Un om care a schimbat istoria si geografia
Autor:
Tudor Calin Zarojanu
11.08.2006
Se rezolva: e un rau prin muntii din zare. Asa ca, mai intai, Ricquet gaseste un arhitect suficient de nebun sa construiasca un canal ca sa alimenteze un canal. Si, daca tot se apucara de treaba, un baraj lung de 700 m, inalt de 30 m, lat de 120 m (sic!) la baza si un lac de acumulare pentru sapte mii de tone de apa, ca, daca-i seceta, seaca raul. Dupa care incepe treaba principala. La un moment dat, avand de depasit un deal, Ricquet propune sa treaca prin el! Un tunel pentru un canal, sapat prin explozii cu pulbere neagra - nu se mai facuse niciodata. De la Versailles, Colbert transmite: stai, ca nu-i bine, trimit o echipa de specialisti sa vada ce si cum. De teama ca respectivii vor opri cu totul proiectul, Ricquet isi pune oamenii sa gaureasca dealul, fara aprobare, pana vin aia, in sase zile! Cand ajung, specialistilor nu le mai ramane decat sa-si faca largi cruci.
Din pacate, cum Regele Soare era cam razboinic, ceea ce-i golea vistieria, la un moment dat se opreste subventia guvernamentala. Ce face Ricquet? Zice: Asta e. Gresit din nou! Isi pune la bataie toata averea personala. Pana moare. Moment in care - de data asta ati ghicit - lucrarea e preluata de fiul lui, care o si termina. Canalul - miracol ingineresc al epocii - e inaugurat, familia incepe sa incaseze taxele de trecere si isi plateste datoriile in urmatorii... doua sute de ani.
Comentariile va apartin.