Ziarele se muta cu arme si bagaje pe Internet. Nu uita nici reclama

Autor: Mihai Musatoiu 02.11.2005
Unii ar putea argumenta ca a citi un ziar pe Internet este destul de asemanator cu a-l rasfoi pagina cu pagina, asezat comod in fotoliu. E clar insa ca atunci cand accesati pagina de Internet a ziarului, ceva lipseste: nu va cade in poala nici o brosura multicolora cu reclame. Totusi, acest lucru este pe punctul de a se schimba, spun analistii.

Gannett, una dintre cele mai mari case de publishing din Statele Unite, a anuntat ca va introduce un serviciu online prin care internautii vor putea "rasfoi" reclamele virtuale, cam la fel cum se intampla cu brosurile publicitare inserate in paginile ziarelor adevarate, relateaza CNet News.com.

Serviciul, care se va numi PaperBoy, a fost conceput de PointRoll, o divizie a Gannet, si reprezinta o tendinta care incepe sa fie observata, chiar daca destul de timid, si pe site-urile romanesti. Pap erBoy, spun creatorii sai, le va da ocazia cumparatorilor de publicitate sa "atinga" audientele locale cu campanii de promovare chiar ale magazinelor din cartierul respectiv.

Noul serviciu apare in contextul in care ziarele incearca sa-si apere teritoriul, invadat de companii precum Google sau Yahoo, care le "fura" cititorii pentru ca au intrat in forta pe domeniul furnizarii de informatii si publicitate locale.

Conform Jupiter Research, piata de publicitate locala pe Internet va creste cu 26% in acest an, pana la 3,2 miliarde de dolari. Publicitatea online locala reprezinta anunturile care, folosind tehnologiile avansate ale Internetului, sunt afisate doar utilizatorilor din zonele geografice (orase si chiar cartiere) care ii intereseaza in mod special pe advertiseri.

"Ziarele au inca o pozitie de forta de pe care pot reactiona, insa initiativele motoarelor de cautare care ofera servicii localizate sunt cu siguranta o amenintare", a spus un analist al companiei de consultanta in publicitate Kelsey Group.

"Toata lumea a inteles care este miza si chiar si strategia. Acum este o chestiune de executie."

Cum va arata, mai exact, PaperBoy? Cand un vizitator ajunge pe site-ul ziarului, merge la sectiunea de stiri, moment in care deasupra paginii ii apare o reclama, sa zicem la un magazin local de retail. Numai ca nu este vorba de dreptunghiul tipic, relativ static, care populeaza majoritatea paginilor web. In momentul in care utilizatorul indreapta mouse-ul deasupra reclamei, aceasta se extinde luand forma unei brosuri miniaturale, animata, in stilul celor inserate in ziarele adevarate. Iar cand mouse-ul este asezat pe diverse pagini ale brosurii, acestea "infloresc" lasandu-l pe internaut sa vada anunturile cu privire la cele mai recente reduceri de preturi sau promotii ale magazinului.

"Vorbim deja de mult timp despre faptul ca oamenii - in special tinerii - nu mai citesc ziarele pentru ca isi iau toate informatiile de care au nevoie de pe Internet", a spus un analist al companiei de analiza Forrester Research.

"Un astfel de serviciu le da ocazia ziarelor sa ofere un tip de continut online care sa-i provoace pe cititori, dar in acelasi timp care le ofera o alternativa utila cumparatorilor de publicitate."

Cristopher Saridakis, directorul executiv al PointRoll, spune ca a semnat deja contracte cu 20 dintre cei mai mari 50 de cumparatori de publicitate din Statele Unite. "Si suntem pe piata doar de o luna. Este ceva destul de intens", a comentat el.

PointRoll a fost cumparata anul acesta de Gannett pentru aproximativ 100 de milioane de dolari, un pret care a starnit mirare in randul comunitatii online, avand in vedere ca firma avea ca obiect principal de activitate doar oferirea de consultanta pentru inserarea de imagini in miscare si sunete in reclamele online, scrie CNet News.com.