O afacere cu forme goale

Autor: Diana Sava 20.11.2001


Ideile sunt usor de gasit, mai greu este sa le pui in practica, afirma Vlad Iosif, managerul firmei bucurestene Aztec Inflatables. Iar cand ideea se refera la o afacere cu obiecte gonflabile, atunci punerea ei in practica pare si mai grea.

Nu insa si atunci cand esti licentiat in marketing, ai experimentat tot felul de meserii si ai deja experienta in afaceri.

Ideea acestei afaceri i-a venit de la un prieten din SUA care se ocupa cu inchirierea de obiecte gonflabile, dar cum amicul nu stia nimic despre producerea lor si nu a putut sa-i impartaseasca nici un secret de fabricatie, si-a mobilizat in cele din urma toata familia.

"Investitia financiara initiala a fost de 300 de dolari", afirma Vlad Iosif.

In 1997, firma a realizat primul balon cu aer rece, inalt de trei metri, iar primul contract l-a avut de Ziua Martisorului, cateva luni mai tarziu.

"Primul balon prototip a fost realizat cu o masina de cusut veche, simpla, cu care trebuia ca la fiecare imbinare sa coasem de patru ori. Acum avem zece angajati si patru masini de cusut industriale care fac totul dintr-o singura cusatura, iar abaterile sunt minime".

Munca angajatilor Aztec Inflatables n-are a face cu productia de serie.

Se fac fie obiecte standard, care se pot inchiria pentru diverse ocazii, fie forme speciale destinate promotiilor unor firme - mascote sau replici gigantice gonflabile ale unor produse cunoscute de pe piata, de pilda pungi de snacks-uri, sticle de apa minerala sau de diferite bauturi racoritoare.

"E vorba in primul rand de proiectare pe calculator. Pentru ca nu aveam un program care sa faca asa ceva, am realizat noi unul pentru baloanele standard; prin simpla introducere a datelor, programul calcula dimensiunile obiectului gonflabil de realizat. In plus, pentru o mai buna vizibilitate a mesajului si pentru cresterea impactului, noi am introdus in forma clasica a balonului un sector cilindric pentru fiecare obiect, care se inscriptioneaza astfel mult mai usor. Clientul este multumit ca banner-ul se vede bine si ca poate schimba mesajul ori de cate ori vrea", spune Vlad Iosif.

Dupa proiectarea pe calculator a produselor, urmatorul pas este realizarea proiectului, ceea ce tine foarte mult de simtul artistic si apropie aceasta munca de arta.



Baloane standard, replici de produse si jocuri

Obiectele standard sunt in general baloane uriase, de la 2,5 la zece metri inaltime si de la 1,5 la 6 metri in diametru, de diferite culori, realizate din materiale textile cu o structura speciala.

Zece metri au si dansatorii uriasi, in tot felul de culori, care se misca continuu, ideali pentru manifestari sportive, concerte si semnalizari de locatii.

Alte obiecte standard sunt oamenii de zapada, Mos Craciunii (unul fiind realizat anul trecut pentru Parcul Copiilor din sectorul 5) si arcadele care sunt folosite la evenimentele de promovare si care atunci cand treci pe sub ele iti dau impresia ca patrunzi intr-un spatiu special.

In primavara anului 2000 au realizat primul proiect mai deosebit - un balon in forma de telefon, la care display-ul si tastatura se aprindeau seara automat.

"Astfel am intrat in domeniul realizarii de replici de produs. In general, orice obiect care se umfla are tendinta de a deveni sferic, de aceea a trebuit sa gasim o modalitate ca partile laterale sa fie drepte si sa nu devina rotunde", spune Iosif.

Jocuri gonflabile au inceput sa produca anul trecut, o data cu realizarea pentru Mobil Rom, la Predeal, a unei zone de divertisment - un "gameland".

