Sorin Baltag: Calitatea este preferabila competitiei oarbe a preturilor

Autor: Claudia Covaci 03.05.2001


1994. Dupa o prima experienta ca angajat la stat si dupa ce a lucrat la cateva firme ca inginer electronist, Sorin Baltag a decis ca ar fi momentul sa intreprinda ceva pe cont propriu.

Asa a aparut compania romaneasca Genesys Software. Baltag avea atunci 34 de ani si mult entuziasm. Privind in urma, Baltag spune acum ca n-ar mai putea-o lua de la capat, intrucat nu mai are energia de atunci.

"Intre timp piata romaneasca de IT s-a ingustat foarte tare, iar concurenta este mult mai profesionista," apreciaza el.

"Am inceput cu aplicatii de software Unix, baze de date Progress si aplicatii de credit financiare, povesteste Baltag. Dar dupa un an, in 1995, vazand necesitatea dezvoltarii unui capital care sa ne permita cresterea, am pornit o activitate de distributie. "

Primii parteneri contactati au fost firme de software, networking si UPS (uninterrupted power supplies). Atunci a incoltit si prima idee de strategie a companiei: atragerea unor clienti care sa nu fie neaparat numarul unu in lume.

"Am mizat pe firme pentru care nu se daduse inca batalia in Romania, marturiseste el. Am vrut sa mergem pe un drum mai putin batatorit si sa ne axam pe mai putine firme, pentru a putea asigura cele mai bune servicii."

Primii parteneri au fost National Instruments, SCO Unix, Progress si FTP Software, apoi Allied Telesyn si Best Power.

Baltag considera acum ca a avut "mana buna" pentru ca a reusit sa faca din aceste firme putin prezente in Romania niste nume acum recunoscute.

De pilda, spune el, prin Genesys, Allied Telesyn concureaza acum cu succes produsele 3Com, Nortel sau D-Link pe piata locala. "Allied Telesyn a apreciat foarte mult faptul ca in Romania i-am adus pe unul din primele locuri, spune Baltag. De asemenea, putem spune ca am reusit sa vindem mai bine decat alti distribuitori ai lor din Rusia, Polonia si Ungaria."

Intre timp, pe langa departamentele de distributie si aplicatii de software, Genesys si-a diversificat activitatea si catre outsourcing pentru firme din Elvetia si Franta.

De asemenea, firma ofera si cursuri pe care le tin chiar angajatii sai, una din resursele cu care Baltag se mandreste. "Suntem 40 de oameni din care peste 90% au diplome universitare," spune el, adaugand ca numarul angajatilor s-a dublat aproape an de an, de la cei patru pe care ii avea in 1994.

In aritmetica firmei, partea de distributie reprezinta procentul cel mai mare, 75% din cifra de afaceri, in timp ce partea de servicii reprezinta circa 20%, iar outsourcing-ul sub cinci%. "In mai putin de cinci ani vrem sa avem doua firme distincte, una de distributie si cealalta de integrare de sisteme," spune Baltag.

In acest moment compania are o retea de distributie de peste 300 de parteneri, iar printre clientii cei mai importanti se numara Banc Post, Arctic Gaesti, Ministerul Educatiei Nationale, Tarom, Demir Bank, Alpha Bank, Kraft Jacobs Suchard, unitati militare si operatori de telecomunicatii.

Anul trecut, Genesys a primit o oferta de cumparare, insa deocamdata actionarii sai exclud aceasta posibilitate.

"Piata de IT romaneasca este una inca mica, dar agitata, si exista o concurenta destul de puternica pentru cele cateva proiecte care sunt, apreciaza directorul Genesys. Sperantele insa exista, pentru ca exista niste lucruri care au pornit bine si speram ca in viitor, in proiectele pe care guvernul le va lansa, sa conteze foarte mult calitatea serviciilor, poate chiar in dauna competitiei oarbe a preturilor."