UPC cumpara Focus Sat si marcheaza pe piata televiziunii prin satelit

Autori: Ionut Ancutescu , Ionut Bonoiu 19.05.2005
Operatorul de comunicatii UPC, parte a grupului american UnitedGlobalCom, a preluat 50% din actiunile Focus Sat, furnizor roman de televiziune digitala transmisa prin satelit, intr-o tranzactie care implica achizitie de actiuni si majorare de capital, potrivit unor surse din piata.

Valoarea de piata a Focus Sat, companie ale carei servicii au devenit comerciale in decembrie 2004, este evaluata de specialisti la 6-8 milioane de euro.

Restul actiunilor (50%) vor fi detinute in continuare de actionarii fondatori: Cristinel Popa, Cristian Burci, Bogdan Dragoi, Adrian Cojocaru si Valeriu Ionescu. Primii doi actionari detineau in momentul infiintarii Focus Sat peste 50% din actiunile companiei.

"Investitia initiala este de cinci milioane de euro", potrivit declaratiei lui Valeriu Ionescu facuta in momentul lansarii serviciului in decembrie.

Dupa preluare, managementul companiei va ramane acelasi. Cristinel Popa este in continuare presedinte si director general, Valeriu Ionescu - vicepresedinte financiar, iar Bogan Dragoi - vicepresedinte de dezvoltare. In timp, UPC si-ar putea consolida pozitia la Focus Sat prin preluarea companiei in proportie de 100%. Totul depinde de modul in care va evolua piata televiziunii digitale cu transmisie prin satelit.

Deocamdata, pe aceasta piata, mai opereaza si Digi TV, serviciu similar lansat de grupul RCS&RDS imediat dupa aparitia Focus Sat - prima platforma digitala de televiziune DTH (Direct to Home) din Romania.

Numarul total al utilizatorilor de televiziune prin satelit atrasi pana acum (in ultimele cinci - sase luni) de Focus Sat si Digi TV se apropie de 10.000.

La randul sau, Astral - celalalt mare jucator de pe piata de cablu si Internet, a anuntat in aprilie la CERF, lansarea unui serviciu de televiziune digitala pentru clientii de cablu. "Astral Digital se adreseaza pentru inceput doar clientilor de servicii de televiziune prin cablu Astral din Bucuresti", anuntau oficialii Astral intr-un comunicat din aprilie.

La randul lor, managerii UPC au anuntat, anterior, lansarea propriului serviciu de televiziune prin satelit la conferinta Asociatiei de Comunicatii prin Cablu (ACC) din noiembrie 2004. Si lucrurile s-au legat. Pasul urmator al UPC fost achizitia unui operator deja existent.

Pe viitor, piata serviciilor de televiziune prin satelit va fi impartta intre doi furnizori, parere impartasita si de directorul general al UPC Romania, Richard Anderson, directorul UPC Romania.

Piata totala care reprezinta tinta operatorilor de televiziune digitala prin satelit se ridica la 600.000-800.000 de familii, pe un orizont de timp de trei ani. In aceasta cifra sunt inclusi atat utilizatorii din zonele neacoperite de televiziunea prin cablu, cat si cei care au deja acces la un serviciu de televiziune. Acestia ar putea fi atrasi datoria calitatii mai bune a televiziunii digitale si capacitatii de a oferi servicii personalizate si cu valoare adaugata.

"Nu ne propunem in acest moment sa atacam piata operatorilor de cablu. Incercam sa oferim servicii celor ce nu au avut pana acum acces la televiziunea prin cablu", declara Cristinel Popa, presedinte si director la Focus Sat in momentul lansarii serviciului.

Obiectivul initial al operatorului este reprezentat de clientii care locuiesc in zonele rurale, in vile, case de vacanta sau hoteluri, adica acolo unde companiile de cablu nu ajung.

Focus Sat estima atragerea a 200.000 de abonati in primii trei ani de activitate. Avand in vedere ca venitul mediu anual adus de un singur abonat este de 80-120 de euro, Focus Sat ar putea avea peste trei ani o cifra de afaceri cuprinsa intre 16 si 24 milioane de euro.

In aceste conditii, piata totala pentru urmatorii trei ani este estimata la 40-50 milioane de euro.

In timp, veniturile pe aceasta piata ar putea creste datorita introducerii unor servicii cu valoare adaugata precum programele pay per view (emisiunile vizionate se platesc la bucata) sau video on demand (pentru vizionarea de filme la cerere).

In pachetul initial al Focus Sat, lansat impreuna cu Eastern East Systems (operator de transmisii de radio si TV prin satelit), se regaseau 25 de programe. Pentru receptionarea programelor, pe langa abonament, utilizatorul trebuie sa cumpere si un kit de instalare care costa opt milioane de lei (220 de euro), fara TVA.

De la 1 iunie, Focus Sat va furniza 40 de programe.

Decizia UPC de a cumpara un furnizor de servicii de televiziune digitala prin satelit vine in conditiile desfasurarii negocierilor pentru achizitia Astral - unul din principalii doi operatori de cablu si Internet din Romania.

Dupa ce si-au rezolvat problemele financiare pe care le-au avut in Europa, la sfarsitul anilor 2000, pe fondul crizei telecom, cei de la UGC au inceput o campanie de achizitii in Europa de Sud-Est si inclusiv in Romania. UnitedGlobalCom, Inc, compania-mama a UPC Romania, are sediul in Statele Unite si furnizeaza servicii TV, de voce si Internet in 16 tari, avand acces in 16 milioane de locuinte, numarul total de utilizatori cifrandu-se la peste 11,6 milioane.

Datele sunt valabile pentru trimestrul trei din 2004, conform www.upc.ro.

UPC Romania este numarul trei pe piata locala si are 360.000 de utilizatori de comunicatii in special in judetele Timisoara, Cluj, Bacau, Botosani si Prahova.