O afacere in care banii nu-si au locul

Autor: Georgiana Stavarache 17.01.2006
Doua firme au pus bazele unei afaceri complet noi pe piata romaneasca, dar cu mari perspective - intermedierea de bartere.

Barterul este un schimb intre doua firme sau persoane, care nu implica bani. De exemplu, o firma producatoare de mobila poate livra mobilier unui hotel, iar plata se face prin servicii de cazare in hotelul respectiv. Ambele firme au obtinut ceea ce voiau fara a scoate bani din conturi. Partea grea in acest tip de tranzactie este gasirea partenerului potrivit, si aici intervin firmele de intermediere de bartere.

"In prezent, avem 210-220 de clienti in sistem", spune Gerhard Eitel, asociat la compania Euro Business Barter Romania (EBB Romania), reprezentanta de pe piata locala a firmei germane Euro Business Barter (EBB), specializata in intermedierea de bartere (sau brokeraj de bartere). De fapt, EBB Romania este o franciza a firmei germane care mai are 14 filiale in Europa.

"Cei mai multi clienti sunt din Mures, Arges, Prahova sau Bucuresti. Majoritatea sunt intreprinderi mici si mijlocii, pentru ca firmele mari au departamente specializate in compensatii si bartere si apeleaza mai rar la astfel de servicii", spune el.

Eitel Gerhard, cetatean de origine germana nascut in Romania, a plecat in Germania in 1978, unde a castigat experienta in acest domeniu, lucrand pentru firme renumite in domeniul barterelor precum BCI si EBB. A invatat acolo profesia dupa care, dupa Revolutie, s-a intors in Romania, unde a pus bazele unei afaceri similare.

Chiar daca ideea a fost buna, momentul ales nu a fost potrivit. "Am infiintat firma in 1996, insa in primii doi ani ne-am confruntat cu multe dificultati si am inchis. Am revenit in piata in urma cu trei ani. Intre timp mediul s-a schimbat, multe firme

si-au gasit o identitate, isi cunosc mai bine segmentul de piata pe care activeaza si sunt mai interesate de astfel de servicii", spune el.

Eitel spune ca numarul clientilor a crescut foarte mult in ultimii trei ani. "Acum doi ani a crescut foarte mult: cu 100%. Anul trecut, a crescut mai putin pentru ca noi am facut o consolidare a sistemului prin care ne-am propus o majorare a tranzactiei per client si nu neaparat a numarului acestora", mentioneaza el.

Eitel spune ca la nivel global, exista in prezent circa 700 de organizatii profesionale de barter, prin care se misca anual circa 50 de miliarde de dolari. Prin intermediul acestor organizatii, firme din toate colturile lumii pot face schimb intre ele de produse si servicii. In prezent, EBB Romania intermediaza bartere de 500.000 de euro pe an. "In tari precum Austria sau Germania volumul tranzactiilor este mult mai mare", spune el. Printre industriile care apeleaza cel mai des la acest sistem in strainatate se numara presa, mentioneaza omul de afaceri.

EBB Romania face parte dintr-o retea internationala la care sunt afiliate peste 10.000 de firme din toata lumea. "Un client din Romania care este interesat sa faca un barter cu o firma straina poate introduce oferta in sistem. Faptul ca sunt atatia membri la nivel international creste sansele de a gasi un partener potrivit pentru o anumita oferta", spune el.

Dupa ce partenerii au fost pusi in legatura, ei negociaza si stabilesc termenii tranzactiei. "Cei doi negociaza cotele de barter. De regula exista o componenta barter, care este de minimum 30%, si o componenta cash. Sunt doar cateva cazuri in care cota de barter este de 100%, cum ar fi spre exemplu domeniul turismului si cel al publicitatii, unde nu se incheie bartere partiale", explica Eitel.

Ce se intampla insa daca un client vinde o marfa in barter, dar nu gaseste un partener pentru a-i cumpara produsele? "Spre exemplu, unul din clientii nostri este o fabrica de mobila din Targu Mures, care este interesata sa vanda mobila in barter si sa cumprere la schimb bustean de lemn, insa nu gaseste parteneri pentru ca nu exista firme producatoare de busteni care sa fie interesate sa vanda prin barter". Totusi si aceasta firma are posibilitatea sa utilieze sistemul. "In momentul in care vinde mobila de, sa spunem, 10.000 de euro si nu cumpara nimic, primeste un fel de cec al EBB in valoare de 10.000 de euro, cu care poate cumpara orice marfa din sistem", explica Eitel.

Numeric, majoritatea tranzactiilor realizate prin EBB Romania se realizeaza intre firme din tara, insa din punctul de vedere al valorii, ponderea cea mai mare o au contractele externe. "Valoric, contractele externe reprezinta mai mult de jumatate", mentioneaza Eitel.

