Romania cere prioritate pentru drumuri si cai ferate, in locul podului peste Dunare

Ziarul Financiar 20.03.2000



Planurile privind construirea unor noi poduri peste Dunare sunt "proiecte faraonice" daca nu se faciliteaza si accesul la aceste constructii, prin intermediul unei infrastructuri rutiere si feroviare corespunzatoare, a declarat ieri premierul Mugur Isarescu, evocand interventia sa pe aceasta tema la reuniunea sefilor de guverne ai tarilor vecine Iugoslaviei, incheiata sambata la Budapesta. In acest sens, premierul s-a consultat cu ministrul Transporturilor, Traian Basescu, pentru a se asigura ca exista proiecte care sa inceapa imediat si pentru a se alege tronsoane care sa nu necesite sume mari de bani si a caror constructie sa poata incepe in aceasta primavara. Premierul Mugur Isarescu va discuta astazi, la Bruxelles, cu coordonatorul special al Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est, Bodo Hombach, despre necesitatea dezvoltarii unei infrastructuri rutiere si feroviare de la granita Romaniei cu Ungaria si pana in zona viitorului pod peste Dunare de la Calafat-Vidin. In speta, premierul Isarescu intentioneaza sa clarifice in aceasta discutie problema proiectelor de infrastructura pe care partea romana le-a transmis coordonatorului Pactului de Stabilitate cu ocazia reuniunii de la Budapesta. Partea romana doreste sa determine ca aceste proiecte sa fie recomandate in raportul coordonatorului Pactului de Stabilitate, raport ce va fi supus adoptarii la Conferinta pentru Finantare Regionala in Europa de Sud-Est, care va avea loc la Bruxelles la 29-30 martie. Romania a propus doua proiecte de infrastructura cu implementare imediata, respectiv care vor fi initiate sau pentru care vor fi adjudecate licitatii in urmatoarele 12 luni. Premierul Isarescu a precizat ca aceste proiecte au in vedere constructia autostrazii Bucuresti-Constanta si a infrastructurii rutiere si feroviare pe ruta Petrosani-Targu Jiu. Costul proiectelor se ridica la 332 mil. euro, deficitul de finantare al Romaniei in privinta lor fiind de 81 mil. euro. In afara de proiectele cu implementare imediata, Romania a mai propus opt proiecte cu prima prioritate, respectiv pentru care se preconizeaza accelerarea organizarii licitatiilor. Costul acestora este de 770 mil. euro, iar deficitul de finantare al Romaniei pentru ele este de 390 mil. euro. De asemenea, Romania a propus noua proiecte cu prioritate medie, pentru aplicarea carora sunt necesare analize preliminare. Dintre proiectele propuse la conferinta de celelalte tari vecine Iugoslaviei, pentru Romania este de interes cel referitor la interconectarea retelelor nationale de electricitate ale tarilor vizate de Pactul de Stabilitate - proiect cu implementare imediata care figureaza pe lista celor cu relevanta regionala. In ceea ce priveste viitorul pod de la Calafat-Vidin, acesta a fost propus de Bulgaria ca proiect cu implementare imediata. Mediafax