Adidas-Salomon tine o treime din cifra de afaceri a Banatim

Autor: Ionut Bonoiu 04.12.2001


Banatim, Clujeana si Pionierul erau inainte de Revolutie fabricile "far" ale industriei de incaltaminte din Romania. In timp ce "farul" din Transilvania s-a stins incet pana a disparut, cel de la Timisoara inca mai lumineaza. Numai ca pentru alte marci.

Ca sa supravietuiasca, compania lucreaza pentru Puma, Levi Strauss sau Adidas-Salomon, in detrimentul productiei destinate pietei interne, sub propria marca. Compania are insa ambitii mari pentru piata externa.

In prezent, volumul contractelor pe care Banatim le are in desfasurare cu Adidas-Salomon ajunge, potrivit directorului general al companiei Carmen Cazan, la peste 1 milion de dolari, fiind axata in principal pe productia de echipament sportiv.

Compania estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 3,5 milioane de dolari, fiind, potrivit directorului general, aceeasi in ultimii ani, deoarece capacitatea de productie a companiei este folosita la capacitate maxima.

Rata rentabilitatii companiei este asemanatoare tuturor societatilor din industria usoara care lucreaza in sistem lohn-aproximativ 10%.

De la privatizarea societatii, in 1991, si pana in prezent, la Banatim s-a investit peste un milion de dolari, in principal in retehnologizari.

"Pe viitor vom continua sa ne retehnologizam, sa abordam o politica de marketing agresiva pentru a ne impune propria marca pe o piata internationala, unde cei slabi nu au ce cauta", a declarat Carmen Cazan, directorul general al societatii.

Daca inainte de revolutie, 80% din productie mergea la export, la ora actuala 99% din produse sunt exportate in Germania, Italia si Franta. Sistemul de productie este cel in lohn si, potrivit directorului general al companiei, a fost cel care a permis pana acum existenta companiei.

"Pe orizontul urmatorilor ani insa, acest sistem nu va mai putea fi eficient in Romania, astfel ca va trebui sa ne promovam propria marca, si in conditiile in care piata interna este deja pierduta, singura solutie ramane piata externa" spune Cazan.

Modalitatea de promovare pe care compania o incearca pe piata externa este particparea la targuri si expozitii cu standuri, alaturi de mari companii in domeniu.

"Suntem in prezent in tatonari cu o companie germana, care ne va lua cu ea la toate targurile unde va participa, si unde vom promova produse marca Banatim. Primul targ la care vom participa va fi de la Dusseldorf", spune Cazan.

Compania are in prezent o capacitatea de productie de 4.000 de perechi pe zi, produsele obtinute fiind in principal incaltaminte tehnica (ghete ski fond, ghete de fotbal), incaltaminte sport si incaltaminte de lux.

Fabrica a fost infiintata in anul 1901 de catre un intreprinzator austriac.

In 1930, fabrica a fuzionat cu Fabrica de Pielarie "Fratii Renner &Co" SA din Cluj. Intre anii 1930 - 1952, fabrica a purtat denumirea de Prima Fabrica de Incaltaminte din Banat SA, sau pe scurt Prima Banat SA.

Numai pentru cateva luni, in 1938, s-a numit Fabrica de Incaltaminte Banateana SA. Societatea avea sediul central la Cluj si producea la Timisoara.

Din 1952, numele I-a fost schimbat in Uzinele Industriale de Stat "Nikos Beloiannis" - dupa numele unui comunist grec, pe care l-a pastrat pana in 1963.

In 1963 este iarasi botezata si, pana in 1991, va purta numele de Fabrica de Incaltaminte Banatul. In 1991, fabrica se inscrie la Registrul Comertului Timisoara sub numele de Societatea Comerciala Banatim SA.