Retailerul de electrocasnice Rombiz: Vom sustine cresterea prin rentabilizarea magazinelor

Autor: Alexandru Anghel 07.06.2007
Rombiz, al patrulea retailer de electronice si electrocasnice din Romania dupa volumul afacerilor inregistrate in 2005 si 2006, va deschide in acest an 20 de magazine de suprafata mica, circa 200-300 de metri patrati, in special in orase de marime medie, compania pastrandu-si astfel strategia de extindere aplicata pana in prezent
"Orientarea retelei Rombiz este catre orasele mici si medii. Este adevarat ca in Bucuresti se fac banii, dar tot aici este si cea mai mica marja de profitabilitate, probabil ca urmare si a pretului ridicat la chirii si a competitiei cu retailerii specializati si hipermarketurile precum Carrefour, Cora sau Metro", a declarat Victor Popescu (foto), directorul de achizitii si operatiuni al Rombiz.
Popescu spune ca in acest an suprafata comerciala a retailerului va creste cu 15% de la circa 33.000 de metri patrati aferenti celor 160 de magazine operate in 2006. Pri mul magazin Rombiz, care se incadreaza in planul de extindere demarat la inceputul anului, se afla in Tandarei.
"Acesta este genul de oras targetat. In orasele mici produsele scumpe sunt aduse la comanda, iar lumea este rabdatoare. Nu se supara daca le dam raspunsul a doua zi pentru ca stiu ca pot beneficia chiar de un pret mai mic si de servicii conexe", explica Popescu.
Strategia companiei, orientata spre orasele cu o medie de aproximativ 30.000 de locuitori, a adus o crestere medie constanta de 100% in ultimii sase ani, concretizata intr-o cifra de afaceri de putin peste 44 de milioane de euro in 2006. Pentru 2007 cresterea estimata pentru afacerile companiei este de 25%, pana la 55 de milioane de euro.
"Vom sustine cresterea prin rentabilizarea magazinelor. In prima parte a anului am facut curatenie, am inchis magazinele neprofitabile si urmeaza ca in a doua jumatate sa facem deschiderile. In plus mai avem si componenta de distributie catre retele tip hipermarket si cash carry precum Praktiker, Metro sau Real", a declarat Popescu.
Popescu admite ca Rombiz are in faza de proiect si un concept de magazin de suprafata mare destinat oraselor cu o populatie de peste 200.000 de locuitori.
"Totul tine de pregatirea unui buget, optiunea de utilizarea a denumirii noastre sau realizarea unui alt brand si implementarea pe suprafete mai mari in orase dezvoltate, dar nu neaparat in Bucuresti. Daca piata evolueaza bine, poate deschidem conceptul in a doua jumatate a anului", a spus Popescu. El a adaugat ca proiectul ar putea fi intarziat pana in 2008 in cazul unor conjuncturi nefavorabile.
Pe langa dezvoltarea retelei teritoriale de magazine, Rombiz este implicata si intr-un proiect de real estate ce presupune relocarea birourilor si a depozitelor companiei din centru, la marginea Capitalei. Transferul activitatilor a implicat un buget de 10 milioane de euro si a presupus construirea in regie proprie a birourilor si a depozitelor aferente pe un teren de aproape 70.000 de metri patrati in apropierea viitoarei autostrazi Bucuresti-Brasov. Investitia a fost finantata din fonduri private si fonduri bancare.
Mutarea depozitelor aduce potrivit lui Popescu o reducere a costurilor de operare si fluidizarea transporturilor de aprovizionare, care nu vor mai presupune intrarea camioanelor pe strazile aglomerate ale capitalei. "Distributia se va face de la baza din Buftea, iar costurile de logistica, componenta cu cel mai mare adaos la pret, se vor reduce".
Popescu estimeaza ca motoarele de crestere ale pietei de electrocasnice vor fi in special LCD-urile si electrocasnicele incorporabile, doua segmente care au trecut de mult timp de cota de piata aferenta produselor de nisa. " Pe langa aceste segmente vrem sa dezvoltam in portofoliul companiei partea de GSM, IT si de accesorii aferente. Nu vom avea o strategie diferentiata pe produse 'albe' sau 'negre' pentru ca acestea au cote egale in vanzari", a spus Popescu.
In schimb el spune ca Rombiz va continua sa puna accent pe brandurile proprii, marcile pentru care sunt importatori si distribuitori unici, si cele de import, acestea avand o pondere de 60% in totalul volumelor comercializate.
"Avem in portofoliu si marci produse pe plan local, de tipul Electrolux si Arctic. Am fi vrut sa avem mai multe branduri de provenienta autohtona si cred ca Romania a pierdut mult prin faptul ca nu are destui producatori in genul Arctic, care este un exemplu sanatos", a declarat Popescu. El spune ca la momentul actual, in contextul integrarii in UE, o investitie pentru o linie de productie de electrocasnice nu ar mai fi la fel de atractiva datorita liberalizarii conditiilor de import de pe pietele intracomunitare, precum si reducerea masiva pentru cele realizate pe alte continente.
Primii trei jucatori in retaiul de electronice si electrocasnice sunt Altex, Flanco si Domo.