Cresterea Panasonic s-a bazat in primul rand pe vanzarile de televizoare

Autor: Ionut Bonoiu 23.05.2005

Compania Panasonic Romania, detinuta de gigantul japonez din domeniul produselor electronice Matsushita, a realizat in anul fiscal care s-a incheiat la sfarsitul lunii martie a acestui an o cifra de afaceri de peste 37 de milioane de euro, in crestere cu 12% fata de aproximativ 33 de milioane in anul fiscal anterior.

Cresterea este usor superioara estimarilor pe care directorul general al companiei, Catalin Savulescu, le facea la inceputul anului fiscal si care vizau un ritm de crestere de 10%.

"Televizorul reprezinta produsul care are cea mai mare pondere in vanzarile noastre", apreciaza Catalin Savulescu. El precizeaza ca televizoarele reprezinta aproximativ 40% din totalul afacerilor pe care compania le-a realizat la nivelul anului fiscal incheiat la sfarsitul lunii martie 2005.

"O evolutie peste asteptari au avut-o insa produsele din categoria entertainment (divertisment - n. red.) si mai ales car entertainment", apreciaza Savulescu. Vanzarile de monitoare cu cristale lichide pentru masina, playerele DVD sau sistemele de navigatie confirma de altfel interesul tot mai mare al clientilor pentru masini si mai ales pentru confortul din interiorul masinilor. Potrivit statisticilor din domeniu, vanzarile de masini au crescut in primele patru luni ale acestui an cu aproximativ 65%, ajungand la o valoare ce se apropie de un miliard de euro.

Echipamentele audio si video detin la randul lor o pondere importanta in vanzarile Panasonic din Romania, potrivit lui Savulescu, cele doua marci Panasonic si Tehnics avand un grad de recunoastere (brand awareness) foarte ridicat.

Produsele Panasonic sunt prezente oficial pe piata romaneasca din anul 1991, cand a aparut compania Electronica International, ca distribuitor al produselor Matsushita. Rezultatele obtinute de aceasta companie au determinat gigantul japonez sa-si infiinteze, in anul 1996, propria companie, Panasonic Romania, care a preluat reprezentarea pe piata locala a celor doua marci cu care este prezent - Panasonic si Tehnics.

Strategia Panasonic difera din acest punct de vedere de cea pe care a adoptat-o principalul concurent direct - Sony. Acesta a optat pentru infiintarea in tarile din Europa Centrala si de Est a unor birouri de reprezentanta (Sony Overseas) implicate doar in activitatea de promovare a marcii, nu si in importul si distributia efectiva a produselor.

Cele doua grupuri japoneze au insa strategii asemanatoare cand vine vorba de canalele de distributie utilizate. Atat produsele Sony, cat si cele Panasonic se vand atat in retele de magazine specializate (Altex, Cosmo, Domo, Flanco), cat si in magazine ale unor comercianti internationali (Carrefour, Metro). Strategiile celor doua grupuri japoneze se aseamana si in ceea ce priveste magazinele exclusive (Sony Center si respectiv shop@Panasonic), care reprezinta "o chestiune de imagine. Avem zece magazine exclusive in toata tara, insa acestea nu sunt operate de Panasonic Romania, ci de unul dintre partenerii nostri", completeaza Savulescu.

Matsushita Electric Industrial, cu sediul in Osaka, Japonia este una dintre cele mai importante corporatii din domeniul produselor electronice, fiind fondata in anul 1918 de catre Konosuke Matsushita. Acesta a inceput activitatea cu trei angajati, iar in prezent s-a ajuns la aproape trei sute de mii de angajati in peste 200 de companii din toata lumea. Cifra de afaceri a companiei a fost in anul fiscal incheiat la 31 martie 2004 de aproape 72 de miliarde de dolari. Actiunile Matsushita sunt listate la bursele din Tokio, Osaka, Nagoya, New York, Euronext Amsterdam si Frankfurt. In prezent Matsushita include pe langa marci cunoscute in Romania precum Panasonic si Tehnics si alte marci precum National, Ramsa sau Quasar. ionut.bonoiu@zf.ro