Industria ceasurilor elvetiene e din nou pe val

Autor: Cristina Marina 30.05.2005
Dupa o perioada mai putin fasta cauzata de stagnarea economica pe principalele piete si de epidemia Sars din Asia, producatorii de ceasuri din Elvetia sunt din nou pe val, scrie Financial Times.

Federatia Industriei Elvetiene de Ceasuri estimeaza o majorare a exporturilor cu 6-7% in acest an, dupa ce anul trecut cresterea a fost de 9,2%. In 2004 piata a depasit pentru prima data bariera de 7,11 miliarde euro.

"Estimam ca anul 2005 va fi unul bun", spune Jean-Daniel Pasch, presedintele federatiei. Sanatatea industriei este importanta si in afara regiunii Jura, unde este concentrata productia de ceasuri, iar apetitul oamenilor bogati pare a nu fi niciodata satisfacut.

Ceasurile sunt o afacere mare in Elvetia. Ind ustria se afla pe locul trei la exporturi, dupa piesele pentru masini si chimicale/ farmaceutice.

Desi viitorul industriei pare asigurat pentru moment, datorita venirii Swatch si cresterii interesului pentru a piesele pentru ceasuri de calitate, industria este inca vulnerabila la factorii externi.

Anul 2003, cand exporturile au scazut dramatic, a scos in evidenta importanta stabilitatii economice si a turismului, elemente cheie pentru o industrie. Stagnarea pietelor principale si impactul pe care l-a avut razboiul din Irak si epidemia Sars asupra turismului au afectat vanzarile.

"Achizitionarea unui ceas scump tine foarte mult de stare si de incredere", spune Luigi Macaluso, proprietarul Girard Perregaud, una dintre cele mai mari companii de ceasuri.

"In 2003, increderea consumatorilor a scazut", a adaugat acesta. Asia este importanta pentru producatori. Anul trecut, vanzarile din regiune au reprezentat 43% din exporturi. Europa a ocupat locul doi, cu 34%, urmata de America.

Ultimele luni au adus o schimbare importanta. Grupul Swatch, care detine 18 marci, inclusiv brandul de lux Breguet, estimeaza vanzari record. Nick Hayek, directorul executiv al companiei, a raportat o crestere de 20 pana la 50% a comenzilor in ultima luna la targul de la Basel, un eveniment cheie pentru industrie.

Richemont, grupul numarul doi din lume de produse de lux, care controleaza marci precum Jaeger-LeCoultre, are de asemenea succes. Compania a raportat o crestere importanta a vanzarilor pentru anul fiscal 2004-2005. Producatorii de ceasuri independenti par a avea si ei succes.

Cererea din Asia este in revenire, iar vanzarile par sa inregistreze rezultate bune in America si chiar in Europa. In ciuda preturilor ridicate, care pot ajunge chiar si la 325.000 de euro pentru un model special, realizat manual, cererea este mare.

Coborand pe scara preturilor, concurenta este mult mai acerba. Swatch, care practic a salvat industria si a contribuit indirect chiar si la revigorarea productiei de componente pentru ceasuri, se confrunta cu o competitie acerba.

Efectul deprecierii dolarului si dezvoltarea noilor marci de moda au dus la aparitia unor ceasuri ieftine, care au facut viata dificila celor de la Swatch. Noii rivali, aproape toti din China, au beneficiat de avantaje de cost. Desi preturile de retail au fost mentinute, competitorii s-au folosit de libertatea financiara pentru castigarea cotelor de piata, oferind retailerilor conditii mult mai avantajoase.