Cresterea Panasonic s-a bazat in primul rand pe vanzarile de televizoare
Compania Panasonic Romania, detinuta de gigantul japonez din
domeniul produselor electronice Matsushita, a realizat in anul
fiscal care s-a incheiat la sfarsitul lunii martie a acestui an o
cifra de afaceri de peste 37 de milioane de euro, in crestere cu
12% fata de aproximativ 33 de milioane in anul fiscal
anterior.
Cresterea este usor superioara estimarilor pe care directorul
general al companiei, Catalin Savulescu, le facea la inceputul
anului fiscal si care vizau un ritm de crestere de 10%.
"Televizorul reprezinta produsul care are cea mai mare pondere in
vanzarile noastre", apreciaza Catalin Savulescu. El precizeaza ca
televizoarele reprezinta aproximativ 40% din totalul afacerilor pe
care compania le-a realizat la nivelul anului fiscal incheiat la
sfarsitul lunii martie 2005.
"O evolutie peste asteptari au avut-o insa produsele din categoria
entertainment (divertisment - n. red.) si mai ales car
entertainment", apreciaza Savulescu. Vanzarile de monitoare cu
cristale lichide pentru masina, playerele DVD sau sistemele de
navigatie confirma de altfel interesul tot mai mare al clientilor
pentru masini si mai ales pentru confortul din interiorul
masinilor. Potrivit statisticilor din domeniu, vanzarile de masini
au crescut in primele patru luni ale acestui an cu aproximativ 65%,
ajungand la o valoare ce se apropie de un miliard de euro.
Echipamentele audio si video detin la randul lor o pondere
importanta in vanzarile Panasonic din Romania, potrivit lui
Savulescu, cele doua marci Panasonic si Tehnics avand un grad de
recunoastere (brand awareness) foarte ridicat.
Produsele Panasonic sunt prezente oficial pe piata romaneasca din
anul 1991, cand a aparut compania Electronica International, ca
distribuitor al produselor Matsushita. Rezultatele obtinute de
aceasta companie au determinat gigantul japonez sa-si infiinteze,
in anul 1996, propria companie, Panasonic Romania, care a preluat
reprezentarea pe piata locala a celor doua marci cu care este
prezent - Panasonic si Tehnics.
Strategia Panasonic difera din acest punct de vedere de cea pe care
a adoptat-o principalul concurent direct - Sony. Acesta a optat
pentru infiintarea in tarile din Europa Centrala si de Est a unor
birouri de reprezentanta (Sony Overseas) implicate doar in
activitatea de promovare a marcii, nu si in importul si distributia
efectiva a produselor.
Cele doua grupuri japoneze au insa strategii asemanatoare cand vine
vorba de canalele de distributie utilizate. Atat produsele Sony,
cat si cele Panasonic se vand atat in retele de magazine
specializate (Altex, Cosmo, Domo, Flanco), cat si in magazine ale
unor comercianti internationali (Carrefour, Metro). Strategiile
celor doua grupuri japoneze se aseamana si in ceea ce priveste
magazinele exclusive (Sony Center si respectiv shop@Panasonic),
care reprezinta "o chestiune de imagine. Avem zece magazine
exclusive in toata tara, insa acestea nu sunt operate de Panasonic
Romania, ci de unul dintre partenerii nostri", completeaza
Savulescu.
Matsushita Electric Industrial, cu sediul in Osaka, Japonia este
una dintre cele mai importante corporatii din domeniul produselor
electronice, fiind fondata in anul 1918 de catre Konosuke
Matsushita. Acesta a inceput activitatea cu trei angajati, iar in
prezent s-a ajuns la aproape trei sute de mii de angajati in peste
200 de companii din toata lumea. Cifra de afaceri a companiei a
fost in anul fiscal incheiat la 31 martie 2004 de aproape 72 de
miliarde de dolari. Actiunile Matsushita sunt listate la bursele
din Tokio, Osaka, Nagoya, New York, Euronext Amsterdam si
Frankfurt. In prezent Matsushita include pe langa marci cunoscute
in Romania precum Panasonic si Tehnics si alte marci precum
National, Ramsa sau Quasar. ionut.bonoiu@zf.ro