aantierul Naval Constanta: doliu inaintea privatizarii

Autori: Diana Sava , Lucian Mîndruţă 07.06.2001


Cu cateva saptamani inainte sa vanda santierul, ministrul Ovidiu Musetescu, presedintele APAPS a fost nevoit sa mearga la Constanta pentru a-i linisti pe muncitorii aflati intr-un protest spontan, dupa moartea a 10 dintre colegii lor.

"Nenorocirea a venit intr-un moment delicat", au declarat pentru Ziarul Financiar surse din cadrul santierului. "Asteptam clienti acum, si nu inmormintari si anchete". Cateva firme straine si romanesti au depus deja scrisori de intentie la FPS.

Ieri, a doua zi dupa tragedie, aproximativ 500 de angajati ai aantierului Naval Constanta au declansat un protest impotriva conducerii, pe care o socotesc vinovata de moartea celor zece muncitori.

Ei au reclamat conditiile grele de munca, afirmand ca sunt nevoiti sa-si procure singuri echipamente de protectie si ca navele nu sunt curatate inainte de lucrari.

"Vaporul acesta a incercat sa intre in reparatii si la Mangalia ( Santierul Daewoo - n.r. ) insa cei de acolo l-au refuzat, ca era o bomba", a declarat corespondentului Ziarului Financiar unul dintre protestatari.

Ministrul Musetescu, aflat oficial la Constanta pentru a evalua circumstantele si consecintele accidentului produs marti pe petrolierul cu pavilon maltez Anopolis, a promis familiilor celor zece muncitori decedati ca Executivul va adopta,an sedinta de astazi, o hotarare prin care li se vor acorda ajutoare materiale.

Musetescu a cerut autoritatilor locale si organizatiei PDSR Constanta sa sprijine sotiile muncitorilor decedati in gasirea unor locuri de munca.

In urma incendiului declansat, marti, in tancul petrolier al navei sub pavilion maltez Anopolis si-au pierdut viata zece muncitori, angajati ca sudori si lacatusi.

Potrivit primelor cercetari, la bordul petrolierului se executau lucrari de inlocuire a unor bucati de tabla, dupa ce peretii afectati erau decupati cu oxigen si propan.

Nava nu era curatata de reziduuri petroliere, iar gazele emanate, in contact cu autogenul, au explodat. Muncitorii aveau varste cuprinse intre 24 si 42 de ani. Cei mai multi dintre ei erau casatoriti si aveau copii. Familiile vor primi aproape 25 de milioane fiecare ca despagubiri.

Tragedia este anchetata de o echipa formata din ministrul Privatizarii, presedintele Oficiului pentru Recuperarea Creantelor Bancare Ionel Balanescu, reprezentanti ai conducerii santierului, ai Parchetului Constanta, ai Capitaniei Zonale Constanta si ai Inspectoratului Teritorial pentru Protectia Muncii.



Valul 2 al PSAL se sparge la Constanta



Daca lucrurile merg conform planurilor APAPS, aantierul Naval Constanta mai are cateva saptamani in mainile statului. Principalul sau actionar, Oficiul pentru Recuperarea Creantelor Bancare ( fostul AVAB ) a mandatat FPS sa vanda actiunile pe care cele doua institutii le detin.

Astfel, in discutie ar fi un pachet de circa 80 % din S.N. Constanta (APAS are 24,4 %, iar ORCB 58,5 % ). aantierul avea o datorie mai veche la Bancorex, de 28 de milioane de dolari, pe care AVAB convertit-o in actiunile pe care le ofera astazi.

Ferrostaal AG ( Group MAN ) din Germania este una dintre societatile care au depus scrisori de intentie in vederea cumpararii.

Firma este si cel mai important client al santierului Constanta, cu aproximativ 80 la suta din comenzi. In plus, o delegatie din Germania, din partea unei alte firme, a vizitat recent santierul, in vreme ce o companie britanica (Camell Laird ) care a achizitionat recent santierul naval din Varna, Bulgaria, ar dori sa-si sporeasca prezenta in zona. De santier s-a interesat si un om de afaceri local, Gheorghe Bosanceanu, cu ceva experienta in afacerile cu nave.

aantierul naval are un numar de 2750 de angajati, de la 3200 acum doi ani. Cifra de afaceri este de 494 de miliarde, iar ultima pierdere raportata, anul trecut, era de 77 de miliarde, la un nivel al datoriilor de 463 de miliarde. "Anul acesta insa, spun surse din santier, exista un profit din exploatare".

Astazi, santierul lucreaza in totalitate pentru export. aansa lui de viitor sta tot acolo: analistii pietei internationale indica (pe termen mediu si lung, 5-10 ani ) o crestere sustinuta a cererii, atat pentru nave noi, cat si pentru reparatii - mai ales dupa intrarea in vigoare a noilor reglementari in Statele Unite si Uniunea Europeana in privinta carenajului navelor.

La Constanta se fac nave de mai bine de 100 de ani. aantierul este atestat inca din 1893 in arhiva Ministerului Lucrarilor Publice. Marele sau atu este amplasarea in portul Constanta, prin care se desfasoara aproximativ 90 la suta din traficul naval de marfuri al tarii.

El a devenit astfel cel mai mare santier naval la Marea Neagra, astazi fiind specializat in executia navelor maritime de dimensiuni medii si mari. In ultimii 20 de ani au fost construite vrachiere si petroliere de pana la 170.000 tdw, ca si nave ferry-boat de 12.000 tdw.

aantierul lucreaza numai pe baza de comenzi, sub supravegherea clientului, iar calitatea este comparabila cu cea a produselor similare realizate in Europa, fiind certificata ISO 9001.