Conduci mai bine cu scaunele de la Johnson Controls

Autori: Cristian Iovitu , Dragos Nedelcu 04.04.2001


Grupul american Johnson Controls, cel mai mare producator independent de baterii de masini (Energizer), scaune, sisteme de interior cum ar fi borduri si pupitre de comanda, intentioneaza sa investeasca peste 50 de milioane de dolari intr-o capacitate de productie in Romania.

"Valoarea si locul in care va fi facuta aceasta investitie urmeaza sa fie stabilite in functie de numarul de contracte pe care le vom semna cu producatorii de automobile din Romania si din Centrul si Estul Europei", au declarat pentru Ziarul Financiar oficiali ai departamentului Investor Relations de la Johnson Controls.

Cei mai importanti clienti ai firmei sunt Renault, BMW, Daimler-Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Rover, Toyota si Volkswagen.

Potrivit unor surse din cadrul Johnson Controls Dacia, JC este deja prezent la Pitesti in cadrul programului de externalizare a productiei de componente, pentru a fabrica toate scaunele necesare atat pentru gama actuala cat si pentru cea din viitor.

"Obiectivul nostru este acela de a beneficia de competentele si expertiza Johnson Controls, pentru a garanta clientilor din Romania cele mai bune scaune pentru gama Dacia. Pentru asta, am cerut celor de la Johnson Controls ca toate scaunele si elementele componente sa fie fabricate in Romania, dar de calitate Renault", a spus un oficial al companiei.

El spera ca Johnson Controls sa se extinda in a doua faza si ca ei sa poata sa-si ofere serviciile si pentru alti producatori de automobile.

"Peste o treime din masinile produse in America de Nord sunt echipate cu sisteme electronice Johnson Control, circa 40% din volumul de vanzari al firmei fiind realizat pe relatia General Motors, Ford si DaimlerChrysler", spun oficialii de la Johnson.

Grupul american este si lider mondial in domeniul producerii de baterii auto, gama de acumulatori Energizer fiind cea mai cautata de principalii producatori de autovehicule.

"Credem ca intr-un viitor nu prea indepartat in Romania vom produce si bateriile Energizer. Totul depinde de evolutia economiei romanesti si de cadrul legislativ din aceasta tara", mai spun reprezentantii companiei.

Bateriile Energizer ar urma sa intre pe o piata romaneasca dominata de producatorul roman Rombat, pe care si-au facut deja loc Bosch sau Varta.

Johnson Controls a avut in 2000 vanzari de 17,2 miliarde de dolari.



Sub capota Dacia se aduna marcile straine

Pentru marii producatori de autoturisme si componente auto, piata romaneasca pare promitatoare, de vreme ce tot mai multi isi muta fabricile din vest la noi. In principiu, nu este prea departe momentul in care ne vom putea construi o masina din bucati: scaune si bord-uri Johnson Controls, echipamente de siguranta Autoliv, amortizoare Bilstein, sasiuri Nissan, motoare Renault si cauciucuri Goodyear.

Grupul americano-suedez Autoliv Inc, lider mondial in domeniul echipamentelor de siguranta pentru autovehicule, a transferat deja o parte din productia de centuri de siguranta si air-bag-uri in Romania.

Autoliv Incorporated este prezent in Romania printr-un joint-venture intre Autoliv East Europe si compania brasoveana Metaloplast.

Autoliv Romania a fost infiintata in 1997 si este, in momentul de fata, singurul producator de centuri de siguranta de pe piata romaneasca.

Conducerea companiei va construi aici 11 hale de productie in care vor fi instalate utilaje aduse din Germania. In acest proiect, Autoliv a investit deja mai mult de cinci milioane de marci. Prima hala de productie a fost finalizata in luna martie a acestui an.

"Autoliv are planuri mari pentru Romania pentru ca angajatii de aici sunt foarte bine pregatiti. In plus, decizia de extindere a activitatilor de la Brasov vine si din faptul ca in Romania se poate produce la costuri rezonabile in conditiile in care calitatea este similara cu cea a produselor fabricate in Germania", a declarat pentru Ziarul Financiar Robert Matz, directorul Autoliv pentru Europa Centrala si de Est.

In momentul de fata, principalii clientI ai Autoliv din Romania sunt Daewoo Romania si Automobile Dacia.

Pe piata componentelor auto sunt prezente si o serie de alte companii de renume, precum producatorul de amortizoare Krupp-Bilstein. Bilstein - cu o investitie de 80 de milioane de marci germane finalizata la inceputul anului 1998 - produce amortizoare la societatea Compa Sibiu, acoperind o mare parte din cererea interna de asemenea componente, printre clientii traditionali numarandu-se si Dacia Pitesti.

Grupul german Phoenix AG a investit deja12 milioane de dolari la Carei, in cea mai moderna linie de productie de componente auto din cauciuc din Europa, ce urmeaza a fi exploatata in comun cu societatea americana Goodyear Engineered Products.

Fabrica va fi axata pe productia furtunurilor pentru autoturismele produse de Mercedes, Volkswagen, Opel sau Porsche. Fabrica va avea incepand de anul viitor exporturi de circa 50 milioane de dolari.

Gurit-Essex, cea mai mare companie europeana de adezivi si solutii de etanseizare, are afaceri importante si in industria romaneasca, fiind unul dintre furnizorii Automobile Dacia Pitesti, prin intermediul unui joint-venture cu societatea Subansamble Auto.

Prezenta pe piata locala a unor nume cu o asemenea greutate pe plan international are - potrivit analizelor privind acest sector de activitate - o serie de explicatii.

Astfel, din momentul in care piata americana precum si cea vest-europeana au atins un anumit grad de saturatie, majoritatea producatorilor au migrat catre pietele in dezvoltare, precum cea din Romania.

In plus, lucratorii romani sunt foarte bine calificati iar costurile implicate de deschiderea unor facilitati de productie la noi sunt foarte scazute comparativ cu alte piete.