Pe o partie au fost amplasate tuneluri, ciuperci, un complex format din doua castele asezate fata in fata si doua redute din busteni, arcade, toate elementele fiind gonflabile. Concurentii alergau printre tuneluri, participau la diferite jocuri, se bateau cu bulgari, care nu erau de zapada, ci niste mingi de cauciuc.

"In acel moment, am depasit statutul de producator si am intrat in sfera serviciilor mai complexe, de organizare de evenimente cu propriile noastre produse", afirma managerul Aztec Inflatables.

La inceput, veniturile firmei veneau din inchirierea produselor standard, in 1999 au promovat seria de targuri Romexpo si au realizat promotia Daewoo, care a avut loc in toata tara, de la Radauti la Constanta si Timisoara.

In aceasta vara au organizat, cu sprijinul autoritatilor locale din Neptun - Olimp, un "gameland" de 1.000 de metri patrati pe plaja de la Neptun, cu sase jocuri gonflabile - o actiune civica, pentru ca turistii s-au distrat gratuit, iar banii au venit din sponsorizari.

Un alt joc gonflabil pentru copii au mai realizat si pentru recentul Festival al Berii din Capitala. "A fost o incantare atat pentru copii, cat si pentru parinti, care puteau bea linistiti o bere in timp ce copilul lor se juca".

Inchirierea unui obiect gonflabil standard mic costa 50 de dolari pe zi, iar a unuia mare - 300 de dolari pe zi.

Pentru clientii fideli si pentru campaniile de lunga durata se acorda discount-uri de 40%. Pretul replicilor de produs se stabileste in functie de complexitate, dimensiune, grafica (policromie, rezolutie) si numar de bucati solicitate.

"Costurile de proiectare sunt foarte mari. La ora actuala avem doua programe speciale care preiau forma tridimensionala si proiecteaza produsul brut, apoi ii dau forma finala", explica Vlad Iosif.

Cea mai ieftina replica de produs a fost o sticla de trei metri cu iluminare interioara si policromie, care a costat 1.500 de dolari, iar cea mai scumpa, de 3.800 de dolari, a fost telefonul mobil. Produsele au un termen de garantie de 12 luni, iar durata de viata a unuia este de trei ani.

Produsele gonflabile pot fi instalate oriunde doreste clientul: pe acoperis, in gradina, in parcare sau in orice alta locatie, fiind nevoie doar de un spatiu adecvat si de un generator de energie.

Aztec Inflatables poate prelua si serviciile aditionale de transport, instalare, obtinere de autorizatii oficiale si de achitare a taxelor, de conectare la electricitate prin intermediul generatoarelor portabile de energie, iar acolo unde e cazul poate asigura paza sau service non-stop.



Cel mai bun an - 1999

Managerul Aztec Inflatables afirma ca aceasta meserie este o imbinare intre arta si sportul extrem.

"Anul trecut a trebuit sa amplasam pe o discoteca de pe litoral un balon de zece metri inaltime, pe un vant de 100 de kilometri pe ora. Atunci a trebuit sa fim parapantisti, nu mai conta faptul ca suntem lucratori in publicitate".

Vlad Iosif considera ca aceasta meserie ofera trei tipuri de satisfactii: ca realizezi ceva inedit, ca produsele tale au atins standardul de calitate cerut in afara si ca acestea sunt un prilej de bucurie atat pentru copii, cat si pentru oamenii in varsta.

"Am avut o imensa satisfactie vazand oameni respectabili, la 50 de ani, jucandu-se si bucurandu-se de produsele noastre sau copii de trei ani care alergau ca teleghidati spre ele, se fotografiau si nu mai voiau sa plece de acolo".

Printre clientii firmei se numara Romexpo, Mobil Rom, Mobifon, Cosmorom, ABB, ABN Amro Bank, Air France, Alitalia, Bartender's, Coca-Cola, Codecs, Daewoo Automobile Romania, Ericsson, KLM, Lukoil, Microsoft, LG Electronics, Petrom, UPS, Skol, Ursus, iar dintre agentiile de publicitate - McCann Erickson, A&M International, Ogilvy & Mather, Saatchi&Saatchi, Young & Rubicam.

