Presa bulgara sustine ca Bucurestii au dat Sofiei lectii de diplomatie in cazul Apollodor

Autori: Daniel Cain , Gabriel Barliga 31.03.2000



Romania a dat Bulgariei o lectie de diplomatie in privinta celui de-al doilea pod peste Dunare, sustine cotidianul bulgar "Novinar". "Intr-adevar, si noi am primit ceea ce doream - podul sa fie la Vidin. Romania a obtinut insa, in schimbul acordului pentru un pod nedorit, promisiunea Europei ca magistrala care leaga aceasta constructie sa treaca pe traseul indicat de Bucuresti. Asa ca, nu si fara acordul nostru, Romania este pe cale sa rezolve si una din problemele sale serioase legate de conflictele sociale declansate de minerii sai nemultumiti", relateaza "Novinar". Proiectul celui de-al doilea pod peste Dunare vine ca o manusa autoritatilor de la Bucuresti, care se gasesc intr-un an electoral, sustine cotidianul citat. Prin acest proiect, oficialii romani vor putea sa intreprinda pasi importanti impotriva somajului si pentru atragerea investitiilor straine. ai in acelasi timp, au dat un exemplu diplomatiei bulgare cum anume se pot castiga bani buni si pozitii privilegiate, conchide "Novinar". Bulgaria va face un pod ciudat cu Romania, sustine si cotidianul "24 ceasa". Partea bulgara va construi podul la Vidin-Calafat, iar Romania il va "impinge" abil spre est astfel incat drumul spre Europa, prin Romania, se va prelungi cu 120 de kilometri, se arata intr-un comentariu aparut in "24 ceasa". Acest traseu este similar cu cel care ar fi rezultat prin amplasarea noului pod la Oreahovo-Bechet. "Banii necesari construirii unei magistrale si a unei linii ferate pe Valea Jiului vor ajunge la suma fantastica de un miliard de dolari. Romania spera sa primeasca macar 300 de milioane de dolari prin Pactul de Stabilitate. Daca acesti bani vor fi alocati, ce se va intampla cu restul proiectelor propuse de tarile din regiune?", se intreaba retoric cotidianul "24 ceasa". Romania si Bulgaria au convenit, printr-un memorandum semnat, la inceputul lunii februarie, ca realizarea proiectului constructiei unui nou pod peste Dunare, denumit Apollodor, sa fie sustinuta exclusiv din sursele financiare ale Bulgariei. Noul pod va fi unul mixt, rutier si feroviar, cu o lungime de 1.275 de metri. Costul total al constructiei se ridica la 160 de milioane euro, suma care acopera si construirea infrastructurii aferente de pe cele doua maluri ale fluviului. Potrivit calculelor facute de expertii bulgari, costurile ridicarii infrastructurii pe malul romanesc al Dunarii se ridica la 8,6 milioane de euro. La aceasta suma se adauga alte 4,5 milioane de euro necesari construirii punctului de trecere al fontierei pe portiunea romaneasca a noului pod. La randul sau, Agentia independenta STRATFOR afirma ca, dupa ce Bulgaria si Romania au cazut de acord asupra construirii noului pod peste Dunare, Uniunea Europeana poate sa realizeze efectiv coridorul IV de transport, al carui scop principal este separarea Serbiei de coridoarele de transport europene.