Pe cauciucurile Tofan scrie de astazi Michelin

Autori: Dragos Nedelcu , Laurentiu Ispir 06.04.2001


Grupul Tofan, cel mai mare producator de anvelope din Romania, va anunta astazi in cadrul unei conferinte de presa, finalizarea negocierilor cu compania franceza Michelin si semnarea unui contract de vanzare a pachetului majoritar de actiuni la trei din cele sase fabrici de anvelope aflate in proprietatea companiei romanesti.

Producatorul de anvelope pentru camioane Silvania Zalau, de anvelope de autoturisme Victoria Floresti si fabrica de pneuri resapate Tofan Recap vor fi vandute pentru o valoare care nu a fost data inca publicitatii, spun surse din piata.

Michelin va cumpara pe de o parte pachetul de 49% din actiuni detinut de investitorul financiar Nomura International Plc la cele trei fabrici, dar si un pachet de actiuni detinut de presedintele grupului, Gelu Tofan. In urma acestei tranzactii, Michelin va detine pachetul de control la cele trei fabrici de anvelope.

In 1997, Nomura a platit 100 milioane de dolari pentru 49% din actiunile intregului holding, astfel ca respectivul investitor va continua sa ramana actionar la celelalte divizii ale grupului.

Oficialii Tofan Group au refuzat sa comenteze informatia privind vanzarea celor trei fabrici, dar au anuntat ca vor face declaratii astazi, in cadrul unei conferinte de presa.

Tofan Grup a reusit sa cumpere recent prin doua oferte publice desfasurate pe piata Rasdaq, actiuni ale Victoria Prahova si Silvania Zalau in valoare de 125 miliarde de lei (aproximativ 5 milioane de dolari n.r.).

Grupul Tofan este o companie romaneasca cu capital integral privat creata in 1992 de catre Gelu Tofan. Fabricile de anvelope care fac parte din grup au fost unele achizitionate de la Fondul Proprietatii de Stat, altele construite, in 1996,1997 si 2000.

In anul 2000, profitul din exploatare a fost de aproape 75 miliarde de lei la o cifra de afaceri de peste 5.000 miliarde de lei. In momentul de fata, grupul are 7.000 de angajati.



Michelin incearca sa castige "suprematia" anvelopelor



Compania franceza Michelin este considerat in acest moment pe primul loc in topul productorilor mondiali de anvelope, dar lupta este extrem de stransa cu principalul concurent, Bridgestone-Japonia. Bridgestone a avut anul trecut mari probleme intrucat vehiculele echipate cu anvelopele produse de aceasta companie au suferit mai multe accidente. Comisiile care au anchetat cazul au afirmat ca anvelopele au fost cauza accidentelor.

Piata mondiala de anvelope este extrem de concentrata, competitia fiind foarte stransa. Valoarea pietei este estimata la 70 miliarde de dolari, cu un ritm de crestere anual de 2-3%.

Afacerea anvelopelor este dominata de trei mari jucatori (Michelin, Bridgestone si Goodyear-Japonia) care detin 60% din piata mondiala. Patru jucatori de talie mijlocie detin 17% - Sumitomo-Japonia, Continental-Germania, Pirelli-Italia, Yokohama-Japonia. Restul pietei (23%) apartine unor producatori mici. Principalele piete pentru lideri sunt Europa-Michelin, America de Nord-Goodyear si Asia-Bridgestone.

In ultimii 20 de ani, 50% din cele mai mari companii producatoare de anvelope au disparut. Michelin a achizitionat BF Goodrich si Uniroyal, Bridgestone a cumparat Firestone, Continental a preluat General, iar Goodyear a inghitit Dunlop.

Conform unor analize, Michelin are nevoie de noi capacitati de productie, avand in vedere cresterea cererii de anvelope.

Acesta este si unul dintre motivele pentru care a achizitionat producatorul roman, Tofan. Compania romaneasca se afla pe locul 34 in lume, fiind un important jucator in zona. Din Romania, Michelin ar dori sa exporte 80% din productie. De asemenea, compania franceza intentioneaza sa devina principalul furnizor al lui Renault, pentru echiparea masinilor Dacia.

Tofan a pierdut destul de mult in ultimii ani in echiparea masinilor Dacia. Pe acest lucru s-a interpus si caderea economiei romanesti, care a afectat grupul Tofan. Grupul german Continental este al doilea producator de pe piata romaneasca. Mai intai, Continental a venit cu importuri, pentru ca din 1999 sa inceapa constructia de la zero a unei fabrici la Timisoara.





Michelin, o istorie a inovatiei



1832Doi veri, Aristide Barbier si Nicolas Edouard Daubree incep, in localitatea franceza Clermont-Ferrant o afacere de productie de utilaje agricole si pompe industriale. Constienti de viitorul cauciucului vulcanizat, ei incep sa foloseasca fabrica pentru productia de valve, garnituri etc.

28 mai 1889Infiintarea Michelin. Edouard Michelin, asistat de fratele sau Andre Michelin, preia fabrica creata de bunicul lor, Aristide Barbier. Edouard Michlein a fost, practic, cel care a transformat mica fabrica locala intr-un grup international. El a fost managerul companiei 51 de ani, timp in care compania a ajuns la 25.000 de angajati.

1891Edouard Michelin, inspirat de un biciclist care a venit sa isi repare rotile la fabrica din Clermont-Ferrant, se gandeste sa inceapa productia de anvelope care sa poata fi montate si demontate. O luna mai tarziu Michelin cere patentul pentru inventie.

1895Aparitia automobilului. Datorita cauciucurilor, pe atunci rigide, motoarele si performantele masinilor erau contestate puternic in lumea afacerilor. Pentru prima data in istoria lumii si a automobilului, Michelin echipeaza cu anvelope pneumatice o masina proiectata si produsa chiar de el.

1898Nasterea lui Bibendum, mascota Michelin. Bibendum devine simbolul inconfundabil al companiei si contribuie la promovarea grupului pe plan international

1899"Never Happy", un automobil echipat cu anvelope Michelin, "sparge" bariera simbolica de 100 de km/ora.

1903 Lansarea primei anvelope Michelin pentru motociclete

1906Incepe expansiunea mondiala a Michelin. Prima fabrica Michelin in exteriorul Frantei este construita la Torino, in timp ce la Londra este deschisa reprezentanta "Michelin Tyre Co Ltd."

1908Fabrica Milltown din Statele Unite produce primele anvelope Michelin in America de Nord. In acealsi an, constienti de potentialul industriei aviatiei fratii Michelin lanseaza doua concursuri de aviatie anuale, cu premii de 100.000 si 20.000 de franci.

1910 Michelin iese pe piata cu o alta inovatie: prima harta auto

1910 -1940 Compania se extinde din ce in ce ma mult la nivel mondial, deschizandu-si capacitati de productie in Europa si America de Sud

1938Apare "Metalic", prima anvelopa care combina cauciucul cu firele de otel. Cu o rezistenta sporita, marca este predecesoare anvelopelor radiale

4 iunie 1946 Anvelopele radiale, considerate o adevarat revolutie in domeniu, sunt patentate de Michelin. Aceasta ii va oferi grupului un avantaj competitiv fata de concurenta pentru urmatorii 30 de ani

1955-1969 Grupul isi deschide 15 noi fabrici in toata lumea. Michelin ajunge la 81.000 de angajati.

1969-2000Michelin isi continua expansiunea mondiala, ajungand la o cota de 19,4% din piata internationala de profil si la 130.000 de angajati

2000 Bibendum, mascota Michelin, este desemnat cel mai bun logo al secolului