Sanex Cluj in era austriecilor de la Lasselsberger: afaceri in cadere libera

Ziarul Financiar 01.05.2006
Sanex Cluj, unul dintre cei mai mari producatori de placi ceramice, a inregistrat in 2005 o scadere drastica de 66,6% a cifrei de afaceri, pana la 75,2 milioane de lei (20,7 mil. euro).

Mai mult, odata cu diminuarea vanzarilor, profitul net al companiei a scazut anul trecut de la 11,1 milioane lei (2,7 mil. euro) in 2004 la 4,1 milioane lei (1 mil. euro). Indicatorul financiar s-a diminuat atat fata de cifra de afaceri de 125,5 milioane lei (30,8 mil. euro) raportata in 2004, cat si in comparatie cu suma bugetata, de 101 milioane lei.

Compania este detinuta inca din primavara lui 2004 de producatorul austriac de placi ceramice Lasselsberger, care are in portofoliu si celalalt mare producator, Cesarom Bucuresti (acum Lasselsberger SA).

Austriecii au preluat atunci vehiculul de investitii Goodison Holdings, care detinea 67,64% din actiunile Sanex, in cadrul unei tranzactii evaluate la 14 - 15 mil. $ (peste 12 mil. euro).

Scaderea puternica a cifrei de afaceri a fost determinata, potrivit reprezentantilor Lasselsberger, de "presiunea exercitata de importuri si de conditiile meteo nefavorabile lucrarilor de constructii".

Venirea austriecilor la Sanex Cluj a fost asteptata cu mult interes de intreaga piata de placi ceramice din Romania, insa odata cu achizitia de catre Lasselsberger, afacerile Sanex se afla in declin. Lasselsberger avea inca dinainte de achizitia Sanex contact cu piata romaneasca prin importatori, fiind nu cu multi ani inainte proprietarul uneia dintre cele mai mari fabrici de ciment locale, cea de la Deva (aflata acum in portofoliul germanilor de la HeidelbergCement).

Campania de achizitii de producatori de profil si anuntarea unei politici agresive de catre reprezentantii Lasselsberger a dat impresia ca austriecii vor rade piata si vor ajuta productia autohtona, aflata pe o panta descendenta.

Situatia a evoluat contrar asteptarilor pietei, grupul austriac Lasselsberger explicand scaderea cifrei de afaceri prin cresterea presiunii importurilor, care asigura produse la preturi atractive, diminuarea interesului cumparatorilor pentru placarea integrala cu faianta a bucatariilor si existenta unei perioade ploioase in vara si toamna anului trecut, care a determinat reducerea activitatilor de constructii si finisari.

In plus, evolutia cursului de schimb si necesitatea mentinerii unor preturi ale produselor apropiate cu cele ale gresiei si faiantei importate au influentat negativ cifra de afaceri a companiei.

Anul trecut, Sanex a vandut 2,8 milioane de metri patrati de faianta, fata de 3,5 milioane metri patrati in 2004. Vanzarile de gresie au scazut, de asemenea, la putin peste doua milioane de metri patrati, de la 2,5 milioane metri patrati in 2004.

Ca urmare a nivelului slab al vanzarilor, Sanex a renuntat sa importe placi ceramice.

Sanex a vandut in 2004 liniile tehnologice ale diviziei de obiecte sanitare catre societatea Mondial Lugoj, care este detinuta de Grupul Villeroy & Boch, o afacere de familie germana.

Grupul austriac Lasselsberger a preluat, in 2004, principalii producatori de gresie si faianta de pe piata interna, companiile Sanex si Cesarom Bucuresti. Ulterior, austriecii au incheiat un acord cu grupul german Villeroy & Boch in baza caruia au facut schimb de active intre Sanex si Mondial Lugoj, Lasselberger preluand facilitatile de productie de placi ceramice de la Lugoj in schimbul cedarii unitatii de obiecte sanitare de la Cluj.

Cele trei fabrici au o capacitate de productie de peste 13 milioane de metri patrati, din care 6,6 milioane metri patrati la Sanex, 4,5 milioane metri patrati la fabrica din Bucuresti si 2,1 milioane metri patrati la Lugoj.

Lasselsberger, unul dintre principalii producatori de placi ceramice la nivel mondial, detine fabrici in Ungaria, Croatia, Cehia, Slovacia, Romania si Italia.

catalin.lupoaie@zf.ro