Cruciada copiilor este o oglinda a timpului sau

Autor: Radu Constantinescu 07.07.2006
Florina Ilis este scriitorul momentului. Ca niciodata in ultimii ani, triada cititori-scriitori-critici a lasat galceava deoparte si a cazut de acord ca in literatura romana a aparut o voce noua, de o puternica originalitate. A debutat in 2000 cu o carte de haiku-uri, urmata de doua romane: Coborarea de pe cruce, in 2001, si Chemarea lui Matei, in 2002. In 2005 este primita in Uniunea Scriitorilor si ii apare Cruciada copiilor, roman a carui valoare este recunoscuta imediat si unanim: in decembrie - Premiul "Cartea anului 2005" al revistei Romania literara, iar in luna mai 2006 - Premiul Uniunii Scriitorilor pentru proza 2005 si Premiul Filialei Cluj a Uniunii Scriitorilor 2005. Este doctor in filologie si lucreaza la Biblioteca Centrala Universitara din Cluj-Napoca.

- Nu v-au timorat atatea premii si elogii care s-au aglomerat in ultimele luni?
- Nu m-au schimbat, daca asta era intrebarea. Iar daca vorbim despre premii, n-as vrea sa uitam nici Premiul pentru Proza al revistei Cuvantul si nici Premiul Radio Romania Cultural, amandoua tot pentru romanul Cruciada copiilor.
- Cum va explicati succesul romanului? Oamenii s-au saturat de politica si totusi vor sa citeasca o carte definita de critica drept "o fresca a Romaniei contemporane"?
- Nu cred ca oamenii s-au saturat de politica sau nu intr-atat incat sa se apuce sa citeasca literatura. M-as bucura sa fie asa. Cruciada copiilor a aparut, cred, exact la timp. De aici si succesul. Raspundea unei asteptari. Din cand in cand, natiunile au nevoie de scriitori care sa plimbe o oglinda de-a lungul timpului lor. Cruciada copiilor este o asemenea oglinda.
Am lucrat la acest roman pe parcursul a cinci ani, dar n-a fost o munca de o continuitate riguroasa. In aceasta perioada am fost plecata si in strainatate de cateva ori si, in plus, m-am intrerupt de la scrierea cartii pentru a-mi redacta teza de doctorat.
Fiind vorba de un fel de fresca a Romaniei contemporane, a trebuit sa urmaresc, practic, tot ceea ce se intampla in tara atat in plan politic, cat si social. Prezenta mass-media fiind foarte bine reprezentata in roman, rolul sau in crearea actiunii fiind unul esential, am incercat sa inteleg mecanismele de construire a imaginilor mediatice, modul prin care mass-media uzeaza de prerogativele puterii pe care o detine in societatea contemporana, felul in care se face indispensabila vremii pe care o prezinta si o reprezinta. In plus, avand foarte multe personaje-copii, m-am straduit, pentru a reda cat mai fidel universul infantil, sa fiu la curent cu tot ceea ce preocupa mintea unor scolari din clasele V-VIII, de la muzica pe care ei o asculta la filmele preferate sau la actorii iubiti, de la idolii sportivi sau limbajul specific varstei pana la preocuparile lor cele mai ascunse. Nici lumea tiganeasca nu mi-a fost straina, incercand cu discretie sa aflu, direct de la surse, cat mai multe despre ceea ce se petrece in interiorul acestui univers aflat in indiferenta noastra vecinatate, un univers ale carui legi stricte, daca nu le putem inca intelege, le respingem cu vehementa.
- In ce relatie se afla Cruciada... cu cele doua romane anterioare? Ati avut de la bun inceput intentia unei trilogii care sa puna in discutie valorile lumii contemporane?
