Dilema in mass-media: cititorii care fug de chioscuri se intorc la ziarele online?

Autor: Anca Barbulescu 21.11.2005
Daca pana acum cativa ani ziarele tiparite pe hartie nu pareau sa aiba vreo grija cu privire la stabilitatea lor pe piata media, in prezent situatia s-a schimbat intr-un mod neasteptat: ziarele sunt amenintate chiar de propriile versiuni de pe Internet.

Utilizatorii au inceput, se pare, sa renunte sa se mai informeze prin intermediul publicatiilor pe hartie, preferand mai degraba sa afle ultimele noutati online, de pe site-urile ziarelor lor preferate, pe care obisnuiau sa le cumpere de la chiosc, scrie presa internationala.

Din acest motiv, publicatiile scrise nu vor avea nici un viitor daca nu vor avea si versiuni pe Internet, a fost una dintre concluziile expertilor care au participat la conferinta World Association of Newspapers de la Madrid.

Continutul si serviciile digitale au devenit tot mai importante in ziua de astazi, mai ales pentru oamenii de afaceri. "Continutul digital reprezinta o afacere importanta, iar editiile online ale ziarelor incep sa fie mai citite decat versiunile pe hartie", este de parere directorul ziarului german Voralberger Nachrichten, Helmar Hipp.

Tocmai de asta, versiunea online a unei publicatii este preferata ziarului in format traditional. Omul de afaceri, in permanenta ocupat, are la dispozitie un numar mare de echipamente conectate la Internet unde poate citi o stire in orice moment liber al zilei, iar aceasta metoda este tot mai utilizata, scrie presa internationala.

In SUA, spre exemplu, numarul de utilizatori care afla stirile zilei de pe site-urile ziarelor a crescut cu 11% fata de anul trecut, totalizand aproximativ 39,3 milioane de cititori online in octombrie, conform unui studiu realizat de compania de cercetare a pietei Nielsen NetRatings. In schimb, cititorii de ziare tiparite pe hartie sunt mai putini cu aproximativ 2,6 procente, adica aproximativ 1,2 milioane de americani au renuntat sa mai cumpere si sa mai citeasca un cotidian tiparit, mai arata studiul.

In total, 26% dintre internautii americani citesc ziarele online. Iar, cresterea numarului de cititori de stiri online este mult mai mare in comparatie cu cresterea inregistrata in randul utilizatorilor de Internet - care a fost de numai 3% fata de anul trecut.

Aproximativ 22% dintre cititorii americani de ziare au recunoscut ca au renuntat la publicatiile pe hartie si acum citesc ziarele doar pe Internet. Cei care sunt inca fideli informatiei tiparite reprezinta aproximativ 71% din populatia americana cititoare de ziare. Restul de 7% sunt utilizatorii "nehotarati", care adopta cea mai la indemana metoda de a citi ziarele din ziua respectiva, indiferent daca este vorba de publicatia in sine, pe hartie, sau de versiunea online a acesteia, au precizat analistii de la Nielsen NetRatings.

Dintre cele 39,3 de milioane de utilizatori americani care citesc ziarele pe Internet, 56% sunt barbati, majoritatea cu venituri anuale cuprinse intre 100.000 si 150.000 de dolari (aproximativ 85.000-130.000 de euro). Aproximativ jumatate dintre cititorii de ziare online au studii superioare, conform studiului Nielsen NetRatings.

Cel mai citit ziar online este in prezent versiunea electronica a The New York Times (NYTimes.com), ziarul numarand peste 11,4 milioane de utilizatori care au accesat site-ul numai in luna octombrie a acestui an, in crestere cu 15% fata de perioada similara a anului trecut. Pe locul al doilea este USAToday.com, cu un numar de 10,36 de milioane de utilizatori, urmat de versiunea online a publicatiei americane Washington Post, cu 8,06 milioane de cititori.

Urmatoarele doua locuri in topul celor mai citite ziare online in SUA au fost ocupate, la o distanta considerabila de locul al treilea, de Los Angeles Times si San Francisco Gate, ambele publicatii raportand, in octombrie, un numar de 3,9 milioane de cititori, conform studiului Nielsen NetRatings.

"Atat cresterea numarului de utilizatori care prefera sa citeasca ziarele pe Internet, cat si cresterea din ultimul timp a numarului de publicatii care-si fac si o versiune online demonstreaza faptul ca cititorii gasesc mult mai interesant si mai avantajos sa se informeze de pe Internet", a explicat Gerry Davison, analist in cadrul companiei de cercetare Nielsen NetRatings.

