Start in campionatul mondial de fotbal si pentru Adidas, Nike si Puma

Autor: Alina Vasilca 15.12.2005
Adidas a platit 45 de milioane de euro numai pentru a deveni partener oficial in cadrul Campionatului Mondial de Fotbal din 2006 si va trebui sa investeasca cel putin la fel de mult in publicitate.

Care dintre cele trei mari branduri, Adidas, Nike sau Puma, va deveni campionul mondial la fotbal anul viitor? Cum raspunsul la aceasta intrebare este foarte important pentru producatorii respectivi de echipamente sportive, el nu poate fi neglijat. Cert este ca vanzarile de tricouri noi, incaltaminte sau chiar mingi de fotbal vor depinde atat de eficacitatea campaniilor lor publicitare, cat si de rezultatele echipelor pe care le "aprovizioneaza". In prezent, cele trei marci "imbraca" 25 din cele 32 de echipe de fotbal aflate in cursa pentru Cupa Mondiala, relateaza L''Expansion.

Cea mai mica dintre aceste branduri, Puma, cu o cifra de afaceri de 1,7 miliarde de euro, detine deja un "trofeu" simbolic. Compania va furniza, pentru prima data in istorie, echipamente pentru 11 dintre echipele aflate in competitie.

Printre aceste echipe, se numara, insa, o singura echipa de renume: echipa nationala a Italiei. Pentru a-i putea depasi pe ceilalti doi producatori, ea spera sa obtina mai multe contracte cu echipe importante. Pentru Nike, obiectivul este si mai ambitios. Primul producator de echipamente sportive din punctul de vedere al vanzarilor, cu o cifra de afaceri de circa 10 miliarde de euro pentru anul 2005, nu se situeaza decat pe locul doi in randul furnizorilor de echipamente pentru Campionatele Mondiale de Fotbal. Opt echipe vor purta culorile specifice Nike pe parcursul competitiei. Printre acestea se afla si detinatoarea titlului de anul trecut, Brazilia, dar si Tarile-de-Jos si Statele Unite.

Pe de alta parte, Adidas, al treilea producator mondial de echipament sportiv, imbraca sase echipe aflate in competitie. Compania spera, pe buna dreptate, la o crestere semnificativa a vanzarilor, avand in vedere ca printre cele sase echipe se numara nume grele ale fotbalului mondial precum Germania, Franta, Spania sau Argentina.

Germania, tara gazda a Campionatului Mondial de Fotbal din 2006, beneficiaza de conditiile ideale dezvoltarii unei astfel de afaceri. Aici exista 26.000 de cluburi de fotbal si in jur de 6,3 milioane de jucatori. Au fost vandute, pana in prezent, 3,2 milioane de bilete la Campionatele Mondiale si aproximativ 35 de miliarde de telespectatori din 145 de tari vor urmari cele 64 de meciuri de fotbal.

"Nu se poate sa fim infranti acasa. Vom pune pe picioare cea mai mare campanie de marketing din istoria companiei", a afirmat Uli Becker, conducatorul depatamentului de marketing, la nivel mondial, al Adidas. El a adaugat ca producatorul german de echipament sportiv intentioneaza sa atinga o cifra de afaceri de peste 1 miliard de euro numai pentru sectorul de fotbal.

In cazul Cupei Mondiale din 2002, Adidas a vandut 600.000 de tricouri. In 2004, s-au mai adaugat un milion de perechi de incaltaminte sport si mai bine de 6 milioane de mingi la vanzarile companiei.

In 2006, Herbert Hainer, patronul Adidas, mizeaza pe 1,5 milioane de tricouri si 10 milioane de mingi vandute. Acest obiectiv a fost deja atins. Cu o gama de 9 tipuri de mingi de fotbal, cu preturi intre 8 euro si 110 euro, pentru mingea oficiala, afacerea se va dovedi foarte profitabila pentru Adidas.

"La fiecare editie a Campionatelor Mondiale de Fotbal, incercam sa venim cu ceva nou, mai ales in conditiile in care fotbalul constituie principalul sector de productie in competitia dintre Adidas si Nike", explica Uli Becker.

Nike, Adidas si Puma nu au acceptat sa dezvaluie valoarea investitiilor destinate editiei din 2006 a Campionatului Mondial de Fotbal. Insa, cu toate ca nu se stie valoarea exacta a acestora, se stie ca ele vor fi colosale din partea tuturor celor trei marci. Adidas, spre exemplu, a platit 45 de milioane de euro numai pentru a deveni partener oficial in cadrul acestui campionat si va trebui sa investeasca cel putin la fel de mult in publicitate. Bugetul global al campaniei de marketing Adidas din 2006 va depasi cel mai probabil 1 miliard de euro, in conditiile in care compania a inregistrat, in 2005, o cifra de afaceri de 6,5 miliarde de euro.

In opinia unor analisti financiari, si bugetul alocat de Nike publicitatii va creste de la 1,4 miliarde de dolari (1,19 miliarde de euro), in 2004, la 1,8 miliarde de dolari (1,52 miliarde de euro).

Cat despre Puma, bugetul destinat campaniei de marketing va atinge 220 de milioane de dolari (187 de milioane de euro) in 2006.

Asadar, publicul va fi asaltat, in perioada ce urmeaza, de publicitatea destinata promovarii echipamentelor sportive.

De la spoturi publicitare la afise, de la campanii telefonice de marketing la afisajul urban, de la canalele generaliste la weblogurile electronice, toate metodele de promovare cunoscute vor fi din plin intrebuintate de producatorii de echipamente sportive.

In calitate de sponsor oficial, Adidas va fi bineinteles avantajata. Ea are dreptul sa utilizeze toate logo-urile si sloganurile Fifa si va fi prezenta si in jurul stadioanelor in care se vor disputa meciurile Cupei Mondiale.

Compania intentioneaza, de asemenea, sa instaleze unele mini-stadioane in cele 12 orase in care vor avea loc meciurile, insa si in tarile echipelor participante.

Puma l-a recrutat pe celebrul fotbalist Pele pentru a-si sustine campania de marketing. Iar Nike isi va concentra campania de promovare in jurul Braziliei.

Producatorul american mizeaza pe publicitatea agresiva sa ii promoveze imaginea. Acest gen de campanie "se vinde bine", ea bazandu-se pe creativitate si capacitatea de a surprinde si impresiona publicul.

alina.vasilca@zf.ro