Natuzzi a produs canapele de 63 de milioane de euro anul trecut

Ziarul Financiar 26.04.2006
Compania Italsofa Romania, parte a grupului international Natuzzi - unul dintre cei mai mari producatori de canapele din lume, a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 225 milioane de lei (aproape 63 de milioane de euro), in crestere cu 19% fata anul precedent. In euro, cresterea este si mai mare, respectiv 37% in plus fata de 2004.

"Pentru acest an estimam o cifra de afaceri mai mare, dar,pentru ca suntem cotati la Bursa din New York, nu putem sa facem estimari clare in aceasta privinta", a declarat pentru ZF Transilvania Francesco Stasolla, vicepresedintele companiei.

Oficialii firmei nu au furnizat nici date referitoare la profit, indicator care in 2004 a fost de 9 milioane de euro, ceea ce a insemnat de doua ori mai mult fata de valoarea inregistrata in 2003.

Planurile de dezvoltare ale companiei pentru acest an vizeaza in special extinderea capacitatilor de productie, proiect demarat la inceputul lui 2005.

Italienii detin in prezent, la Baia Mare doua corpuri de productie pe o suprafata de 65.000 de metri patrati, suprafata totala a terenului, pe care compania in detine fiind de 200.000 de metri patrati. Grupul italian a investit pana in prezent in aceasta fabrica aproximativ 35 de milioane de euro.

"Am renuntat deocamdata, la ideea de a construi o noua fabrica si am decis sa extindem facilitatile existente si, daca nu vor aparea nici un fel de probleme, pana in iunie 2006 vom finaliza lucrarile la noua sectie de productie", a mai spus vicepresedintele Italsofa Romania.

El nu a dorit sa precizeze nici cat va fi valoarea totala a investitiei pentru noul punct de lucru si nici cu cat vor creste capacitatile de productie in urma acestei investitii.

Stasolla a precizat insa ca fabrica din Baia Mare lucreaza in prezent la capacitate maxima si se doreste cresterea progresiva a facilitatilor existente.

Natuzzi produce la Baia Mare doar canapele din piele si microfibra, care sunt exportate in proportie de 99%, in principal pe pietele Uniunii Europene.

"Pana in prezent, avem un singur client pe piata romaneasca, compania Linea Mex (o societate din Bucuresti specializata in intermediere in comertul cu mobila - n.red.). Desi Romania este o piata cu potential, rata mare a exportului se va pastra si in perioada urmatoare, deoarece puterea de cumparare a romanilor este destul de scazuta", a precizat Francesco Stasolla.

Produsele Natuzzi sunt confectionate cu materie prima achizitionata in proportie de 85% de la furnizori din Romania, printre acestia numarandu-se Kronospan, Euroform sau RomSilva. Restul materialelor sunt importate din Italia, unul din principalii furnizori fiind Gruppo Frati.

O canapea de piele se vinde pe piata din Italia, de exemplu, cu preturi cuprinse intre 1.000 si 9.000 de euro.

Grupul Natuzzi are in total 25 de fabrici din care 21 in Italia, 2 in Brazilia, una in China si una in Romania. Vanzarile anuale ale grupului se cifreaza la aproximativ 900 de milioane de euro si de zece ani compania este listata la Bursa din New York. In Romania, pe langa productia de canapele, Natuzzi se mai ocupa si de procesarea bustenilor si a lemnului. In prezent, la fabrica din Baia Mare lucreaza 1.200 de muncitori, insa potrivit conducerii numarul acestora va creste o data cu finalizarea noului proiect de extindere.

Italsofa Romania este unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata locala a mobilei, clasandu-se anul trecut pe pozitia a treia in ierarhia producatorilor. Prima pozitie a fost ocupata, ca si in 2004, de grupul Mobexpert, care a realizat in 2005, o cifra de afaceri de circa 150 mil. euro, in crestere cu 15% fata de 2004. Mobexpert este prezent atat cu activitati de productie cat si import. Pozitia secunda a revenit celui mai mare producator local Elvila, detinut de omul de afaceri Viorel Catarama, care a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 115 milioane de dolari (aproape 93 mil. euro).

Productia de mobila s-a apropiat anul trecut de 1,2 miliarde de euro, in crestere fata de 1,1 miliarde de euro in 2004, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor de Mobila din Romania (APMR). Cresterea in euro a pietei este de fapt aparenta, spun jucatorii din piata, fiind datorata aprecierii cu 10% a leului fata de euro. In realitate, datele arata o diminuare a valorii productiei cu aproximativ 3%. In ceea ce priveste vanzarile la extern, valoarea in lei a exporturilor de mobila ale Romaniei a scazut anul trecut cu aproximativ 4% in lei, de la 3,4 miliarde de lei (838 mil euro) in 2004 la 3,2 miliarde de lei (911 mil euro) in 2005, conform datelor furnizate de Asociatia Producatorilor de Mobila din Romania. A