"In plus, foarte multe publicatii online, daca nu chiar majoritatea, ofera pe langa stirile zilnice si blog-uri (jurnale personalizate online - n.r.), podcast-uri (jurnale radio digitale - n.r.) sau fisiere audio/video iar acest tip de continut, combinat cu dorinta utilizatorilor de a avea acces la informatie rapid si usor, reprezinta motorul de crestere al popularitatii ziarelor online", a mai spus acesta.

Tendinta de transfer de la informarea offline la informarea online se resimte si in Europa. Site-ul ziarului The Guardian este cel mai popular ziar online din Marea Britanie, devansand numarul de cititori pe Internet ai publicatiilor The Sun, The Times si The Telegraph. Totodata, ziarul El Mundo, a doua cea mai citita publicatie din Spania, a constatat ca editia online Elmundo.es este cea mai citita publicatie pe Internet din toata Europa, cu 750.000 de utilizatori in fiecare zi.

Totusi, cresterea numarului de cititori de stiri online nu garanteaza ca publicatiile nu se confrunta si cu probleme. Una dintre ele ar fi identificarea celei mai bune metode de a castiga bani din afacerea online si in acelasi timp de a reduce cheltuielile aduse de tiparirea versiunilor pe hartie, scrie Financial Times.

Pana acum, foarte multe publicatii online ofera accesul la informatie in mod gratuit, acestea nereusind sa impuna inca un sistem de tarifare care sa fie acceptat de utilizatori, scrie FT.com. Si nu numai atat, dar aceste publicatii nici nu pot mari tarifele pentru reclamele pe care le publica pe site, intrucat competitia este destul de ridicata.

Pe piata exista insa si solutii. Ziarele au mai nou posibilitatea de a adauga pe site-urile lor un serviciu de publicitate "locala" (reclamele sunt afisate utilizatorilor in functie de zona din care acestia acceseaza paginile web) prin intermediul unui software specializat. Un astfel de software este AdSonar Exchange, oferit de providerul de solutii in domeniul cautarii pe Internet si publicitatii online Quigo Technologies, scrie publicatia online Information Week.

AdSonar Exchange aduce un avantaj pentru companiile care isi fac publicitate pe site-urile oficiale ale ziarelor, intrucat reclamele sunt afisate doar acelor utilizatori care au in zona de resedinta un magazin sau o filiala a companiei care isi face reclama. Spre exemplu, un utilizator din SUA care va accesa site-ul unei publicatii scrise din Europa va vedea doar reclamele acelor companii care au filiale si in zona unde locuieste el.

Peste 130 de publicatii scrise din lume s-au ingramadit sa se numere printre clientii noului serviciu care le permite sa coreleze publicitatea online de pe site-urile lor cu zona din care sunt utilizatorii, intrand astfel in competitie cu Google si Yahoo, companii care domina piata publicitatii online "locale", scrie Information Week. Iar numarul publicatiilor care vor opta pentru acest gen de serviciu va creste in scurt timp, sunt de parere analistii.

Ca si serviciile oferite de Google si Yahoo, AdSonar Exchange se bazeaza pe sistemul de taxare pay-per-click, adica pentru fiecare accesare a link-ului companiei care isi face reclama pe site-urile oficiale ale publicatiilor scrise, aceasta va plati ziarelor o suma fixa. Publicatiile sunt extrem de interesate de acest tip de serviciu, pentru ca reprezinta o sursa importanta de venit, scrie Information Week.

Un alt serviciu la care publicatiile scrise ar putea apela pentru a-si mari veniturile din publicitatea pe site-urile lor este PaperBoy, un serviciu creat recent de compania Gannett, una dintre cele mai mari case de publishing din Statele Unite, prin care internautii pot "rasfoi" reclamele virtuale, cam la fel cum se intampla cu brosurile publicitare inserate in paginile ziarelor adevarate, relateaza CNet News.com. In acelasi timp, PaperBoy le da ocazia cumparatorilor de publicitate sa "atinga" audientele locale cu campanii de promovare chiar ale magazinelor din cartierul respectiv, au precizat oficialii Gannett.

"Vorbim deja de mult timp despre faptul ca oamenii" in special tinerii " nu mai citesc ziarele pentru ca isi iau toate informatiile de care au nevoie de pe Internet", a spus un analist al companiei de analiza Forrester Research. "Un astfel de serviciu le da ocazia ziarelor sa ofere un tip de continut online care sa-i provoace pe cititori, dar care in acelasi timp le ofera o alternativa utila cumparatorilor de publicitate". anca.arsene@zf.ro