Publicul nu renunta la ziarele traditionale

Ziarul Financiar 09.06.2006
Ziarele o duc bine la nivel mondial, in conditiile in care tirajele au crescut usor anul trecut, iar veniturile din publicitate au atins cel mai inalt nivel din ultimii patru ani.

Aceasta este concluzia unui raport realizat de Asociatia Mondiala a Ziarelor (World Association of Newspapers - WAN), ai carei membri s-au reunit intre 4 si 7 iunie la Moscova, pentru cel de-al 59-lea Congres Mondial al Ziarelor si al 13-lea Forum Mondial al Editorilor.

Conform rezultatelor studiului citat, vanzarile ziarelor cu plata la nivel mondial au crescut cu 0,56% in 2005 fata de anul anterior (pana la 439 milioane de copii in fiecare zi) si cu 6% in ultimii cinci ani. Cea mai mare crestere s-a inregistrat, ca si in anii trecuti, in Asia si America de Sud, in timp ce Amercia de Nord si Europa au inregistrat scaderi.

Daca se iau in considerare si cotidienele gratuite, atunci tirajul ziarelor la nivel global a crescut cu 1,21% anul trecut (pana la 464 milioane de copii) si cu 7,8% fata de ultimii cinci ani. Publicatiile gratuite zilnice detin 6% din tirajul global al ziarelor si 17% din tirajul cotidienelor din Europa.

Numarul total al titlurilor zilnice cu plata a fost in scadere cu 0,3% la nivel mondial in 2005 (pana la aproape 7.700 de publicatii), dar cu 8,1% mai mare decat in 2001. Impreuna cu titlurile gratuite, numarul total a crescut cu 0,06% in 2005 (pana la 7.862) si cu 8,9% din 2001.

In ceea ce priveste veniturile realizate din publicitate, anul trecut a fost cel mai bun din 2001 incoace, cu o crestere de 5,7%. Ziarele raman pe locul doi in atragerea de publicitate, dupa televiziune, si probabil ca se vor mentine pe aceasta pozitie multi ani de acum incolo.

Si audienta site-urilor ziarelor a crescut anul trecut (+8,71% fata de 2004 si +200% fata de ultimii cinci ani).

"In mare, audienta ziarelor este in crestere, atat in print, cat si online. Cotidienele ajung la publicul lor tinta prin intermediul unei multitudini de canale de distributie, de la ziare gratuite pana la editii online. Asta dovedeste ca sunt foarte rezistente in fata competitiei acerbe din domeniu", a precizat Timothy Balding, Chief Executive Officer al WAN.

Peste 439 de milioane de oameni cumpara un ziar in fiecare zi, fata de 414 milioane in 2001. Audienta medie este estimata la peste un miliard de oameni zilnic.

Conform studiului citat, sapte din primele zece cele mai vandute 100 de cotidiene din lume sunt publicate in prezent in Asia (China, Japonia si India detin 62 dintre aceste titluri).

Cele mai mari piete de ziare sunt China (cu 96,6 milioane de copii vandute in fiecare zi), India (78,7 milioane de copii), Japonia (69,7 milioane), Statele Unite ale Americii (53,3 milioane) si Germania (21,5 milioane). Anul trecut, vanzarile au crescut in China si India, si au scazut in Japonia, SUA si Germania.

Pe continente, vanzarile au crescut cu 1,7% in Asia anul trecut fata de 2004, cu 3,7% in America de Sud, cu 0,2% in Africa, si au scazut cu 0,24% in Europa, 2,5% in America de Nord si 2% in Australia si Oceania. In nordul continentului american, declinul in vanzari a fost inregistrat mai ales de catre ziarele de seara.

In UE, tirajele au scazut cu 0,61% anul trecut si cu 5,26% in ultimii cinci ani. Daca luam in considerare si titlurile gratuite, tirajul total a crescut cu 1,34% in 2005 si cu 0,05% din 2000 incoace.

Tarile din UE in care ziarele s-au vandut mai bine anul trecut sunt Austria (+0,42%), Cehia (+4,88), Irlanda (+2,16%), Italia (+0,03%), Polonia (+9,8%), Slovenia (+19,44%) si Marea Britanie (+0,05%).

In UE, mai putine cotidiene s-au vandut in Belgia (-1,35%), Danemarca (-2,64%), Estonia (-0,39%), Finlanda (-0,67%), Franta (-1,6%), Germania (-2,5%), Grecia (-4,05%), Ungaria (-0,68%), Letonia (-2,25%), Olanda (-3,67%), Portugalia (-3,88%), Slovacia (-4,17%), Spania (0,94%) si Suedia (-1,34%).