De la infiintare, Aztec Inflatables a lucrat cu producatori romani si cu materii prime romanesti, tocmai pentru a elimina problemele legate de importuri, vama si schimburi valutare. "In plus, colaborand cu furnizori locali avem si un control mai mare asupra calitatii materialelor", a adaugat Vlad Iosif.

Firma a realizat cea mai buna cifra de afaceri, de 250.000 de dolari, in 1999, iar pentru anul in curs estimeaza 200.000 de dolari.

"Anul 1999 a fost un an bun financiar, pentru ca am participat la campanii de promovare la nivel national - Daewoo - si la targurile Romexpo. De atunci, afacerea s-a dezvoltat si la ora actuala avem zeci de produse: 15 baloane, zece forme speciale, zece jocuri pe care le putem inchiria".

Perioadele bune pentru afacere sunt la inceputul verii si de sarbatori, cand se fac tot felul de promotii si se organizeaza evenimente, iar perioadele slabe sunt dupa sarbatori. "Acestea sunt slabe pentru vanzari, dar asa avem timp sa producem si alte obiecte pe care apoi le inchiriem", spune mangerul Aztec Inflatables.

In ceea ce priveste concurenta, pe piata exista, potrivit lui Vlad Iosif, patru firme, doua in Ardeal, care importa produse din Ungaria, si doua in Bucuresti (Wind '94 si BTL Romania). Iosif spune insa ca Aztec Inflatables este singurul producator din Romania al intregii game de produse gonflabile.

"Aceasta afacere este profitabila din punct de vedere moral pentru ca faci ceva deosebit, faci lucruri a€omaria€? si la propriu si la figurat. Ar putea fi mai profitabila si din punct de vedere financiar, daca ar fi alta conjunctura generala, iar piata ar fi mai stabila, mai asezata. Este insa o afacere de viitor nu numai prin prisma produselor, ci si prin faptul ca in Occident exista deja elemente noi de tehnologie, cum ar fi producerea de corturi sau de sali de tenis gonflabile", explica Iosif.

Avantajul firmei este ca lucreaza foarte mult cu agentii de media care sunt deschise la aceasta forma de publicitate. Aproximativ 60% din comenzi vin prin intemediul firmelor media, 25-30% de la clientii directi, iar 10% sunt evenimente pe care le organizeaza cu produsele lor.



Inceputul va mai dura cativa ani

Problemele cu care se confrunta managerul Aztec Inflatables sunt inertia pietei, faptul ca nu toata lumea este deschisa la aceasta forma de publicitate, puterea slaba de cumparare a romanilor si faptul ca este destul de greu de cuantificat impactul pe care aceste produse il genereaza, in comparatie cu celelalte forme clasice de publicitate.

"Exista firme de publicitate care nu stapanesc tehnologia si daca nu cunosc, nu se implica, iar clientii nu vor sa riste daca nu pot face un rating. Este imposibil insa sa nu observi obiectele gonflabile. Intr-o multime, alaturi de alte mesaje publicitare, ele au calitatea ca atrag privirea si creeaza o vizibilitate mare, o recunoastere a numelui si o constientizare a brand-ului".

Alte probleme sunt legate de furnizori sau de birocratie, avand in vedere ca pentru amplasarea unui astfel de produs sunt necesare aprobari de la tot felul de institutii. "O alta problema este faptul ca aceste obiecte nu pot fi produse in serie, pentru ca piata nu este inca asezata".

Urmatorul pas pe care firma il va face este exportul in SUA, tara care are cea mai mare piata din lume si in care este cel mai greu de patruns.

"Ne-am dezvoltat si vrem sa ajungem si la piata externa, care este mult mai stabila decat cea de la noi. In SUA, lumea foloseste foarte frecvent aceste metode; la noi acestea sunt la inceput si cred ca si peste cativa ani, tot la inceput vom fi in acest domeniu", afirma Vlad Iosif.