Platina sta mai bine pe automobile decat pe bijuterii

Autor: Lavinia Marin 06.06.2005
Producatorii de platina mizeaza pe cresterea vanzarilor automobilelor diesel, intr-un moment in care vanzarile de bijuterii pe 2004 s-au situat la cel mai scazut nivel din ultimii sapte ani, relateaza Financial Times.

Platina nu poate fi inlocuita in autocatalizatorii diesel, iar vanzarile de automobile diesel reprezinta 50% din vanzarile de automobile pe piata europeana. Preturile combustibililor continua sa ramana mari, iar automobilele pe motorina consuma cu 30% mai putin decat cele pe benzina.

Consumul total de platina pe anul trecut a fost de 6,58 de milioane uncii, dintre care autocatalizatorii au reprezentat 53% din cerere. Bijuteriile au acoperit doar o treime din cerere, restul fiind reprezentat de industriile chimica, electrica si petroliera.

Michael Steel, directorul de marketing al grupului de metale pretioase Johnson Matthey, a declarat ca previziunile legate de cererea de platina din partea sectorului auto continua sa fie ferme.

Previziunile legate de tendintele pe 2005 depind consumatorii chinezi, care vor decide daca piata acestui metal pretios va continua sa aiba un deficit, pentru al saptelea an consecutiv, sau daca va realiza primul surplus din 1998 si pana acum.

Vanzarile de pe piata chineza de bijuterii au atins cel mai scazut nivel din 1997 si pana acum, deoarece cererea a fost afectata de preturile ridicate ale acestora. Pretul platinei a crescut cu 40%, de la 600 de dolari (477,9 euro) per uncie la sfarsitul lui 2002 la 853 de dolari (679 euro), luna aceasta. Analistii sunt de parere ca piata chineza este fluctuanta, in principal din cauza cererii abundente, si ca este foarte posibil ca preturile sa scada.

"Este prea devreme sa spunem daca piata bijuteriilor va inregistra un deficit si anul acesta, deoarece aceasta depinde atat de oferta, dar si de evolutia vanzarilor de bijuterii a pietei chineze," a declarat Steel.

Oferta de platina pe anul trecut a crescut cu 300.000 de uncii, pana la un nivel de 6,5 milioane uncii, datorita expansiunii minelor din Africa de Sud si Rusia, cei mai mari producatorii mondiali de platina. Iar Johnson Matthey a declarat ca cerere a evoluat cu mai putin de 1% in 2004, pentru al doilea an consecutiv.