Apostu - lucrari din exil

Ziarul Financiar 01.05.2006
George Apostu se afla, peste tot in lume, pe lista sculptorilor brancusieni. Si-a incheiat de altfel viata intr-un atelier parizian pe care l-a primit de la primaria locala. In Romania se stie insa putin despre opera lui Apostu din exil. A fost un monumentalist prolific, a asezat pentru memoria sa si a noastra scupturi in lemn si piatra peste tot unde i s-a permis. Dar nu este unul dintre artistii care dinamizeaza piata de arta. A fost mai degraba o prezenta discreta printre optiunile colectionarilor.

Au fost scoase spre vanzare mai multe desene ale lui Apostu, studii de nuduri, siluete conturate de energia de moment a artistului. Unele au fost acceptate ca originale, unele au ramas cu stigmatul ca au provenienta indoielnica, desi au figurat de mai multe ori in cataloagele caselor de licitatii.

Astfel de desene, lucrate in carbune, tus, bait sau ceracolor s-au achizitionat cu sume intre 80 si 300 de dolari, un pret uimitor de mic pentru renumele pe care il are George Apostu in lume.

Despre autenticitate s-a vorbit si in cazul scupturilor scoase la vanzare. Poate ca, din aceasta cauza, in ultimii ani nu s-a adjudecat nici una dintre lucrarile lui Apostu in piatra ipsos sau lemn. In arhivele Caselor de licitatii cel mai bun an pentru Apostu a fost 1995, cand la doua licitatii din decembrie s-au adjudecat cele mai scumpe sculpturi Apostu, un "Cap de copil" din ipsos si o "Maternitate" din marmura, cu 917, respectiv 809 dolari.

Cota lui Apostu nu a crescut nici macar atunci cand s-a aflat ca se toarna replici in bronz dupa mai multe sculpturi in lemn care sunt deteriorate. Piata nu a fost stimulata nici de expozitia organizata de Muzeul National de Arta cu trei artisti din exil, Apostu, Roman Cotosman si Paul Neagu.

Pe fondul acestei prezente sumare pe piata, au aparut la licitatie mai multe lucrari venite din Canada. Au fost pastrate in colectia personala de balerina Margareta Zirr si de catre sotul ei, poetul Guy Pariseau. Sunt marturia unor saptamani sau luni din 1984, in care Apostu a stat la Edmonton, unde a lucrat decorul pentru premiera piesei "Ceaiul nostru cel de toate zilele" de Georges Astalos, la Societatea Alda Cote, condusa de Mariana Zirra. Cele mai importante lucrari ale microcolectiei sunt doi Christi, ciopliti in pin canadian, cu interventii de culoare. Sunt lucrari din ultimii ani de viata (Apostu a murit in 1986), cu puternica amprenta religioasa. Se vand impreuna cu opt desene, portrete fugare ale Margaretei Zirra si a sase dintre actorii care au jucat in premiera lui Astalos.

Intreaga microcolectie a fost estimata la 30.000 lei.