La nivel mondial, japonezii i-au depasit pe norvegieni in calitate de cei mai mari cumparatori de ziare, cu 634 de copii zilnic la mia de adulti (fata de 626 la mia de adulti). Pe locul urmator se situeaza Finlanda (518) si Suedia (481).

Belgienii sunt cei care petrec cel mai mult timp citind ziarele (54 de minute pe zi), urmati de ucraineni (50 de minute) si canadieni (49 de minute).

In ceea ce priveste formatul ziarelor, inca 28 de titluri s-au transformat in tabloide in 2005, astfel ca numarul total de cotidiene care au trecut la aceasta varianta a ajuns la 85 din 2001 incoace.

Participantii la Congresul Mondial al Ziarelor s-au aratat increzatori in viitorul cotidienelor tiparite, chiar daca in ultimii ani publicatiile gratuite, cele web si industria digitala au cunoscut o dezvoltare fara precedent. Pelle Tornberg, presedinte si CEO al Metro International, cel mai mare publisher de ziare gratuite din lume, este de parere ca, asa cum radioul nu a ucis discurile, iar televiziunea nu a ingropat filmele, nici ziarele gratuite nu vor pune capat industriei cotidienelor cu plata (si nici viceversa).

Tornberg a aratat ca multe ziare gratuite lansate de titluri cu plata, pentru a contracara succesul Metro - nu au avut rezultate bune din cauza ca au costat de doua ori mai mult. In viziunea sa, o strategie mai buna ar fi crearea de parteneriate, asa cum s-a intamplat deja in unele cazuri.

Nici dezvoltarea noilor medii nu ar trebui sa ingrijoreze industria publishing-ului. "Unii vorbesc de crize si lipsa de incredere in industria noastra din cauza digitalului, dar, asa cum am vazut in prezentarile de la Congres, aceste crize de incredere sunt nefondate", a precizat presedintele WAN, Gavin OÕReilly. "Nu ar trebui sa pierdem din vedere ceea ce a cladit acest business, adica produsul tiparit, si aceasta este zona care ne aduce cele mai mari profituri. Toata lumea vorbeste despre digital, si inteleg asta, dar haideti sa nu pierdem din vedere produsul de baza", a atras el atentia.

La randul sau, Mathias Dopfner, CEO si Chairman al grupului german Axel Springer, spune ca viitorul ziarelor este digital - in format digital, un ziar se poate impaturi, rula, are culori vii, are operatiuni full-screen touch, poate functiona fara baterii grele sau incarcator si, nu in ultimul rand, este ieftin. Cu toate acestea, existenta sa pe hartie nu trebuie pusa in pericol si, mai ales, nu trebuie confundat mecanismul de livrare cu produsul in sine. "Cea mai importanta intrebare pentru noi este daca formatul de ziar va mai exista peste 100 de ani. Raspunsul, in opinia mea, este da si nu. Ca un mediu de transfer, nu. Ca un mediu creativ, da. Hartia va fi inlocuita intr-o zi de catre ziarul electronic. Ziarul in sine este insa indispensabil, datorita jurnalismului", a precizat Dopfner.

Astfel, companiile de publishing ar trebui sa creeze ambele tipuri de publicatii, insa ziarul, care este bazat pe stiri exclusive, opinii independente, un limbaj atragator si il ghideaza pe cititor ar trebui sa detina rolul principal. "Cititorii nu vor sa ia deciziile singuri - este ca si cum nu vrei sa gatesti singur de cate ori vrei sa mananci. Cititorii vor sa fie orientati si sa li se faca o preselectie", a conchis Dopfner.

La Moscova, Romania a fost reprezentata de Dragos Stanca, director general al PubliMedia International (compania de publishing a grupului MediaPro), Cosmina Noaghea, publisher business press la aceeasi companie, Aura Iordan, business analist la WAN si director dezvoltare Pro TV, si Elena Coman, reprezentanta a Clubului Roman de Presa.

In total, la Congres si la Forum au participat peste 1.700 de publisheri, editori si alti executivi de la ziare din 110 tari. Raportul este publicat de catre WAN incepand cu 1986. In acest an, include informatii referitoare la toate tarile si teritoriile unde sunt tiparite ziare: 216. WAN, care are sediul la Paris, este organizatia mondiala a industriei ziarelor. Reprezinta 18.000 de ziare si din structura sa fac parte 72 de asociatii nationale de ziare, executivi din 102 tari, 11 agentii de stiri si noua grupuri de presa regionale si mondiale.