Pentru a putea beneficia de serviciile EBB, un client are la dispozitie mai multe variante de plata. "Fie plateste o taxa anuala de 450 de euro pe an si atunci comisionul pe tranzactie este zero, fie pe masura ce taxa anuala scade, creste comisionul pe tranzactie." Una din dificultatile cu care se confrunta compania este data de faptul ca firmele mici si mijlocii din Romania utilizeaza intr-o masura destul de redusa Internetul.

"Cea mai mare parte a discutiilor se poarta prin intermediul telefonului", spune el. Firma EBB Romania are 5 colaboratori locali.

Eitel este de parere ca piata de bartere din Romania este inca la un stadiu incipient. "Din pacate nu exista competitori foarte multi. Ar fi fost bine sa existe pentru ca sistemul ar fi fost promovat mai usor", adauga el. In ceea ce priveste legislatia in domeniul barterului, Eitel spune ca nu mai reprezinta o frana pentru afacerile companiei. "In urma cu 2-3 ani, trebuiau licente pentru barterul extern, ceea ce ne-a franat afacerea la exporturi", spune el.

Daniel Gheorghiu, expert contabil, si Aureliu Han, student al Facultatii de geodezie din Bucuresti si pasionat de programare, au pus bazele unei afaceri in domeniul barterului la inceputul anului 2005.

"Realitatile economice din ultimii ani au facut ca multe firme sa nu aiba disponibil pentru achizitii. Singura solutie viabila pentru con-tinuarea activitatii in aceste conditii este gasirea unui furnizor care sa accepte ca moneda de schimb barterul", spune Karina Kraft, director in cadrul companiei Datop Invest SRL din Pitesti.

Compania a creat site-ul barters.ro prin intermediul caruia firmele romanesti pot incheia contracte de barter. "Ca majoritatea afcerilor online, lansarea site-ului nu a presupus o investitie majora la inceput", precizeaza ea.

Kraft spune ca firma sa are mari sperante de la acest an. "Anul 2006 este apreciat de specialisti drept cel mai prolific an de pana acum in ceea ce priveste tranzactionarea pe Internet, de aceea crearea unui sistem online care sa faciliteze tranzactiile de tip barter ni s-a parut o initiativa mai mult decat oportuna", afirma reprezentanta companiei.

In prezent site-ul firmei are 100 de utilizatori, rata de crestrere fiind de 10% pe luna. "Datorita variantei imbunatatite pe care dorim sa o lansam, dorim sa ajungem in 2006 la o rata de crestere mult mai mare. Anul acesta avem ambitiosul proiect de a ajunge la 1.000 de utilizatori activi si pana in 2008 sa ajungem la 5.000 de utilizatori", spune Karina Kraft.

In cazul firmei Datop, pentru inscrierea pe site, utilizatorii nu trebuie sa plateasca taxe, serviciul fiind gratuit. Firma percepe taxe numai de la firmele interesate sa isi faca publicitate prin intermediul site-ului. Cu toate acestea, Kraft spune ca afacerea este profitabila. "Putem vorbi de o investitie profitabila luand in considerare mai ales investitia de pornire. Estimam o marja a profitului de 40-50%", precizeaza ea.

Ca si in cazul EBB, principalii utilizatori ai sistemului creat de firma Datop Invest sunt intreprinderile mici si mijlocii. Sistemul creeaza automat potrivirea intre cerere si oferta, utilizatorii fiind alertati in momentul in care exista posibilitatea incheierii unei tranzactii.

"In cazul Romaniei, acest gen de afacere este inca la inceput. In Vest, exista nu numai legislatie in domeniu, ci si banci care intermediaza acest gen de afacere", mai spune Kraft.



Despre bartere in lume

* Cel mai mare intermediar de tranzactii barter din SUA este firma ITEX, fondata in 1982 si care in prezent proceseaza peste 300 de milioane de dolari pe an, are peste 20.000 de firme ca membri si 60 de francize locale.

* IRTA (International Reciprocal Trade Organisation) este o organizatie nonprofit care stabileste standardele in domeniul barterului. IRTA a creat asa-numita moneda universala (universal currency) prin intermediul careia toate firmele membre pot face tranzactii intre ele.

* In strainatate a aparut denumirea de "barter mall" pentru platformele online unde se intalnesc companiile membre, precum si profesia de "barter broker".

* Si in Romania exista o legislatie in domeniu. In MO nr. 785 din data de 30.08.2005 a fost publicat "OMF nr. 1081 privind aprobarea procedurilor si modalitatilor de decontare a contravalorii soldurilor din conturile de cliring, barter si cooperare economica internationala".

georgiana.stavarache@zf.ro