Vanzarile de sarbatori, semn bun pentru 2003

Autori: Cristina Butunoi , Ionut Bonoiu 06.01.2003

O clasa mijlocie puternica e privita adesea ca leacul minune pentru economia si societatea romaneasca. Greu de distins in rezultatul alegerilor si-n politica, foarte dificil de gasit in statistici, clasa mijlocie iese insa la suprafata de sarbatori. Atunci cand, in alianta cu intregul popor, lasa magazinele goale si pe comercianti dezolati ca n-au adus mai multa marfa...
"Sunt pur si simplu capiata de cati clienti am avut astazi. Nici nu mai vad sa tastez preturile. Am inchis casa de nu stiu cate ori ca nu mai aveam unde sa pun banii". In Ajunul Craciunului, casiera de la un Mega Image, deschis dupa ora 22, parea depasita de evenimente.
La Carrefour, in vinerea de dinainte de Craciun, "foamea" cu care se umpleau carucioarele cu cumparaturi - televizoare, seturi de oale, blaturi de tort, aspiratoare sau pachete de carne - sugera apocalipsa.
Este Craciunul care tocmai a trecut semnul ca piata romaneasca isi manifesta in sfarsit potentialul cu care motiveaza toti marii investitori in retail sosirea in Romania? Sau este vorba de un impuls trecator?
E greu de formulat un raspuns pesimist. In 2002, toti jucatorii din comertul romanesc, fie ca sunt retaileri, retele de cash & carry sau orice alta forma de comert cu ridicata, au anuntat cresteri ale vanzarilor.
Valoarea totala a pietei de bunuri de larg consum este la randul ei, potrivit datelor statistice, in crestere fata de anul 2001, desi pe ansamblul ultimilor 3-4 ani este in scadere. Estimarile sunt, potrivit companiilor implicate pe piata de bunuri de larg consum, si mai optimiste pentru anul care tocmai a inceput, mai ales pe baza evolutiei vanzarilor  de Sarbatori.
Nu este inca limpede care este motivatia acestei evolutii: cresterea puterii de cumparare a populatiei sau modificarea de catre consumator a modului de a-si face cumparaturile, adica renuntarea la magazinele de cartier si piete in favorarea "-marketurilor" ?
Cresterea puterii de cumparare a populatiei este cel mai des intalnit raspuns, indiferent ca este vorba de producatori de bunuri de larg consum sau comercianti. Iar datele statistice confirma partial aceasta evolutie: pe baza cresterii reduse a dolarului fata de leu anul trecut (6% pe tot anul), salariul mediu net a crescut, numai intre ianuarie si octombrie (de cand sunt disponibile ultimele date),  cu 7%. Pentru tot anul, cresterea in dolari ar putea ajunge la 10%. Dar banii multi de cumparaturi ar putea veni si din alta parte: anul trecut au fost trimisi in tara 1,3-1,5 mld. $ de catre romanii care lucreaza in strainatate, mai mult decat investitiile straine directe.   
"Piata romaneasca are un puternic potential, care suntem convinsi ca se va manifesta in acest an printr-o crestere semnificativa, desi poate nu la fel de spectaculoasa ca acelea de la finele anilor '90 - unul dintre factorii determinanti fiind nivelul veniturilor individuale disponibile", spune Mihaela Ungar, director de marketing la Colgate- Palmolive.

