O tendinta transformata in fenomen: berea "la plastic"

Autor: Laurentiu Ispir 20.01.2003

In momentul aparitiei pe piata, in urma cu mai multi ani, putini ii dadeau sanse de reusita. Puterea de cumparare scazuta si caracterul practic al ambalajului au transformat, insa, berea la PET (in sticle de plastic) intr-o adevarata lovitura pe piata romaneasca.
Vizibil inca din 2000 si 2001, fenomenul PET a explodat pe piata berii abia anul trecut cand Bere Mures, compania care a deschis acest segment de piata cu marca Neumarkt, si-a dublat vanzarile si cota de piata. Migratia consumatorilor de bere ieftina catre PET a fost accelerata si de intrarea in forta pe acest segment, anul trecut, a liderului Brau Union Romania, cu marca Bucegi. 
Datorita cresterii spectaculoase a vanzarilor la PET, Bere Mures a atins o cota de piata de 4,9% in 2002 (de la 2,4% in 2001), ajungand pe locul cinci in topul producatorilor de bere din Romania, imediat dupa cele patru grupuri internationale (Brau Union, Interbrew, SABMiller si Tuborg) care detin 67,5% din consum.&nbs p;
Piata berii din Romania, in valoare de aproximativ 550 de milioane de dolari, este considerata una din cele mai concurentiale din Europa, majoritatea marilor jucatori de nivel international fiind prezenti inca din perioada 1995 - 1997.
Cresterea unei companii romanesti de la zero la o cota de piata de aproape 5% poate fi considerata, prin urmare, o surpriza, mai ales ca aproape toate fabricile de bere independente (neachizitionate de multinationale) au scazut in ultimii ani din punct de vedere al vanzarilor.   
Majoritatea jucatorilor au pus succesul PET pe seama pretului scazut si a unei puteri de cumparare joase, in conditiile in care sticla de plastic nu este tocmai ambalajul ideal pentru bere.
Virgil Mailat, directorul general al Bere Mures, considera, insa, ca nu pretul a determinat cresterea vanzarilor companiei de la 273.851 de hectolitri in 2001 la 558.243 de hectolitri in 2002.
"Pretul Newmarkt nu este mult diferit comparativ cu cel al marcilor detinute de companiile internationale pe acelasi segment. Cred, asadar, ca succesul din ultimii ani se datoreaza unei calitati constante si tipului de ambalaj, convenabil pentru multi consumatori", a declarat Mailat.
Managerul de la Bere Mures considera ca evolutia buna a vanzarilor companiei, in detrimentul unor grupuri multinationale prezente pe acelasi segment, se datoreaza unei strategii care a mizat inca de la inceput pe ascensiunea berilor populare.
"La aceasta s-a adaugat si faptul ca marile companii nu au acordat, inca, suficienta atentie segmentului, in plina crestere si la nivel european", a mentionat Virgil Mailat.   
Succesul berii la PET este confirmat si de Werner Scheindhofer, presedintele Brau Union Romania.
"In 2002, Bucegi a fost marca cu cel mai mare progres pe piata romaneasca a berii. In numai sase luni, Bucegi a devenit numarul doi pe segmentul de baza al pietei si continua sa creasca rapid pentru a deveni lider. Vanzarile la PET au avut o pondere importanta in total", afirma Schneidhofer.
Ajunsa la o cota de peste 5% din piata din punct de vedere cantitativ, afacerea berii la PET este estimata de jucatori la 10-15 mil. $.