Radu Timis: Vrem sa ocupam locul lasat de inchiderea a peste 600 de fabrici de mezeluri

Autor: Dana Ciriperu 28.06.2006
Radu Timis, presedintele grupului Cris-Tim, cel mai important jucator din industria mezelurilor, spune ca falimentul a peste 600 de fabrici care nu corespund standardelor europene va lasa un vid in piata de 600 tone/zi.
"Integrarea in Uniunea Europeana va duce inca din acest an la inchiderea fabricilor care nu s-au aliniat normelor de siguranta alimentara. Ne gandim sa ocupam locul lasat in piata de disparitia acestor fabrici", a declarat Radu Timis, presedintele Cris-Tim.
El crede ca in orice tara europeana sunt zece jucatori mari si cativa producatori de nisa.
Strategia Cris-Tim stabileste ca in 2010, compania sa ajunga la o capacitate de productie zilnica de 300 de tone, dublu fata de cea realizata in prezent.
"Nu suntem interesati de achizitii ale unor jucatori locali, pentru ca vrem sa dezvoltam noi acest business, mai ales ca avem si capacitatea de a face acest lucru", mai spune presedintele Cris-Tim.
Pentru a ajunge la o capacitate de productie de 300 de tone pe zi, compania trebuie sa dubleze "cei 15.000 de metri patrati de fabricatie" pe care ii are in acest moment la Filipestii de Padure, dupa cum afirma Timis. Pentru a realiza acest lucru, Radu Timis spune ca investitiile din 2007 vor ajunge la 10 mil. euro, dupa ce in ultimii doi ani a alocat peste 18 mil. euro pentru cresterea capacitatilor de productie si a celor logistice. Compania are in prezent opt centre logistice in marile orase din tara.
Presedintele Cris-Tim spune insa ca toate investitiile din productie trebuie sustinute de promovarea la nivel de brand.
"Fara brand nu insemni nimic. Daca nu ai brand, nu ai putere de negociere in relatia cu supermarketurile, iar acest lucru inseamna ca nu poti intra intr-o astfel de retea si nu poti vinde", completeaza Timis.
El a spus ca in ultimii ani, Cris-Tim a alocat intre 2 si 3 milioane de euro pentru promovarea brandului.
"Am inteles ce inseamna brandingul si care e valoarea pe care ti-o da un brand. In industria mezelurilor, ideea de a face marketing 'la noroc' functioneaza o singura data, dupa care trebuie sa construiesti o strategie comparabila cu cea a companiilor multinationale", mai spune el.
Potrivit presedintelui Cris-Tim, valoarea brandului este si unul dintre avantajele companiei in lupta cu multinationalele.
"Ca sa supravietuiesti pe aceasta piata trebuie sa fii agresiv, pentru ca nu te mai bati cu firmele locale, ci pe o piata europeana", spune Timis.
Presedintele Cris-Tim este de parere ca produsele ambalate vor castiga cote importante de piata in perioada urmatoare.
"Anul acesta, mezelurile ambalate ocupa doar 5% din piata, dar vor ajunge la 20% anul viitor odata cu rafinarea cererii. Cred ca acest segment de piata va creste apoi in fiecare an cu cel putin 20%", mai spune Timis.
Pentru a sustine aceasta crestere, compania va extinde capacitatea actuala a fabricii de produse ambalate cu o noua unitate amplasata pe 6.000 de metri patrati.
"Daca nu mai esti viabil, nu mai poti decat sa vinzi afacerea", considera Timis. In opinia lui Timis, investitiile in oameni, in programe de training destinate angajatilor sunt extrem de importante. "In Germania, de exemplu, un angajat produce 500 de kilograme de carne pe zi. Daca nu avem aceeasi eficienta, inseamna ca sunt probleme", afirma Timis.
Pentru a se lupta de pe pozitii egale cu producatorii germani, grupul Cris-Tim a decis sa structureze productia intr-o singura locatie. "In acest fel devine mult mai usor sa investim si sa construim la Filipestii de Padure o fabrica de nivel european. Ne concentram in zonele in care detinem avantaje competitive", precizeaza Timis.
In 1992, cand a infiintat Cris-Tim, compania avea un chiosc alimentar de 12 metri patrati, in cartierul Militari, iar singurii angajati erau Radu si Cristina Timis.
In 2005, Radu Timis a condus un grup cu o cifra de afaceri de 150 mil. euro si 2.800 de angajati.
"Am primit oferte de a vinde de la mai multe fonduri de investitii, dar si de la companii din industria procesarii din Austria, Olanda sau Germania. Eu am facut insa aceasta firma pentru o suta de ani. Inca trei, patru generatii vreau sa ramanem in acest business", spune Timis.
In prezent, Cris-Tim detine o cota valorica de 17-18% pe piata mezelurilor, potrivit reprezentantilor companiei.
Valoarea totala a investitiilor realizate de Cris-Tim pe piata locala se ridica la 40 mil. euro.
Grupul de firme Cris-Tim estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri consolidata de 200 mil. euro, fata de 150 mil. euro din anul 2005. Alaturi de fabricile de mezeluri si de compania de marketing si vanzari, Cris-Tim mai detine o firma de constructii si doua ferme.
Anul trecut, Cris-Tim a inregistrat o crestere a vanzarilor de mezeluri de 45%, pe baza intensificarii activitatilor de marketing si a lansarii de 50 de produse noi, in toate categoriile: produse crud/uscate, salamuri, sunci, specialitati, parizere, carnati.
Anul trecut, piata produselor procesate din carne de porc s-a ridicat la 600 de milioane de euro, valoarea "la raft" depasind 1,2 miliarde de euro, potrivit estimarilor reprezentantilor Cris-Tim.
Patru dintre primii cinci jucatori din piata mezelurilor sunt afaceri de familie: Cris-Tim Bucuresti, Aldis Calarasi, Angst si Caroli. Singurul jucator care face parte dintr-un grup international este Tabco-Campofrio detinut de spaniolii de la Campofrio Alimentacion.