In 2003 piata bunurilor de larg consum o va lua din loc
Cresterea se va manifesta, potrivit acesteia, in doua moduri - "fie prin migrarea catre segmentele medii si premium ale fiecarei categorii de produs, in cazul produselor de stricta necesitate, fie prin includerea pe <lista de cumparaturi> a altor bunuri, care contribuie la ridicarea nivelului de calitate a vietii".
Si Marius Caluian, Senior Account Executive la MEMRB/IRI Romania crede ca a venit timpul cresterii.
"Piata bunurilor de larg consum o sa creasca sigur anul acesta, si mai ales cea a produselor alimentare. Suntem pe un drum bun. A venit timpul sa creasca piata si pentru producatorii locali, iar comertul se civilizeaza", spune el.
Anul 2002 a fost un an in care multe dintre segmentele pietei romanesti de bunuri de larg consum (cum este cazul cafelei dintre produsele alimentare sau a detergentilor din categoria produselor nealimentare) au "beneficiat" de reorientari ale consumatorilor catre segmentele inferioare, cum este cazul vracului sau al asa-numitelor produse "no-name". Dar sarbatorile de iarna de la sfarsitul anului trecut confirma increderea companiilor in cresterea puterii de cumparare a populatiei.
"Am avut un sfarsit de an mai bun decat anul trecut si chiar putin peste asteptarile noastre, atat in ceea ce priveste numarul de vizitatori cat si valoarea cumparaturilor", spune Francois Oliver, director general al Carrefour Romania, societatea care opereaza singurul hypermarket din Romania, Carrefour. "De aceea am decis ca anul viitor sa marim suprafata hypermarketului nostru de la 8.000 la 10.000 de metri patrati", adauga Oliver. Potrivit acestuia la baza cresterii vanzarilor din perioada sarbatorilor de iarna a stat si cresterea notorietatii conceptului de hypermarket si a promotiilor. "Romanii incep sa cunoasca din ce in ce mai mult ceea ce reprezinta un hypermarket, iar oferirea unui milion de lei ca premiu din sfert in sfert de ora pentru clientii magazinului cred ca a fost o strategie buna", mai spune oficialul Carrefour Romania.
Ultimele trei-patru zile dinainte de Craciun, recunoscute in general ca cele mai "bune" zile din punctul de vedere al comerciantilor, au depasit ca vanzari perioada similara a anului trecut.
"Vanzarile din aceste zile au depasit cu putin volumele pe care le-am realizat anul trecut, pentru ca dupa Craciun, avand in vedere ca anul acesta a fost o vacanta mai lunga, oamenii sa plece din Bucuresti, unde avem noi magazinele si volumele de vanzari sa nu mai creasca, fiind similare cu cele de anul trecut", spune Riad Hijal, director financiar al retelei de supermarketuri La Fourmi.
Aceeasi este si parerea lui Rainer Exel, directorul general al Rewe Romania, care tocmai a deschis inainte de Craciun al doilea magazin de tip discounter (cu promotii permanente in limita stocului de produse care este limitat) la Sibiu. "Vanzarile din perioada sarbatorilor ale magazinului din Bucuresti au fost similare ca nivel celor inregistrate in aceeasi perioada a anului trecut. Cresteri au fost inregistrate in segmentul produselor alimentare, care au fost insa compensate de scaderea vanzarilor de produse nealimentare", spune Exel.

Decembrie, luna vinurilor
Ce ar fi insa sarbatorile de iarna fara un vin pe masa ? Printre cele mai bine vandute produse alimentare in perioada de la sfarsit de an se afla vinurile, anul acesta vanzarile depasind net valorile de anul trecut.
"Craciunul si Pastele dau sezonalitatea pe piata vinurilor. In timpul Pastelui vanzarile Murfatlar cresc in medie cu 50%, iar in timpul Sarbatorilor de iarna cu 75%. Fata de aceeasi perioada a anului trecut, vanzarile companiei au crescut cu 50%, mai ales datorita promotiilor", spune Adrian Popescu, PR Manager la Vie Vin Murfatlar.
Directorul de marketing al producatorului de vinuri albe Jidvei, Cristian Fuga estima la sfarsitul anului trecut ca vanzarile din luna decembrie a acestui an vor depasi 1,4 milioane de sticle, fata de livrari in perioade obisnuite de un milion de sticle lunar. "Fata de luna decembrie a anului trecut, anticipez ca cresterea vanzarilor va fi de cel putin 15% mai mare", a adaugat Cristian Fuga.
Si oficialii producatorului de vinuri din regiunea Dealu Mare, Cramele Prahova anunta o majorare substantiala a vanzarilor. "Fata de anul trecut, livrarile noastre pe piata interna practic s-au dublat", afirma Mihai Chitic, directorul comercial la Cramele Prahova.
Vincon Vrancea, liderul pietei de vinuri in ceea ce priveste cantitatile vandute, estima anul trecut o crestere de 60% a vanzarilor in luna decembrie a acestui an fata de aceeasi perioada a anului trecut. "Vanzarile cresc foarte mult de Paste si Craciun. Cresterea se va reflecta nu numai in volum, ci si in valoare", spune Vlad Sanders, Media Manager la Vincon.
Piata vinurilor cu denumire de origine controlata (imbuteliat la sticle de 0,75 l) este estimata la 160 de milioane de euro. Din punct de vedere al cantitatilor vandute, primul loc in ierarhia producatorilor este ocupat de Vincon Vrancea, urmata de Vie Vin Murfatlar si Jidvei. Din punct de vedere valoric, lider este Vie Vin Murfatlar, urmata de Jidvei si Vincon Vrancea.