Deprecierea euro ciobeste afacerile Apulum Alba Iulia

Autor: Anca Rif, ZF Transilvania 09.06.2005
Scaderea monedei europene determina conducerea companiei Apulum din Alba Iulia, producator de obiecte ceramice, sa fie pesimista in ceea ce priveste afacerile pentru acest an. Oficialii firmei estimeaza o scadere de aproximativ 10% a cifrei de afaceri.

Anul trecut, firma din Alba Iulia a inregistrat o cifra de afaceri de 14 milioane de euro, in crestere cu 3% fata de 2003.

a??Mai mult de 50% din productia noastra merge la export, iar platile se fac in euro. Un alt fenomen care ne afecteaza este liberalizarea comertului cu China. Anul acesta am fost nevoiti sa renuntam la doi dintre cei mai importanti clienti ai nostri, deoarece nu mai era rentabil sa producem pentru eia??, a declarat pentru ZF Transilvania Ioan Voican, director general Apulum.

De altfel, rezultatele din primul trimestru al acestui an au fost mai slabe decåt cele din aceeasi perioada din 2004, compania inregistrånd o scadere de 10% a cifrei de afaceri. In ciuda acestei evolutii descendente, conducerea firmei anunta pentru anul in curs investitii de aproximativ 200.000 de euro in proiecte de retehnologizare.

a??Intentionam ca prin aceste proiecte de modernizare sa imbunatatim calitatea produselor. Chiar daca avem traditie in domeniu, suntem constienti ca pentru a ne mentine pe piata trebuie sa fim competitivi din punct de vedere calitativa??, a mai declarat Ioan Voican. In 2004, investitiile in retehnologizare s-au cifrat la peste 400.000 de euro.

In incercarea de a relansa cresterea indicatorilor financiari, firma Apulum produce, incepånd cu anul trecut, portelanuri destinate pietei hoteliere.

a??Acest domeniu este in crestere in Romånia. Nu lucram insa, doar pentru piata interna, avem clienti si in Spania, Italia, Franta, Germania, Austria sau Greciaa??, a precizat Voican.

In prezent, peste 76% din productia totala, care se realizeaza la fabrica din Alba Iulia se exporta in peste zece tari europene. a??Mai nou, am inceput sa exportam in Republica Moldova, Serbia, Croatia, Bulgaria, Georgia si Cehiaa??, a mai spus directorul general de la Apulum.

Compania detine in judetul Alba o fabrica pe o suprafata de 22.000 de metri patrati, unde capacitatea de productie este de 12.000 de tone pe an.

Pe piata interna, firma lucreaza cu 19 distribuitori, repartizati pe zone geografice, insa nu are deocamdata spatii proprii de vånzare.

Compania Apulum a fost infiintata in 1970. Dupa privatizarea din 1993, actionar majoritar, cu 50,69%, devine firma romåneasca Assalpo, al carei obiect de activitate este comercializarea produselor din ceramica si sticla.

Restul de actiuni sunt impartite intre SIF Banat-Crisana, cu 15,06%, Banca Tiriac - 10%, SIF Oltenia - 6,07%, compania de asigurari Ardaf, cu 2,53% si alti actionari - 15,65%.

Potrivit conducerii, cei mai importanti competitori interni sunt companiile Iris din Cluj, Apro din Curtea de Arges, iar pe piata europeana concurenta vine din partea companiilor Ljubiana din Polonia si Kuthaya din Turcia. In prezent, compania Apulum are un numar de 1243 de angajati. anca.rif@zf.ro