Coca-Cola si QAB investesc in extinderea afacerii cu cel mai mare potential pe piata racoritoarelor

Autori: Dana Ciriperu , Mihaela Popescu 18.07.2006
Cei mai mari jucatori pe piata locala a bauturilor racoritoare - Coca-Cola si QAB, imbuteliatorul Pepsi - si-au extins portofoliile pe segmentul bauturilor necarbonatate, care are o crestere de patru ori mai mare fata de cea a sucurilor carbonatate sau a apei minerale. Piata bauturilor racoritoare este estimata la peste 500 mil. euro.
Piata bauturilor racoritoare necarbonatate reprezinta 9% din totalul pietei bauturilor racoritoare (fara alcool) si ocupa locul trei ca volum, dupa bauturile racoritoare carbonatate si apa, potrivit Coca-Cola.
De cealalta parte, reprezentantii QAB spun, citand un studiu Canadean, ca vanzarile de sucuri necarbonatate vor inregistra cresteri de 18-20% in acest an, fata de doar 3-4% pe segmentul carbonatatelor sau al apei minerale.
In acest context, Coca-Cola a anuntat ieri lansarea unei noi game, Cappy Ice Fruit, in timp ce imbuteliatorul Pepsi a decis sa relanseze brandul Prigat Activ. Ambele lansari de produse vin ca urmare a unor investitii in productie de 17 mil. euro pentru Coca-Cola, respectiv de 14,5 mil. euro pentru QAB.
Cappy Ice Fruit, noua gama a Coca-Cola, a fost lansata in contextul in care piata bauturilor necarbonatate a inregistrat o crestere de 56% in luna mai a acestui an, fata de aceeasi perioada din 2005, potrivit datelor companiei care citeaza raportul MEMRB din mai 2006.
"Tendinta actuala a consumatorilor este de a se indrepta catre produsele din categoria premium. Lansarea Cappy Ice Fruit se face intr-un moment oportun", a declarat Nicoleta Enache, Senior Brand Manager Noncarbonated Beverages pentru Coca-Cola Romania, Bulgaria si Moldova. Ea a mai spus ca vanzarile Cappy au evoluat in fiecare an, din 2001 si pana in 2005, cresterea anuala fiind de 37%.
Gama Cappy face parte din portofoliul international al companiei Coca-Cola, brandul apartinand companiei Minute Maid, devenita din 1960 divizie a Coca-Cola.
Prigat este o marca proprie a companiei QAB, ce nu face parte din portofoliul international al PepsiCo.
Imbuteliatorii Coca-Cola si Pepsi au mai facut in acest an o mutare strategica aproape simultana si pe piata de ice-tea, care reprezinta aproximativ 1% din piata autohtona de bauturi racoritoare.
Cele doua companii au lansat variante de ceai verde ale brandurilor Nestea, respectiv Lipton din dorinta de a-si completa portofoliului.
Pe segmentul bauturilor carbonatate, PepsiCo International a inregistrat pe primul trimestru o crestere de aproximativ 25% a vanzarilor de bauturi racoritoare de tipul cola in Romania si a devansat vanzarile cantitative ale principalului competitor cu 2%, ajungand la o cota de piata de 42%, se arata intr-un studiu realizat de compania de cercetare de piata Canadean, citat de PepsiCo.
"Acest rezultat este urmarea unei strategii de marketing pe termen lung, care a reconstruit practic pas cu pas brandul Pepsi. O contributie decisiva a avut-o si dezvoltarea din punct de vedere organizational si operational a imbuteliatorului autorizat al produselor PepsiCo, Quadrant Amroq Beverages", a comentat Catalin Lascu, franchise & marketing manager PepsiCo International pentru Romania, Bulgaria si Republica Moldova.
Coca-Cola, principalul competitor al PepsiCo International pe segmentul cola, nu a dorit sa comenteze rezultatele studiului Canadean. "Politica noastra este de a nu ne angaja in discutii statistice comparative, intrucat acestea pot fi interpretate gresit", a afirmat Mugurel Radulescu, public affairs & communication manager la Coca-Cola.
Coca-Cola HBC Romania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 1,017 miliarde lei (280,7 milioane euro), in crestere cu circa 15% fata de 2004, in timp ce profitul brut al companiei s-a majorat cu peste 30%, la 145,7 milioane lei (40,2 milioane euro), potrivit datelor publicate de companie in Monitorul Oficial.
QAB a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 128 mil. euro, in crestere cu 48% fata de anul precedent.
Alti jucatori importanti pe piata bauturilor racoritoare sunt European Drinks, La Festa, Parmalat sau Romaqua.