Gheorghe Caescu, Iasitex: Trebuie sa fim un pic mai destepti ca sa rezistam pe piata

Autor: Andreea Groenendijk 14.07.2006
Iasitex, unul din primii zece producatori din industria textila, mizeaza pe extinderea facilitatilor de productie si a personalului intr-o perioada in care majoritatea jucatorilor de profil sunt preocupati de reducerea fondurilor alocate investitiilor.
Gheorghe Caescu, 52 ani, conduce compania Iasitex din martie 2006, detinand atat pozitia de director general, cat si pe cea de presedinte al Consiliului de administratie.
Iasitex, care face parte din grupul Serviciile Comerciale Romane (SCR), controlat de omul de afaceri Stefan Vuza, a investit in ultimii trei ani aproximativ sase milioane de euro, mai ales in retehnologizarea unitatilor de productie.
"Ca sa rezisti pe piata textilelor, trebuie sa ai un nivel ridicat de productivitate pentru a putea mentine atat costurile, cat si preturile scazute. Sal ariile in Romania vor creste odata cu integrarea in UE, asa ca trebuie sa facem ceva pentru a mentine costurile si a echilibra majorarile salariale", spune Caescu.
Compania a achizitionat in urma cu doi ani activele firmei pitestene Novatex, care detinea o fabrica de textile.
Acum firma activeaza sub numele de Nova Textile, cu actionar unic Iasitex, si produce tesaturi din bumbac si tip bumbac. In urma acestei miscari, compania Iasitex aproape si-a dublat capacitatea de productie. Cele doua companii au un total de circa 2.500 de angajati.
Iasitex este cel mai mare distribuitor de textile pentru gigantul suedez Ikea, cu activitati de productie si retail, in spatiul Europei de Sud-Est (excluzand Turcia). Circa 85% din productia companiei merge la export, catre tari precum cele din Europa Occidentala, SUA sau chiar Asia.
Caescu estimeaza ca Iasitex este cel mai mare producator de textile din bumbac si tip bumbac din Romania si chiar din zona (fara a lua in considerare piata Turciei).
Iasitex si-a bugetat pentru anul acesta o cifra de afaceri de peste 20 mil. euro, in crestere cu circa 15% fata de rezultatul din 2005. Reprezentantul companiei preconizeaza o rata a profitabilitatii de circa 10% anul acesta, ceea ce ar insemna un profit minim de 2 mil. euro pentru producatorul iesean. Compania a realizat o cifra de afaceri de 17,5 mil. euro anul trecut si un profit de 0,6 mil. euro si se afla in topul primelor zece companii de profil din Romania.
Principalii actionari ai companiei sunt A2 Impex (cu 59,84%) si SIF Moldova (cu 31,52%).
Caescu administreaza divizia de textile in cadrul SCR si estimeaza ca aceasta produce peste 70% din totalul tesaturilor din bumbac si tip bumbac din Romania.
"Vrem sa facem tesaturi de calitate si cu un grad ridicat de dificultate pentru a iesi din segmentul in care joaca toti. Pe tesaturi ieftine activeaza China sau Indonezia si nu avem sanse. Trebuie sa fim un pic mai 'destepti' pentru a rezista pe piata", spune Gheorghe Caescu.
Potrivit acestuia, zona Asiei poate da textile la preturi reduse pe fondul subventiilor locale si al fortei de munca ieftine.
"Asia, mai ales China, Indonezia si Turcia, este cel mai mare pericol pentru industria de textile din Europa", considera Caescu.
Pe de alta parte, spune el, jucatorii de profil din Romania va trebui sa se repozitioneze in asa fel incat sa imparta segmentele de piata care nu sunt acoperite de Asia, astfel incat sa poata ramane in business. Practic, producatorii romani de textile vor mai putea ocupa doar ceea ce nu intra in competitie directa cu produsele venite din Asia.
De exemplu, Iasitex se va concentra pe partea de finisaje a materialelor, segment care nu poate fi acoperit fara investitii importante.
"Vrem sa dezvoltam partea de finisaj, acolo credem ca putem ramane pe piata. Toata lumea poate produce o tesatura, insa finisajul este ca 'bomboana de pe tort'. Cine pune o bomboana mai frumoasa are o sansa mai mare", afirma oficialul.
Piata de textile a fost evaluata recent la circa 9,5 miliarde de euro, jucatorii din industrie preconizand o scadere de aproximativ doua miliarde de euro pana in 2010. Printre cei mai mari producatori de textile din Romania se numara Rosko Textil, Rifil Savinesti sau Akrom Akal Textile din Suceava.
Industria de profil s-a confruntat anul trecut cu cateva probleme care au scazut dramatic afacerile unora dintre jucatorii din industrie sau chiar i-a dus la faliment pe altii. Astfel, piata a fost invadata de produse de provenienta asiatica, majoritatea la preturi foarte scazute, care au creat o situatie tensionata pentru producatorii locali, care aveau nevoie sa mentina preturile pentru a putea pastra calitatea materialelor folosite. Pe de alta parte, deprecierea euro cu aproximativ zece procente a afectat jucatorii care lucrau in sistem lohn, obligandu-i sa isi renegocieze contractele cu clientii din strainatate.
Unii dintre ei au preferat chiar sa lucreze cu vechile tarife, chiar in pierdere, pentru a-si pastra clientii.