Prosperitatea Europei de Sud-Est depinde si de extinderea acordurilor comerciale

Ziarul Financiar 10.04.2006
Harta acordurilor comerciale din Europa de Sud-Est include opt economii si 31 de acorduri bilaterale de liber schimb. Saptamana trecuta in Bucuresti tarile din Europa de Sud-Est au initiat un proces care va simplifica aceasta harta.

Au stabilit sa transforme cele 31 de acorduri intr-un singur pact, daca este posibil pana la sfarsitul anului. Uniunea Europeana a venit si ea la Bucuresti pentru a-si arata suportul politic acordat acestui proces.

De cand a fost desavarsita, aceasta retea complexa de acorduri de liberalizare a contribuit mult la dezvoltarea comertului intre economiile din regiune. Sunt dovezi ca liberalizarea la nivel bilateral a adaugat aproximativ un miliard de euro pe an economiei regionale incepand cu 2002, iar volumul schimburilor comerciale cu vecinii din regiune a crescut in cazul Romaniei cu aproximativ jumatate.

Dar ea impune, de asemenea, o serie de limite acestei cresteri, pentru ca 31 de acorduri presupun 31 de seturi de norme care fac viata dificila operatorilor dintr-o regiune care ar trebui sa faca tot posibilul pentru a incuraja comertul. De asemenea, existenta unei piete fragmentate descurajeaza investitiile din Europa si din alte zone care in alte conditii ar putea fi interesate de aceasta piata in dezvoltare.

Scopul negocierilor initiate saptamana aceasta este sa extinda si sa modifice Acordul de Liber Schimb din Europa Centrala pentru a include alte tari si teritorii din regiunea Europei de Sud-Est. De asemenea, vor aduce la zi acest acord incluzand dispozitii comerciale moderne in domenii precum armonizarea normelor si standardelor sau protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Acordurile bilaterale au liberalizat deja mai mult de 90% din comertul din regiune, inclusiv marea majoritate a schimburilor comerciale cu produse industriale. Negocierile au ca scop, pe cat este posibil, realizarea unui grad mai mare de liberalizare a schimburilor comerciale din agricultura si o liberalizare progresiva a comertului cu servicii. De asemenea, negocierile vor constitui un sprijin pentru tarile care nu sunt inca membrii OMC in pregatirile lor de a deveni membri - pentru ca cele doua procese au la baza aceleasi scopuri de liberalizare progresiva si comert deschis.

Uniunea Europeana saluta deschiderea acestor negocieri si ofera un sprijin politic si tehnic puternic, asa cum a facut in fiecare faza a procesului de liberalizare a comertului in Europa de Sud-Est. Desi nu participa la negocieri sau la Spatiul Comercial Regional pe care acestea il vor crea, in calitate de partner, ea le urmareste cu un interes deosebit de pe margine.

Nu suntem numai, de departe, cel mai important partener comercial al regiunii, precum si o sursa-cheie de investitii directe straine. Procesul de consolidare a legaturilor comerciale intre economiile din Europa de Sud-Est trebuie sa fie un element important al oricarei strategii de crestere si de stabilitate pe tot continentul european. Comertul deschide portile de la granitele noastre si creeaza noi retele economice. El necesita bunavointa si incredere.

Uniunea Europeana se bazeaza pe integrare economica regionala si pe relatii comerciale stranse. Acestea sunt parte din genele Uniunii Europene. Sunt valori care pot si ar trebui sa se afle la baza zonei noastre extinse de vecinatate si a stabilitatii si prosperitatii comune. De fapt, construirea unei capacitati pentru a le gestiona este un element important pentru pregatirea statutului de membru al UE; in felul sau, tot atat de important ca oricare din criteriile referitoare la statutul de membru al UE. Acordul de Liber Schimb in Europa Centrala (ACELS) a pregatit unele din noile state membre UE pentru realitatile integrarii economice si cooperarii care sunt parte inerenta a statului de membru al Uniunii Europene. Romania si Bulgaria au preluat aceasta stafeta in cadrul ACELS si au purtat-o tot drumul pana la usa Uniunii Europene. Ca forta ce a determinat extinderea ACELS la tarile din Balcanii Occidentali, ele predau stafeta pentru a fi dusa mai departe.

Negocierile pentru a extinde ACELS sunt mai mult decat un exercitiu comercial, desi ofera beneficii economice tuturor partilor. Ele reprezinta un semnal politic important. Drumul catre relatii comerciale mai stranse in Europa de Sud-Est este drumul catre o regiune mai prospera, mai stabila.

* Peter Mandelson este comisarul european pentru comert