem," a adaugat directorul Toneli.
Pe langa investitia in ferma cu produse ecologice, compania doreste sa se lanseze si in productie de carne de pasare. In acest sens, Toneli se afla in negocieri cu o companie straina, al carei nume nu a fost dezvaluit de catre directorul companiei, precum si in negocieri privind obtinerea unor fonduri Sapard.
"Avem un abator, dar nu corespunde standardelor europene. Speram ca pana in iunie-iulie sa terminam studiile de fezabilitate pentru aceasta investitie, dar pana atunci numarul unu pentru noi este oul de consum" a spus Zoghieb.
Anul trecut, cea mai importanta investitie a companiei a fost intr-un utilaj pentru sortare si marcare a termenului de valabilitate al produselor, care a fost de 500.000 de dolari.
"Cred ca suntem singurii care sorteaza conform normelor UE. Majoritatea stampileaza cu cerneala toxica, de la librarie, la depozit sau in garaj. Iar asta cred ca e o alta problema, cred ca e nevoie de un control cat mai mare, pentru ca o zi este control, restul e liniste," a spus Zogheib.
Compania are doua marci inregistrate, Familia Toneli si Best si doua subcategorii, Jumbo si Elite. Produsele Toneli folosesc ambalaje de import, din Italia, de la firma Celplast si din Ungaria, de la firma Hartmann. Etichetele produselor sunt fabricate de firma Bridge Printing din Bucuresti.
Anul trecut, compania a avut o cifra de afaceri de aproximativ 22 milioane de dolari, in crestere cu 20% fata de 2001. Directorul companiei a explicat cresterea de anul trecut prin faptul ca productia a fost mai mare, la care s-au adaugat doi beneficiari pentru furaje.
Distributia produselor Toneli se realizeaza prin intermediul propriei firme cu acelasi nume. In acest sens, compania detine sase camioane si 24 autoturisme, iar anul acesta urmeaza sa mai achizitioneze alte patru camioane si opt automobile.
"Daca incepem si abatorul, investitiile pentru acest an vor ajunge la 3-4 milioane de dolari," a spus Zogheib.
El a spus ca intre 80-90% din produse se distribuie prin intermediul supermarketurilor si magazinelor de tip cash & carry.
"Nu lucram cu angrosisti si asta din doua motive: nu pot sa-mi permit sa-mi bat joc de produse si, in al doilea rand, am crescut acest brand, pe care nu-l pot lasa pe mana acestora," a explicat Zogheib.
Pana acum, Toneli nu a investit semnificativ in reclama, cele mai utilizate modalitati de promovare fiind afisele din magazinele unde produsele sunt distribuite. Compania se afla insa in negocieri privind publicitatea pe televiziune in acest an.
Grupul Toneli este alcatuit din sapte societati: Avicola Buftea, Avicola Gaiesti, Avicola Titu, Avicola Turnu Magurele, Fabricile de furaje Crevedia si Combavi Titu si Toneli (firma de distributie). Actionarii companiei sunt doi palestinieni, un sirian si un englez.
In 2002, cei mai mari producatori de oua, conform statisticilor UCPR, au fost Toneli, cu 27.411 tone, urmata de Agrimon, cu 19.618 tone si Avicola Brasov, cu 11.939 tone. De asemenea, anul trecut au fost rulate 9.540 mii gaini ouatoare, din care 4.400 existente la inmceputul anului si 5.100 mii intrate in cursul anului. Productia medie de oua pe gaina a scazut anul trecut pentru al doilea an consecutiv, intre 1998-2002, productia situandu-se undeva intre 270 oua pe gaina.
claudia.covaci@zf.ro