- Intamplator sau nu, toate aceste trei romane, Coborarea de pe cruce, Chemarea lui Matei si Cruciada copiilor, incep cu litera C: Trilogia C-ului sau Trilogia virgulei, cum o mai numesc. Cele trei romane nu constituie totusi o trilogie in adevaratul sens al cuvantului, nu au o actiune comuna si, cu rare exceptii, nu apar personaje care sa poata fi regasite in fiecare dintre ele. Totusi, avand in vedere conceptia unitara care le-a generat, cred ca cele trei carti ale mele pot fi vazute, in mod conventional, ca un fel de trilogie. Am conceput Coborarea de pe cruce ca pe un roman al creatorului, al artistului aflat intr-o permanenta confruntare cu propria sa creatie. Chemarea lui Matei este un roman al eului care se confrunta cu teritoriile insuficient explorate ale virtualului, precum si cu ademenirile seducatoare ale acestuia. Cruciada copiilor reprezinta romanul lumii, o lume care se confrunta cu ea insasi sau, mai precis, cu propriile ei dileme pe care, ca o oglinga fidela, inocenta copiilor i le pune in fata. In plus, pornind de la stilul celor trei carti, unde am folosit in mod preponderent virgula, ca semn al unei exprimari lipsite de constrangeri stilistice, am denumit aceasta trilogie imaginara Trilogia virgulei.
- Ultimul roman, intitulat Cinci nori colorati pe cerul de rasarit are ca subiect... Japonia. Nu este cam brusca trecerea spre o cu totul alta lume decat cea abordata pana acum? Cum ati ajuns la ea?
- Daca nu as fi fost in Japonia, nu cred ca m-as fi incumetat sa scriu un roman despre o tara atat de putin inteleasa inca in Europa. Dar, ajungand acolo, a inceput sa ma preocupe felul in care civilizatia japoneza imbina in mod armonios contrarii aparent ireconciliabile. Ma gandesc, de pilda, la cultul traditiei sau la respectul stramosilor si la pasiunea pentru roboti a japonezilor care se imbina, fara asperitati vizibile, in profilul spiritual al aceleiasi sensibilitati.
- Cum lucrati? Cand scrieti? Cum arata laboratorul unei femei-romancier?
- Pana acum, toate cartile pe care le-am scris, atunci cand incepeam efectiv sa lucrez la ele, erau deja scrise, in mare parte, in mintea mea. In masura timpului liber, adica sambata si duminica, ma asezam la calculator si transcriam ceea ce se lucra subteran, in laboratorul intern de creatie.
Lucrurile ar putea parea foarte simple daca n-ar exista in spatele acestor zile de sfarsit de saptamana ore intregi de studiu, de documentare, de observare a vietii si a lumii, precum si contactul direct cu oamenii sau propriile mele experiente de viata.
- Sunteti singura scriitoare prezenta in recentul Top 100 de femei de succes al revistei Capital. Ce reprezinta succesul pentru dvs.?
- Pentru mine succesul nu reprezinta un scop in sine; tot ceea ce conteaza este valoarea. Sigur ca succesul si valoarea nu se exclud in mod automat, dar, daca ar fi sa aleg intre succes si valoare, as opta, fara rezerve, pentru valoare.
- Faptul ca locuiti la Cluj este un avantaj sau un dezavantaj pentru cariera de scriitor?
- Cred ca astazi, cand locuim cu totii in satul global, nu conteaza unde ne situam fata de centrele de influenta culturala. Consider ca singurul avantaj pentru "cariera" de scriitor este talentul, iar singurul dezavantaj este lipsa acestuia.
- Spatiul in care lucrati la Biblioteca Centrala Universitara se afla la doar cativa pasi de camaruta in care, cu 50 de ani in urma, lucra Lucian Blaga. Cum percepeti aceasta impovaratoare asociere?
- E o bucurie si o mandrie pentru mine sa patrund zilnic intr-o institutie care i-a servit candva drept refugiu poetului si filosofului Lucian Blaga.
- Aici, la biblioteca, sunteti inconjurata de carti, dar aveti in fata un calculator. Concurenta sau coniventa?
- Lucrez pe calculator chiar de la aparitia lui in tara noastra, imi este foarte util. Mi-am scris toate cartile direct pe el, nu am trait complicitati textuale cu masina de scris, eu m-am format in lumea dominata deja de calculatoare. De asemenea, nu as putea trai fara carti, faptul ca lucrez in Biblioteca Centrala Universitara fiind un mare privilegiu. Calculatorul si cartile imi sunt indispensabile.