Lupta in trei la Finala Campionatului Mondial al sponsorilor: Nike, Adidas si Puma

Autor: Victor Rotariu 28.06.2006
Sponsorizarea echipelor de fotbal de catre marii producatori de articole sportive face ca fiecare meci castigat sa aduca un plus de imagine acelui brand.
Desi echipa americana de fotbal nu a stralucit pana acum, sunt totusi o serie de americani foarte bucurosi de felul in care a decurs pana acum Campionatul Mondial de fotbal din Germania, titreaza Financial Times.
Este vorba despre echipa de angajati a companiei de produse sportive Nike, cu sediul in Oregon.
Dupa primele 12 meciuri, victoria Cehiei, cu echipament Puma, in meciul cu America a fost singura infrangere pe care Nike a suferit-o, in timp ce alte patru echipe sponsorizate de ei, Olanda, Mexic, Portugalia si Argentina, au reusit victorii in meciul de debut.
In timp ce rivalii de la Adidas au avut un start rezonabil, cu doua victorii si doua egaluri in primele patru meciuri, germanii de la Puma pot fi considerati in zona de retrogradare in campionatul brandurilor de echipament sportiv.
Desi Puma are semnate cele mai multe contracte cu echipele prezente la CM, compania a inceput campania fotbalistica foarte prost, cu cinci infrangeri consecutive, primele victorii venind de la Cehia si Italia.
Toate companiile implicate au subliniat ca este inca mult prea devreme pentru a se pronunta asupra rezultatelor, avansarea in fazele superioare ale competitiei urmand sa clarifice mult mai bine situatia. Directorul de comunicare de la Nike, Massimo Giunco, a declarat ca brandul pe care il reprezinta o duce foarte bine tinand cont ca meciurile au loc pe terenul rivalilor germani, deci in deplasare. "Atmosfera este foarte pozitiva pentru noi, dar mai avem inca mult pana la sfarsit. E vorba de sport, deci niciodata nu poti sti ceva cu siguranta", a explicat el.
Adidas, omniprezent in acest campionat mondial, de la echipamentele arbitrilor pana la imensele panouri publicitare raspandite prin orasele unde au loc meciurile, este pe teren la fiecare partida, mingea oficiala a CM din Germania, despre care portarii s-au plans ca ii pune in situatii ridicole, fiind opera companiei. Adidas are cele mai putine echipe sponsorizate la acest turneu final, numai sase, dar contractele includ Franta, Argentina si echipa gazda. Unul din oficialii Adidas a declarat ca pentru compania sa conteaza calitatea si nu cantitatea. Replica ar putea veni ca un atac indirect asupra rivalului local Puma, care sponsorizeaza toate cele cinci echipe africane prezente precum si alte echipe mai mici. Filip Trulson, directorul departamentului de marketing in fotbal al Puma, a explicat insa ca pana acum echipele cu care s-au semnat contractele au jucat bine. "Ghana si Coasta de Fildes au facut fata asteptarilor, in timp ce Angola a jucat si ea bine. Nu putem dicta rezultatele", a precizat el.
Pentru toate brandurile prezente in joc, CM este o ocazie foarte buna de a-si etala produsele, deci cel mai important este ce se intampla in afara gazonului. Adidas a vandut peste 15 milioane de mingi, cu mult peste asteptari, ridicand prognoza vanzarilor din fotbal pentru acest an pana la 1,2 miliarde de euro, la acelasi nivel cu Nike. Americanii insa au probleme cu felul in care FIFA decide echipamentul echipelor din teren. Olanda joaca de obicei in echipament portocaliu cu sosete de aceeasi culoare si sorturi albe, primul meci jucandu-l in echipament portocaliu complet. "Este o problema in sensul in care combinatia initiala de echipament este stabilita cu oficialii FIFA, produsele pe care noi le trimitem retailerilor respectand aceasta intelegere de principiu. Jocul forului international de fotbal cu modul de combinare a echipamentului provoaca un anumit nivel de confuzie la nivelul consumatorilor, in timp ce felul in care se iau aceste decizii este foarte arbitrar", a declarat Giunco.
Unii directori din industrie considera ca Nike are impresia ca FIFA favorizeaza brandul german Adidas, sponsorul ei principal. Desi ei cred ca aceste acuzatii sunt fara acoperire, nu neaga anumite tensiuni cu oficialii fotbalului mondial. Unul din oficialii FIFA a precizat ca echipamentul a fost aprobat acum cateva luni la Z?rich, combinatia exacta de culori fiind comunicata cu doar cateva saptamani inainte de inceperea competitiei. Asta inseamna ca nimeni nu a avut timp sa se planga de alegerea forului fotbalistic.
Nu numai brandurile globale sunt prezente la acest CM. Oficialii Marathon, companie de produse sportive care sponsorizeaza in Germania numai echipa Ecuadorului, sunt desigur foarte multumiti de calificarea echipei sud-americane in faza optimilor de finala.


Principalii furnizori de echipamente

Puma: Italia, Cehia, Polonia, Elvetia, Paraguay, Arabia Saudita, Coasta de Fildes, Ghana, Tunisia, Togo, Angola, Iran.
Nike: Brazilia, Olanda, Portugalia, Croatia, Mexic, SUA, Australia, Coreea de Sud.
Adidas: Germania, Franta, Argentina, Japonia, Spania, Trinidad Tobago.
Umbro: Anglia, Suedia.
Lotto: Ucraina, Serbia si Muntenegru.
Marathon: Ecuador.
Joma: Costa Rica.