Dupa profit operational anul trecut, Tarom este cu jumatate de aripa in SkyTeam

Autor: Ionut Bonoiu 10.06.2005
Anuntata de mai multi ani de directorii care s-au perindat la conducerea Tarom, intrarea operatorului national de transport aerian in cadrul aliantei SkyTeam a primit ieri primul accept oficial din partea aliantei care grupeaza unii dintre cei mai mari operatori din lume.

Tarom ar putea deveni membru deplin al aliantei SkyTeam in anul 2006, dupa ce in vara acestui an va semna un acord de asociere la SkyTeam, a anuntat Leo van Wijk, CEO al operatorului olandez KLM Royal Dutch Airlines.

Integrarea in cadrul unei aliante aviatice era considerata de companiile de consultanta aeriana singura sansa pentru ca operatorii regionali, cum este cazul Tarom, sa poata face mediul economic tot mai concurential din industria de profil.

a??Prin aderarea la Sky Team, Tarom va inregistra o crestere a veniturilor prin accesul la reteaua partenerilor (aproximativ 900 de destinatii), precum si o reducere a anumitor costuri de operare. Pasagerii Tarom vor beneficia de avantajele programului de fidelizare al aliantei SkyTeam, accesul si serviciile oferite pe aeroporturile unde opereaza membrii alianteia??, au declarat reprezentantii Tarom.

Una dintre conditiile de baza pentru a putea participa la negocierile de aderare la o alianta precum SkyTeam era incheierea cu cel putin doi membri ai aliantei de contracte de colaborare de tip a??code-sharea?? (parteneriate prin care o companie poate vinde clientilor un anumit numar de locuri si in aeronavele operate de partenerii sai). Operatorul romån avea deja parteneriate cu Alitalia din 1997, precum si cu compania ceha CSA, iar in toamna anului 2003 a intrat in vigoare un astfel de acord si cu Air France.

De altfel, operatorul italian de transport aerian Alitalia este si sponsorul Tarom pentru aderare, in sensul ca, spun reprezentantii SkyTeam, italienii au rolul de a sprijini operatorul romån si de a sustine interesele acestuia in momentele de decizie. Decizia de expansiune a aliantei SkyTeam se inscrie in strategia de crestere a aliantei, pe långa Tarom fiind acceptati ca si candidati Air Europa din Spania, Copa Airlines din Panama si Kenya Airways. Fiecare dintre cei patru candidati trebuie sa indeplineasca un set de conditii referitoare la modul de derulare a operatiunilor, sistemul IT si produsele. Cele patru companii candidate trebuie sa finalizeze, pe parcursul anului viitor, un audit, considerat primul pas important pentru a deveni membru plin in cadrul aliantei.

a??Asocierea propriu-zisa se va realiza dupa parcurgerea etapei de audit estimata a se finaliza in 2006a??, adauga reprezentantii Tarom.

Operatorul national este cel mai mic dintre cei patru candidati la intrarea in SkyTeam cu o flota de 16 aeronave.

Tarom a transportat anul trecut 1,12 milioane de pasageri pe 20.549 de curse, obtinånd un profit operational preliminar de doua milioane dolari, cifra de afaceri atingånd 259 de milioane de dolari. Este pentru prima data in ultimii zece ani cånd Tarom inregistreaza profit, fie si operational.

Ceilalti candidati la SkyTeam opereaza flote mai mari si au transportat anul trecut mai multi pasageri decåt operatorul national. Air Europa are 35 de aeronave, Copa Airlines are 24, chiar si Keny Airways are 21 de aeronave cu care a transportat 1,7 milioane de pasageri anul trecut.

SkyTeam este o alianta aeriana din care fac parte in prezent operatorul mexican Aeromexico, Air France, Alitalia, Continental Airlines, CSA (Cehia), Delta Air Lines (Statele Unite), KLM Royal Dutch Airlines, Korean Air si Northwest Airlines (Statele Unite). Companiile membre inregistreaza 343 de milioane de clienti in fiecare an si opereaza 15.000 de zboruri zilnice.