Performanta in scuze si promisiuni

Autor: Mihai Tanasescu 16.01.2006
Saptamana trecuta, premierul Tariceanu anunta triumfalist prioritatile Romaniei in 2006. Tot atunci ne-a indicat cauzele esecului economic din 2005: din nou, mostenirea grea lasata de PSD. Necesitatea de a face "un fel de curatenie generala in conturile din bugete" a paralizat guvernul Tariceanu, lasand toate proiectele de dezvoltare pe hartie. In schimb, inca de la inceput de an, Alianta portocalie le-a servit romanilor o noua portie de promisiuni: investitii strategice in infrastructura, sanatate, educatie, mediu.

Daca mostenirea lasata de PSD a fost atat de grea, de ce nu s-au luat masuri de la inceput? De ce marile programe de dezvoltare nu au fost demarate in 2005? Fiindca banii publici au fost cheltuiti haotic in acest an, fara nici o legatura cu aceste domenii de activitate. Ace ste cheltuieli au alimentat un consum public exagerat de mare, creand derapaje macroeconomice ce se vor simti pe termen lung.

Premierul Tariceanu a uitat brusc faptul ca, in perioada 2000-2004, Romania a obtinut cea mai buna performanta economica, realizand cresteri economice in fiecare an, de peste 5,5%, fata de anul 2005. Romania a oferit stabilitate legislativa prin repunerea in circuitul legislativ, dupa 62 de ani, a unui Cod fiscal si a unui Cod de procedura fiscala si a fost demarata reforma administratiei fiscale, prin infiintarea ANAF. Pentru prima oara in istoria postdecembrista, tara noastra a inregistrat o rata a inflatiei cu o singura cifra. In aceasta perioada, Romania a incheiat pentru prima oara in ultimii ani un acord cu FMI.

Din pacate, anul 2005 a fost marcat de derapaje economice semnificative. Greselile economice ale Executivului au generat instabilitate legislativa si au bulversat mediul de afaceri. Politica salariala a guvernului Tariceanu a marit deficite externe, cei mai importanti indicatori macroeconomici suferind evolutii negative. Cresterea economica a fost cea mai modesta din ultimii ani. Pe fondul stimularii consumului, inflatia a depasit tinta prognozata. Executia bugetara a fost condusa prost pana in ultimul moment, ceea ce a creat presiuni inflationiste si mai mari pe tot parcursul anului trecut.

Dupa experienta unui an economic mediocru si plin de sincope, nici 2006 nu poate arata stralucit. Prin masuri populiste, guvernul Tariceanu va cheltui si mai multi bani, pentru ca anul care urmeaza sa il gaseasca pregatit de alegeri anticipate. Anuntarea, inca de la inceputul anului, a unei tinte de deficit mai mari decat cel aprobat de Parlament prin Legea bugetului, tradeaza intentia de a cheltui mai mult in acest scop, indiferent de consecintele negative.

Premierul Tariceanu incepe anul 2006 fara rezultate, ci doar cu anunturi bombastice si necredibile. Din pacate, multe dintre masurile anuntate vizeaza doar satisfacerea intereselor de partid. "Strategia" prin care banii din privatizarea BCR vor fi administrati de o megastructura institutionala, "Fondul National de Dezvoltare a Infrastructurii", nu face decat sa creeze institutii megalomanice, pentru cheltuirea netransparenta a banilor publici, in asa fel incat clientela politica sa fie rasplatita cu varf si indesat. Singurul obiectiv economic "strategic" al guvernantilor de astazi este crearea de "Fonduri", adica de pusculite ascunse in afara bugetului de stat, care sa confere putere si bani unor grupuri de interese.

Viziunea economica a Cabinetului Tariceanu nu tine cont de soarta celorlalti, de categoriile sociale defavorizate sau de pensionari. Infiintarea unui nou sistem de pensii se incadreaza in aceeasi politica guvernamentala din 2005, preponderent declarativa si mai putin practica, avand sanse minime de succes in conditiile in care acest an s-a incheiat cu rezultate negative.

Anul 2006 trebuie sa reprezinte intr-adevar un an de cotitura. Dar asa cum a fost construit bugetul de stat pentru anul in curs, este greu de crezut ca in cele 350 de zile pana la momentul aderarii Romaniei la UE aceste lucruri sa fie puse in practica.

* Mihai Tanasescu este deputat PSD si fost ministru al finantelor